Revisiting the Sonority of the organism from The Organism Spectacle, from the Macaco Prego da Macaca Group, from the city Rio Branco/AC
DOI:
https://doi.org/10.26512/vozcen.v4i02.51175Keywords:
Choir, Scene, Spectacle, Sounding, The OrganismAbstract
This article aims to revisit and expand the discussion of a fragment of the chapter of my master's thesis of Federal University of Acre, in Performing Arts, which deals with the choir element of the show The Organism, which premiered in 2014, by the theatrical group Macaco Prego da Macaca. The chosen work methodology was bibliographic, but with insertion in the documental analysis of video. It was found that the choir has the main function of the spectacle, through the spoken and sung voices, the noises, the body percussion and the use of sculpting bodies as a creator of scenarios.
Downloads
References
ARAUJO, Itamar Saviano Borges de. Som em Cena: sonoridades negras nas artes da presença. Ouro Preto: Universidade Federal de Ouro Preto, 2020.
BAUER, Martin, GASKELL George. Pesquisa Qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. Rio de Janeiro: Vozes, 2002.
BOURSCHEID, Marcelo. Encenação e Performance no Teatro Grego Antigo. Curitiba: Monografia, 2008.
BRANDÃO, Fiama. Bertolt Brecht Estudos sobre teatro para uma arte dramática não-aristotélica. Portugal: Portugália, 1957.
CAMARGO, Roberto Gill. A Sonoplastia no Teatro. São Paulo: INACEN, 1986.
CAMARGO, Roberto Gill. Som e Cena. São Paulo: TCM Comunicações, 2001.
CANEIRO, Juliana. Corporalidade e musicalidade na poética do estrangeiro do Farm in the cave: inspirações brasileiras no espetáculo The Theatre. Belo Horizonte: Dissertação da Escola de Belas Arte da Universidade Federal de Minas Gerais, 2013.
CARVALHO, Monique. Dramaturgia sonora: um diálogo entre a teoria e a prática da utilização dos sons na cena. Pelotas: TCC, 2015.
CHAVES, Marcos. A Trilha Sonora em Pauta: Experiências de criadores de trilha sonora em Porto Alegre. Porto Alegre: Universidade Federal de Rio Grande do Sul, Dissertação de Mestrado, 2020.
CUNHA, Écio Rogério. O Organismo, do Grupo Macaco Prego da Macaca. Rio Branco, 2013.
DAVINI. Silvia Adriana. O corpo Ressoante: estética e poder no teatro contemporâneo. Brasília. Anais da ABRACE, 2007.
IRLANDINI, Isabelle Azevedo. Reflexões sobre a Voz no Teatro de Animação. São Paulo, Anais da ABRACE. 2011.
LARCEDA, Regio. A sonoridade do mundo como lugar da constituição da identidade. São Paulo: Tese de doutorado da Universidade Pontifícia Católica de São Paulo, 2009.
LATORRE, Maria. Sonoridades Múltiplas: práticas criativas e interações poético- estéticas para uma educação sonoro-musical na contemporaneidade. Fortaleza: Tese de Doutorado, Universidade Federal do Ceará, 2014.
LIGNELLI, C.; GUBERTAIN, J. Práticas, poéticas e devaneios vocais. Rio de Janeiro: Synergia, 2019.
LIGNELLI, César. Sonoplastia: breve percurso de um conceito. Uberlândia: Ouviouve, 2014.
MORETO, Roberto Carlos. Coro e Coralidade: Da Ancestralidade Grega... Do Bumba Meu Boi e da Capoeira... Da cultura Europeia Contemporâneo do Dissenso. Tese de Doutorado do Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas/ Escola de Comunicações e Artes/ Universidade de São Paulo. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2023 Voz e Cena (Voice and Scene)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Readers are free to download, print and use the articles published in the journal, as long as there is always explicit mention to the authors and to the Voz e Cena journal and that there is no change in the original work. Any other use of the texts must be approved by the authors and the journal. By submitting a paper to Voz e Cena journal and having it approved, the authors agree to assign, without remuneration, the rights of first publication and the permission for the journal to redistribute that article and its metadata to the indexing and reference services that its publishers deem appropriate.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.