Voices without mouth mediated by technical objects in De Perto Uma Pedra
DOI:
https://doi.org/10.26512/vozcen.v2i02.39659Keywords:
Technical objects, Technology, Sounds, Contemporary scene, Real-time compositionAbstract
This article aims to investigate the use of technical objects (Simondon, 2020) present in the creation and mediation of sounds in De Perto Uma Pedra (2018), directed by João Fiadeiro. To this end, the following are analyzed: the shotgun and lavalier microphones, the P.A, the sound mixer and the multimedia projector. It is asked how these objects capture, redirect, amplify and multiply the other voices in this show. The technical issue dealt with here is related to the concepts-tools of Real Time Composition (Fiadeiro, 2018); with understandings about spatialization, scene music, sound design and sound parameters (Lignelli, 2014; 2020).
Downloads
References
EUGENIO, Fernanda. Caixa-Livro. Rio de Janeiro: Fada Inflada, 2019.
EUGENIO, Fernanda; FIADEIRO, João. Jogo das perguntas: o modo operativo. Fractal: Revista de Psicologia, [s.l.], v. 25, n. 2, p.221-246, ago. 2013. Fap UNIFESP (SciELO). http://dx.doi.org/10.1590/s1984-02922013000200002.
FIADEIRO, João; BIGÉ, Romain. Se não saber porque é que pergunta? Revista Científica Fap, Curitiba, v. 17, n. 2, p. 177-198, dez. 2017.
FIADEIRO, João; EUGENIO, Fernanda. Secalharidade como ética e como modo de vida: o projeto and_lab e a investigação das práticas de encontro e de manuseamento coletivo do viver juntos. Urdimento, [S.L.], v. 02, n. 19, p. 63-71, 28 jan. 2019. Universidade do Estado de Santa Catarina. http://dx.doi.org/10.5965/1414573102192012063.
LATOUR, Bruno. Reagregando o social: uma introdução à teoria do ator-rede. Salvador: Edufba, 2012. Tradução de Gilson Carlos Cardoso de Souza.
LEPECKI, André. 9 variações sobre coisas e performance. Urdimento, [s.l.], v. 02, n. 19, p. 95-101, 28 jan. 2019. Universidade do Estado de Santa Catarina. http://dx.doi.org/10.5965/1414573102192012095.
LIGNELLI, César. Sonoplastia: breve percurso de um conceito. Ouvirouver, [s.l.], v. 10, n. 1, p.142-150, 15 dez. 2013. EDUFU - Editora da Universidade Federal de Uberlândia.
LIGNELLI, César. Sons e(m) cena: parâmetros do som (Tomo I). Curitiba: Appris, 2020.
MENEZES, Flo. A acústica em palavras e sons. São Paulo: Ateliê Editorial, 2003.
SIMONON, Gilbert. Do Modo de Existência dos Objetos Técnicos. Rio de Janeiro: Contraponto, 2020. Tradução de Vera Ribeiro.
VALLE, Sólon do. Microfones. Rio de Janeiro: Musica e Tecnologia, 2002.
VIEIRA, Márcio Gonçalves; LIGNELLI, César. Coisa Sonora em Cena: conceito, funções e potencialidades. Voz e Cena, [S. l.], v. 1, n. 02, p. 157–182, 2020. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/vozecena/article/view/34111. Acesso em: 5 set. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2021 Voz e Cena (Voice and Scene)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Readers are free to download, print and use the articles published in the journal, as long as there is always explicit mention to the authors and to the Voz e Cena journal and that there is no change in the original work. Any other use of the texts must be approved by the authors and the journal. By submitting a paper to Voz e Cena journal and having it approved, the authors agree to assign, without remuneration, the rights of first publication and the permission for the journal to redistribute that article and its metadata to the indexing and reference services that its publishers deem appropriate.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.