Semiotic Analysis of Room and Stage Music in Auto da Compadecida by Ariano Suassuna in Mato Grosso do Sul

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/vozcen.v4i02.51065

Keywords:

Dramaturgy, Music, Sounds, Signs, Semiotics

Abstract

This study emphasizes the analysis of the production of meaning in the theatrical scene through sound signs, exploring semiotic reflections in our thinking. In the analysis of the production of Auto da Compadecida by Ariano Suassuna, staged by the Seventh Class of Performing Arts at UFGD/MS in 2017, we seek to understand whether room and stage music as Sound Dramaturgy establishes relationships with cultural studies. Due to theatrical ephemerality, the research is conducted based on the play's video and analysis that examined, through semiotics, the contribution of sounds to other forms of dramaturgy. The study used theories from Peirce (2015), Santaella (2013), Maletta (2016), Lignelli (2020) and Tragtenberg (2008).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

José Manoel de Souza Junior, Universidade Federal da Grande Dourados - UFGD, Dourados/MS, Brasil

Junior Souza é Especialista em Teatro: Poéticas e Educação, e bacharel em Artes Cênicas pela UFGD; atuou como professor substituto do referido curso (2017-2018); é regente auxiliar da Orquestra da UFGD e ator da Cia. Última Hora (Dourados/MS).

References

BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. Tradução de Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

CHAVES, Marcos Machado. A Trilha Sonora Teatral em Pauta: experiências de criadores de trilha sonora em Porto Alegre. Porto Alegre: UFRGS, 2011. Dissertação (Mestrado em Artes Cênicas), Instituto de Artes -Departamento de Arte Dramática, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2011.

DIMITROV, Eduardo. O Brasil dos Espertos: Uma análise da construção social de Ariano Suassuna como “criador e criatura”. São Paulo: USP, 2006. Dissertação (Mestrado em Antropologia), Departamento de Antropologia da Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo, 2006.

ECO, Umberto. Quase a mesma coisa. Tradução de Eliana Aguiar. Rio de Janeiro: Record, 2007.

JAKOBSON, R. Lingüística e comunicação. Tradução de Isidoro Blinkstein e José Paulo Paes. 8. ed. São Paulo: Cultrix, 1975.

LIGNELLI, Cesar.; MAGALHÃES, Pablo.; MAYER, Guilherme. Sonoplastia e sentido: Breves variantes de um conceito. ouvirOUver, v. 18, n. 1, p. 080-095, jan./jun. 2022.

LIGNELLI, Cesar. Sons e(m) Cena: parâmetros do som (Tomo I). 2 ed. Curitiba: Appris. 2020.

MALETTA, Ernani. Atuação polifônica: princípios e práticas. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2016.

MALETTA, Ernani. A interação música-teatro sob o ponto de vista da polifonia. Polifonia - Cuiabá, MT, v. 21, n. 30, p. 29-54, 2014.

PAVIS, Patrice. Dicionário de teatro. Tradução: J. Guinsburg e Maria Lúcia Pereira. São Paulo: Perspectiva, 2011.

PEIRCE, Charles S. Semiótica. São Paulo: Perspectiva, 2015.

PLAZA, Julio. Tradução Intersemiótica. São Paulo: Perspectiva, 2003.

ROUBINE, Jean-Jacques. A linguagem da encenação teatral. Tradução: Yan Michalski. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1998.

SANTAELLA, Lúcia. Linguagens líquidas na era da mobilidade. São Paulo: Paulus, 2007.

SANTAELLA, Lúcia. Matrizes da linguagem e do pensamento: sonora, visual e verbal: aplicações na hipermédia. 3 ed. São Paulo: Iluminuras: FAPESP, 2005.

SANTAELLA, Lúcia. Semiótica Aplicada. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2002.

SANTAELLA, Lúcia. A teoria geral dos signos: semiose e autogeração. 1 ed. São Paulo: Ática, 1995.

SANTAELLA, L. O que é semiótica. São Paulo: Ed. Brasiliense. 1983.

SUASSUNA, Ariano. Auto da Compadecida. Rio de Janeiro: Agir, 1955.

TATIT, L. Musicando a semiótica. São Paulo: Annablume, 1997.

TRAGTENBERG, Livio. Música de cena: dramaturgia sonora. (Signos da música; 6) São Paulo: Perspectiva, 2008.

VICTOR, Adriana. LINS, Juliana. Ariano Suassuna: um perfil biográfico. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2007.

Published

2023-12-30

How to Cite

Junior, J. M. de S. (2023). Semiotic Analysis of Room and Stage Music in Auto da Compadecida by Ariano Suassuna in Mato Grosso do Sul. Voz E Cena (Voice and Scene), 4(02), 106–134. https://doi.org/10.26512/vozcen.v4i02.51065

Issue

Section

Thematic Dossier - Articles

Categories

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.