The Actor's Voice

founding element of the scene

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/vozcen.v3i01.42315

Keywords:

Stanislavski, Voice, Interpretation

Abstract

The proposal to study the place and value of the word in the Actor's Art is the starting point of this article. The initial hypothesis of this investigation is the understanding of the voice as a fundamental point for the constitution of the actor's presence in the scene. The Actor’s Voice: founding element of the scene intends to investigate the specific poetic-sound creation of the Actor's Art through the text The Actor Must Know How to Speak: a chapter found in the book My Life in Art by Constantin Stanislavski. In the text, we find evidence that the voice is the key element of acting and that the Actor, in fact, must know how to speak in line with elements of musicality that enrich the perception of the Art of speech.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Branca Temer, Universidade Federal Fluminense - UFF, Niterói/RJ, Brasil

Mestre pelo Programa de Estudos Contemporâneo das Artes, UFF. Atriz formada na CAL, é integrante do Studio Stanislavski desde 2006 e sócia fundadora do Instituto do Ator (2009), onde realizou espetáculos e longa-metragens como TransTchecov (2009), Fantasmas de Guerra e Paz (2012) e, mais recentemente atuado no filme Invasão Russa na Mata Atlântica (2020) e nos espetáculos Bar Planetário Bergman e Matrioska Polifônica, sob direção de Celina Sodré. Formada em Comunicação Social pela PUC-Rio, leciona Oratória no Instituto Apontar. Atua como preparadora de atores, com foco no trabalho vocal e textual da cena.

References

BARBA, Eugênio; SAVARESE, Nicola. A arte secreta do Ator - um dicionário de antropologia teatral. São Paulo: É realizações. 2012.

FERREIRA, Aurélio B. de Holanda. Novo dicionário da língua portuguesa, 2ª edição, Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1986.

FREUD, Sigmund. Conferências introdutórias à psicanálise (1916-1917). São Paulo: Companhia das Letras, 2014.

GROTOWSKI, Jerzy. Conferência realizada no Teatro Nacional de Comédia em 1974. Transcrição e Tradução de Celina Sodré, (não publicada), 2010

KNEBEL, Maria. Análise-Ação. Práticas das ideias teatrais de Stanislavski. São Paulo: Editora 34, 2016.

PAVIS, Patrice. Dicionário de Teatro. São Paulo: Perspectiva, 2001.

STANILAVSKI, Konstantin. La mia vita nell'arte. Firenze: La casa Usher, 2009.

SODRÉ, Celina. Jerzy Grotowski: artesão dos comportamentos humanos metacotidianos. Rio de Janeiro, 2014. Tese (Doutorado em Artes Cênicas) - Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2014.

TCHERKÁSSKI, Sergei. Fundamentals of the Stanislavsky System and Yoga Philosophy and Practice. Stanislavski Studies 1. February, 2012. Traduzido para fins didáticos por Laédio José Martins (Dez. 2014/Jan. 2015). Disponível em: http://stanislavskistudies.org/wpcontent/uploads/Sergei_Tcherkasski_Stanislavski_studies_1.p df

TCHERKÁSSKI, Sergei. Stanislavski e o Yoga. São Paulo: É Realizações, 2019.

TOPORKOV, Vasily. Stanislavski in Rehearsal: The final years. New York: Routledge, 1979.

VIVÈS, Jean-Michel. A voz na clínica psicanalítica. Rio de janeiro: Contra Capa, 2018.

Published

2022-06-27

How to Cite

Temer, B. (2022). The Actor’s Voice: founding element of the scene. Voz E Cena (Voice and Scene), 3(01), 241–261. https://doi.org/10.26512/vozcen.v3i01.42315

Issue

Section

Thematic Dossier - Articles

Categories

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.