Musicality and Theater

the Process of Creation in Outside, a Noir Musical

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/vozcen.v3i02.45059

Keywords:

Aquela Cia. de Teatro, Sound dramaturgy, Polyphony, Musical Theater, Music-theater interaction

Abstract

In this article, I expose some fundamentals of the creation process of the theatrical show Outside, a musical noir, staged by Toque Cia de Teatro in 2011, of which I highlight the dialogue between Music and Theater as the main foundation. I bring notes that emerged from my participation as a creative artist and reports from other artists involved in the editing, which compose a polyphonic memory intertwined by the voices of the actors-musicians, the director, the playwright, and the musical director, without hierarchies between them. Finally, I describe scenes of this theatrical show, performed in a collaborative process of creation, particularly in its musical aspects.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Paula Alvarenga Otero, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro - UNIRIO, Rio de Janeiro, Brasil

Mestre em Artes Cênicas pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (2016). Professora do Curso Técnico em Bailarino Contemporâneo na Faculdade Angel Vianna. É atriz, bailarina, cantora e violoncelista.

References

ARAÚJO, Antônio. A Gênese da Vertigem - O Processo de criação de O Paraíso Perdido. São Paulo: Editora Perspectiva, 2011.

BELQUER, Daniel. Escutar a cena: um outro olhar para o que soa. Programa de Pós-graduação em Artes Cênicas do Centro de Letras e Artes, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO). Rio de Janeiro, 2010. Dissertação (Mestrado em Artes Cênicas).

BRANDÃO, Tânia. Passos, letras, notas e interdições – pequeno estudo do teatro musical carioca. VI Congresso de Pesquisa e Pós-graduação em Artes Cênicas,2010.

CAMPOS, Augusto de. Música de Invenção. São Paulo: Ed. Perspectiva, 2007.

CASTILHO, Jacyan. Ritmo e Dinâmica no Espetáculo Teatral. São Paulo: Editora Perspectiva, 2013.

DA COSTA, José. Teatro Contemporâneo no Brasil. Criações compartilhadas e presença diferida. Rio de Janeiro: 7 letras, 2009.

FERNANDES, Silvia. Teatralidades Contemporâneas. São Paulo: Perspectiva, FAPESP, 2012.

FISCHER, Stela. Processo Colaborativo e experiências de companhias teatrais brasileiras. São Paulo: Editora Hucitec, 2010.

GARDEL, André. A palavra - corpo e a performance poética em Arnaldo Antunes (2008). Sala Preta, 8, 223-234. Disponível em: https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v8i0p223-234 - Acesso em: 22 de set.2015.

KOSOVSKI, Pedro. Outside. Coleção Dramaturgias. Ed. Multifoco. Rio de Janeiro, 2012.

LEHMANN, Hans -Thies. Teatro Pós-dramático. São Paulo: Cosac-Naif, 2007.

MAFFI, Kátia Milene dos Santos. Técnica Klauss Vianna: apontamentos sobre a produção cinético-sonora. Instituto de Artes, Universidade de Brasília, 2016. Dissertação (Mestrado em Artes Cênicas).

MALETTA, Ernani. A interação música-teatro sob o ponto de vista da polifonia. Polifonia, Cuiabá, MT, v. 21, n. 30, pp. 29-54, jul-dez., 2014.

MALETTA, Ernani. Atuação Polifônica: princípios e práticas. Ed. UFMG,2016.

MENDES, Doriana. Helena e seu ventríloquo, uma ópera eletroacústica: processos de memória, organização e construção de um corpo cênico, Organização de A. Bonfatti [et. al.]. Rio de Janeiro, Multifoco, 2021.

PAVIS, Patrice. A Análise dos Espetáculos. Ed. Perspectiva: São Paulo, 2011.

PICON-VALLIN, Béatrice. A Cena em Ensaios. São Paulo: Perspectiva, 2008.

RANCIÈRE, Jacques O espectador emancipado. Tradução de Daniele Ávila Small. Disponível em: http://www.questaodecritica.com.br/2008/05/o-espectador-emancipado - Acesso em: 10 de mai. 2008.

ROUBINE, Jean Jacques. A Linguagem da Encenação Teatral 1880-1980 Trad. Yan Michalski. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1980.

SPRITZER, Mirna. Poética da Escuta. Artigos - Revista Voz e Cena - Brasília, v. 01, nº 01, janeiro-junho/2020 - pp. 33-44. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/vozecena/ Acesso em: 13 de set.2022.

TRAGTENBERG, Lívio. Música de Cena: dramaturgia sonora. São Paulo: Ed. Perspectiva, 2008.

VARGAS, Herom. Rock e música pop: espetáculo, performance e corpo. In Comunicação e Inovação, Revista Imes 2010.

VERSTRAETE, Pieter. The Frequency of imagination. University of Amsterdam. Tese de PhD, 2009.

WISNIK, José Miguel. O Som e o Sentido: uma outra história das músicas. 2ª edição São Paulo: Editora Schwarcz, 2005.

Published

2022-12-31

How to Cite

Otero, P. A. (2022). Musicality and Theater: the Process of Creation in Outside, a Noir Musical. Voz E Cena (Voice and Scene), 3(02), 107–131. https://doi.org/10.26512/vozcen.v3i02.45059

Issue

Section

Thematic Dossier - Articles

Categories