Information Literacy and Lifelong Learning in Learning Organizations

Authors

  • Djuli Machado De Lucca Universidade Federal de Rondônia, Departamento de Ciência da Informação, Porto Velho, Rondônia, Brasil
  • Francisco Antônio Pereira Fialho Universidade Federal de Santa Catarina, Departamento de Engenharia e Gestão do Conhecimento, Florianópolis. Santa Catarina, Brasil
  • Elizete Vieira Vitorino Universidade Federal de Santa Catarina, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação, Florianópolis. Santa Catarina, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.26512/rici.v11.n3.2018.10373

Keywords:

Information literacy., Knowledge management., Organizational learning.

Abstract

Discussion paper that aims to highlight information literacy and lifelong learning as resources to achieve competitive advantage in learning organizations. This discuss is made from bibliographic resources published all over the world, whose subjects involves information literacy, lifelong learning and knowledge management in organizations. It begins by addressing the crisis in traditional systems of learning and administration, noting that these are not in line with the characteristics of the new world order, which is marked by the fluidity and unpredictability of business. It inserts in the discussion the proposal elaborated by Peter Senge (2013), denominated organizational learning, that is founded on five disciplines: personal domain; mental models; shared vision building; team learning and systemic thinking. Together with the proposal of a new model of learning of Senge, it presents information literacy and lifelong learning as movements related to Senge´s proposal. Also, it relates information literacy as an element for knowledge management in organizations. It ends by arguing that these movements may contribute to the re-signification of traditional systems of administration and learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALHEIT, P.; DAUSIEN, B. Processo de formação e aprendizagem ao longo da vida. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 32, n. 1, p. 177-197, jan./abr. 2006. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ep/v32n1/a11v32n1.pdf Acesso em: 03 jan. 2018.

ARGYRIS, C.; SCHON, D. A. Organizational Learning II. Reading: Addison Wesley, 1996.

ASSMANN, H. A metamorfose do aprender na sociedade da informação. Ciência da Informação, Brasília, v. 29, n. 2, p. 7-15, maio/ago. 2000. Disponível em: http://revista.ibict.br/ciinf/article/view/882/917 Acesso em: 3 jan. 2018.

BARBOSA, R. R. Gestão da informação e do conhecimento: origens, polêmicas e perspectivas. Informação & Informação, Londrina, v. 13, n. esp., p. 1-25, 2008. Disponível em: http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/1843/1556 Acesso em: 3 jan. 2018.

BRUCE, C. S. Workplace experiences of information literacy. International Journal of Information Management, v. 19, n. 1, p. 33-47, 1999. Disponível em: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0268401298000450 Acesso em: 3 jan. 2018.

BIESTA, G. Have lifelong learning and emancipation still something to say to each other? Studies in the Education of Adults, Leicester, v. 44, n. 1, Jan./Jun. 2012. Disponível em: https://eric.ed.gov/?id=EJ974089 Acesso em: 3 jan. 2018.

DEMO, P. Metodologia do conhecimento científico. São Paulo: Atlas, 2000.

DOYLE, C. Information Literacy in an information society: a concept for the information age. New York: ERIC Clearinghouse on Information and Technology, 1994.

DEMING, W. E. O sistema predominante de administração. In: SENGE, P. A quinta disciplina: a arte e a prática da organização que aprende. 29. ed., Rio de Janeiro: Best Seller, 2013. p. 19-30.

DUARTE, N. As pedagogias do “aprender a aprender” e algumas ilusões da assim chamada sociedade do conhecimento. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 1, n. 18, set./dez. 2001. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbedu/n18/n18a04 Acesso em: 3 jan. 2018.

DUDZIAK, Elisabeth Adriana. Information Literacy: princípios, filosofia e prática. Ciência da Informação, Brasília, v. 32, n. 1, p. 23-35, jan./abr. 2003. Disponível em: http://revista.ibict.br/ciinf/article/view/1016 Acesso em: 3 jan. 2018.

DUNNE, E. The learning society: international perspectives on core skills in higher education. Londres: Nova York: Routledge, 2013.

FERES, G. G.; BELLUZZO, R. C. B. Competência em informação, criatividade e inovação: uma
experiência didática sob o enfoque de redes de conhecimento nas organizações. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE BIBLIOTECONOMIA, DOCUMENTAÇÃO E CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 25, 2013, Florianópolis. Anais... Florianópolis: FEBAB, 2013. Disponível em: http://portal.febab.org.br/anais/article/view/1512 Acesso em:03 jan. 2018.

FERGUSSON, S. Information Literacy and its relationship to knowledge management. Journal of Information Literacy, v. 3, n. 2, p. 6-24, dez. 2009. Disponível em: https://ojs.lboro.ac.uk/JIL/article/view/PRA-V3-I2-2009-1/1419 Acesso em: 3 jan. 2018.

FERREIRA, T. E. L.; DUARTE, E. N. A adoção da informação na gestão da aprendizagem organizacional no campo da ciência da informação. Perspectivas em Gestão e Conhecimento, João Pessoa, v. 2, n. número especial, p. 87-103, out. 2012. Disponível em: http://periodicos.ufpb.br/index.php/pgc/article/viewFile/13666/8023 Acesso em: 3 jan. 2018.

International Federation of Libraries Associations and Institutions (IFLA). Declaração de Alexandria sobre competência Informacional e aprendizado ao longo da vida. In: National Forum on Information Literacy, 2005. Disponível em: www.ifla.org/III/wsis/BeaconInfSoc-pt.html Acesso em: 3 jan. 2018.

JARVIS, P. Paradoxes of learning: on becoming an individual in society. Londres: Nova York: Routledge, 2012. Disponível em: http://books.google.com.br/books?hl=en&lr=&id=0KMVCf8yHywC&oi=fnd&pg=PR4&dq=learning+society&ots=IsbcN3Qb3U&sig=68u9WObDnmEOmCesrK92iC0PNzA#v=onepage&q=learning%20society&f=false Acesso em: 3 jan. 2018.

KIRTON, J; BARHAM, L. Information Literacy in the workplace. The Australian Library Journal, v. 54, n. 4, p. 365-376, Nov. 2005. Disponível em: http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/00049670.2005.10721784?needAccess=true Acesso em: 3 jan. 2018.

KROGH, G.; ICHIJO, K.; NONAKA, I. Facilitando a criação de conhecimento: reinventando a empresa com o poder da criação contínua. Rio de Janeiro: Campus, 2001.

LEÃO, D. M. M. Paradigmas contemporâneos de educação: escola tradicional e escola construtivista. Cadernos de Pesquisa, n. 107, p. 187-206, jul. 1999. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/cp/n107/n107a08.pdf Acesso em: 3 jan. 2018.

LLOYD, A. Trapped between a rock and a hard place: what counts as information literacy in the workplace and how it is conceptualized? Library Trends, v. 60, n. 2, p. 277-296, 2011. Disponível em: https://muse.jhu.edu/article/461991/pdf Acesso em: 3 jan. 2018.

LUNDH, A. H. LIMBERG, L. LLOYD, A. Swapping settings: researching information literacy in workplace and in educational contexts. Information Research, v. 18, n. 3, art. 5, set. 2013. Disponível em: http://www.informationr.net/ir/18-3/colis/paperC05.html#.WdD46bKGPIU Acesso em: 3 jan. 2018.

MARCHI, G. S. O trabalho na sociedade industrial: um breve entendimento da racionalização do modo de produção capitalista. Aurora, Marília, v. 7, n. 1, p. 115-128, 2013. Disponível em: http://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/aurora/article/view/3417 Acesso em: 3 jan. 2018.

MIRANDA, S. V. Identificando competências informacionais. Ciência da Informação, Brasília, v. 33, n.2, p. 112-122, 2004. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ci/v33n2/a12v33n2.pdf Acesso em: 3 jan. 2018.

NONAKA, I.; TAKEUCHI, H. Criação de conhecimento na empresa: como as empresas japonesas geram a dinâmica da inovação. Rio de Janeiro: Campus, 1997.

O’FARRIL, R. T. Information Literacy and Knowledge management: preparations for an arranged marriage. Libri, v. 58, n. 1, p. 155-171, 2008. Disponível em: https://static.aminer.org/pdf/PDF/000/306/955/computer_ethics_what_are_we_talking_about_possible_contributions_from.pdf Acesso em: 3 jan. 2018.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS (ONU). Declaração Universal dos direitos humanos. 1948. Tradução: representação da UNESCO no Brasil. Disponível em: http://unesdoc.unesco.org/images/0013/001394/139423por.pdf Acesso em: 3 jan. 2018.

PRODANOV, C. C.; FREITAS, E. C. Métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo: Feevale, 2013. Disponível em: http://www.faatensino.com.br/wp-content/uploads/2014/11/2.1-E-book-Metodologia-do-Trabalho-Cientifico-2.pdf Acesso em: 3 jan. 2018.

RUAS, R. Gestão por competências: uma contribuição à estratégia das organizações. In: RUAS, R.; ANTONELLO, C.S.; BOFF, L.H. Os novos horizontes da gestão: aprendizagem organizacional e competências. Porto Alegre: Bookman; 2005. p. 34-54.

SENGE, P. A quinta disciplina: a arte e a prática da organização que aprende. 29. ed., Rio de Janeiro: Best Seller, 2013.

SOUZA, Y. S. Organizações de aprendizagem ou aprendizagem organizacional. RAE Eletrônica, v. 3, n. 1, art. 5, jan./jun. 2004. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/raeel/v3n1/v3n1a08 Acesso em: 3 jan. 2018.

UNESCO. Educação: um tesouro a descobrir. Brasília: UNESCO, 2010. Disponível em: http://unesdoc.unesco.org/images/0010/001095/109590por.pdf Acesso em: 3 jan. 2018.

VITORINO, E.; PIANTOLA; D. Competência Informacional ”“ bases históricas e conceituais: construindo significados. Ciência da Informação; Brasília, v. 38, n.3, p. 130-141, set/dez. 2009. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ci/v38n3/v38n3a09.pdf Acesso em: 3 jan. 2018.

Published

2018-07-19

How to Cite

De Lucca, D. M., Fialho, F. A. P., & Vitorino, E. V. (2018). Information Literacy and Lifelong Learning in Learning Organizations. Revista Ibero-Americana De Ciência Da Informação, 11(3), 590–608. https://doi.org/10.26512/rici.v11.n3.2018.10373

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.