Characters’ vocal body compositions in A hero’s journey

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/vozcen.v5i02.55504

Keywords:

Voice, Expressiveness, Scene, Training, Characters’ vocal body compositions

Abstract

This article discusses the work in a collaborative process with the members of the play A hero’s journey (A jornada de um herói) and the scenic construction related to the interpretive body-vocal preparation of the actors Mateus Amorim and Karen Menezes. There are 43 characters throughout the play, with their respective compositions. However, in this work, we selected the main characters with a more detailed description. This article is part of the study of the body and voice on stage, showing new experiences for the practice of actors and directors in their professional lives.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jane Celeste Guberfain, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro - UNIRIO, Rio de Janeiro/RJ, Brasil

Professora Titular, responsável pelas disciplinas de Voz da Escola de Teatro da UNIRIO (Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro). Fonoaudióloga, Especialista em Voz pelo CFFa; Mestra e Doutora em Teatro pelo Programa de Pós-Graduação em Teatro da UNIRIO. Principais publicações: Livros: Voz em Cena volumes 1 e 2 (org.), Revinter; A voz e a poesia no espaço cênico (Synergia e FAPERJ). Práticas, poéticas e devaneios vocais (org. junto com César Lignelli), Synergia.

Mateus Amorim Ribeiro, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro - UFRRJ, Nova Iguaçu/RJ, Brasil

Licenciando em Letras: Português e Literaturas pela UFRRJ (Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro). Ator e dramaturgo, membro da Cia. Atores da Fábrica. Principais publicações: Livro: A jornada de um herói (Edições Cândido, 2022).

Alexandre de Oliveira Gomes Gomes, Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ, Rio de Janeiro/RJ, Brasil

Licenciado em teatro pela UNIRIO (Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro) e mestrando em Artes da cena pela UFRJ (Universidade Federal do Rio de Janeiro). Professor e diretor da Escola Fábrica dos Atores e Materiais Artísticos. Diretor da Cia Atores da Fábrica. Principais publicações: Livro: Ricardo III um homem do seu tempo (Giostri Editora, 2023), prefácio: A jornada de um herói (Edições Cândido, 2022), prefácio: Corpos do drama (Editora Patuá, 2024).

References

ALEIXO, Fernando. Práticas e poéticas vocais. SISBIUFU. Uberlândia, Minas Gerais, 2022.

AMORIM, Mateus. A jornada de um herói. Niterói: Edições Cândido, 2022.

ARI, Rafael Luiz Marques. O processo colaborativo na formação de dramaturgos. VI Congresso de pesquisa e pós-graduação em Artes Cênicas 2010. Anais do Congresso Abrace.

BEHLAU, Mara; PONTES, Paulo. Higiene vocal: cuidando da voz. 3. ed. Rio de Janeiro: Revinter, 2001.

BEHLAU, Mara. O livro do especialista. São Paulo: Revinter, 2005.

CAMPBELL, Joseph. O herói de mil faces. Tradução: Adail Ubirajara Sobral. São Paulo: Editora Pensamento, 2013.

FO, DARIO. Manual mínimo do ator. São Paulo: editora Senac São Paulo, 1998.

GUBERFAIN, Jane C. A voz e a poesia no espaço cênico. Rio de Janeiro, Synergia, 2012.

LABAN, Rudolf. Domínio do movimento. Lisa Ullmann (org.). São Paulo: Summus, 1978.

TORRES, Walter Lima Neto. Os diferentes processos de encenação e as diferentes acepções do encenador. Repertório: Teatro & Dança - Ano 12 - Número 13 - 2009.2

TROTTA, Rosyane. Autoralidade, grupo e encenação. Sala Preta, n. 6, 2006. p. 155-164.

Published

2024-12-30

How to Cite

Guberfain, J. C., Ribeiro, M. A., & Gomes, A. de O. G. (2024). Characters’ vocal body compositions in A hero’s journey. Voz E Cena (Voice and Scene), 5(02), 23–39. https://doi.org/10.26512/vozcen.v5i02.55504

Issue

Section

Thematic Dossier - Articles

Categories

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.