Vaga Carne

Voice and Dramaturgy of a “Scenery Body”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/vozcen.v2i02.39224

Keywords:

Body, Voice, Acting, Vaga Carne, Movie theater

Abstract

This work brings a look at acting, specifically at the vocal and body dramaturgy woven by actress Grace Passô to compose the character Voice in the movie Vaga Carne. Vocal work is understood from the appreciation of listening, taking into account Chion's propositions, which he classifies as “causal listening”, “semantic listening” and “reduced listening”. The dramaturgical proposition of “scenery body” is discussed. Some important discussions present in the dramaturgical text are highlighted, such as gender and social construction of the body. The methodology is based on the intention of an exercise of reflection and in-depth enjoyment of an artistic spectacle based on appraisals of the film Vaga Carne on Vimeo by Embaúba Produções, on the YouTube Channel FilmesCultBr and on the I Encuentro Virtual Mujeres Afro en Escena 2020, held at from a descriptive and explanatory research in a case study with a qualitative approach. The main results achieved point to the perception of Vaga Carne as a work of Contemporary Theater built on a hybrid terrain where the languages of cinema and theater meet, fertile in discourses and discussions of relevant importance today, as well as in their processes of composition and acting.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Flávia Andresa Oliveira de Menezes, Universidade Federal do Maranhão - UFMA, São Luís/MA, Brasil

Doutoranda no PPGT/UDESC. Professora do DEARTC/UFMA. Coordenadora do OBSERVAVOZ (Observatório de Estudos sobre Voz) e membro do Grupo CENACORPO, ambos da UFMA; membro do grupo de estudos “Voz e Tecnologia nas Artes e na Filosofia”, linha de pesquisa do POP-LAB (Laboratório de Estudos em Filosofia Pop) UNIRIO.

André Luiz Antunes Netto Carreira, Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC, Florianópolis/SC, Brasil

Doutor em Teatro pela Universidad de Buenos Aires. Professor do Departamento de Artes Cênicas da Universidade do Estado de Santa Catarina, na graduação e pós-graduação em Teatro (Mestrado - Doutorado); Professor do Mestrado Profissional em Artes/Prof-ARTES/UDESC. Professor convidado na Maestría ebn Práctica Escénica y Cultura Visual da Universidad Castilla-La Mancha / Museo Reina Sofia (Espanha); Maestría en Teatro Latinoamericano da Universidad de La República (Uruguai).

References

BARBA, Eugênio. Queimar a casa: origens de um diretor. São Paulo: Perspectiva, 2014.

CHION, Michel. A audiovisão: som e imagem no cinema. Tradução: Pedro Elói Duarte. Lisboa: Edições Texto&grafia, 2011.

CHION, Michel. Audio-vision: sound on screen. Translated by Claudia Gorbman. New York: Columbia University Press, 1994.

CUNHA, Larissa S. Vaga Carne - Descrição analítica do espetáculo de Grace Passô. Rio de Janeiro: Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro - UNIRIO, 2018. Monografia (Graduação Teoria e Estética do Teatro)

ENQUADRAMENTOS: planos e ângulos. s/l. s/d. Disponível em: https://www.primeirofilme.com.br/site/o-livro/enquadramentos-planos-e-angulos/ Acesso em 09/12/2020

FIGUEIREDO, Eurídice. Desfazendo o gênero: a teoria queer de Judith Butler. Revista Criação e Crítica, São Paulo: USP, nº 20, p.40-55, 2018. Disponível em https://www.revistas.usp.br/criacaoecritica/article/download/138143/139436/. Acesso em 09/12/2020

JACOBS, Daiane D. S. Possível cartografia para um corpo vocal queer em performance. Santa Catarina: Programa de Pós-Graduação em Teatro. Universidade do Estado de Santa Catarina, 2015. Tese (Doutorado em Teatro).

KILOMBA, Grada. Memórias da plantação – Episódios de racismo cotidiano. Trad. Jess Oliveira. Rio de Janeiro: Cobogó, 2019.

LE BRETON, David. A sociologia do corpo. 2ª ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2007.

MARTONI, Alex. Modernização dos sentidos: tropicalismo, tecnologias de áudio, técnicas de escuta. Verbo de Minas, Juiz de Fora: CESJF, v. 19, n. 34, p. 308-326, ago./dez. 2018. Disponível em: https://seer.cesjf.br/index.php/verboDeMinas/article/viewFile/1719/1084 . Acesso em 09/12/2020.

MERLEAU-PONTY, Maurice (1908-1961). Fenomenologia da percepção. 2ª Ed. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

MONTEIRO, Gabriela Lírio Gurgel. Teatro e cinema: uma perspectiva histórica. Revista ArtCultura, Uberlândia: UFU. v. 13, n. 23, p. 23-34, jul.-dez., 2011. Disponível em: http://www.seer.ufu.br/index.php/artcultura/article/view/15121. Acesso em 09/12/2020

PASSÔ, Grace. Vaga Carne. Belo Horizonte: Javali, 1ª edição, 2018.

PAVIS, Patrice. A análise dos espetáculos: teatro, mímica, dança, dança-teatro, cinema. São Paulo: Perspectiva, 2005.

PLAZA, Julio. Tradução intersemiótica. 2ª Ed. São Paulo: Perspectiva, 2003.

RODRIGUES, Cristiano C. O campo ampliado da teatralidade performativa na cenografia contemporânea. Revista O Percevejo Online. Rio de Janeiro: Unirio. V. 8, n. 1, p. 90-102 , jan. / jun. 2016 Disponível em: http://www.seer.unirio.br/opercevejoonline/article/download/4056/5210/28654. Acesso em 09/12/2020

ROMANO, Lúcia Regina Vieira. De quem é esse corpo: a performatividade do feminino no Teatro Contemporâneo. São Paulo: Programa de Pós-graduação em Artes Cênicas Universidade de São Paulo, 2009. Tese (Doutorado em Artes Cênicas)

SANTAELA, Lúcia. Culturas e artes do pós-humano: da cultura das mídias à cibercultura. São Paulo: Paulus, 2003.

TOSSIN, Giuliano. Subsídios para estudos sobre transcriação de poesia em ambientes digitais. Revista Texto Digital, Florianópolis: UFSC. v. 7, n. 2, jul./dez. 2011. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/textodigital/article/view/1807-9288.2011v7n2p35 . Acesso em 09/12/2020.

Published

2021-12-21

How to Cite

Menezes, F. A. O. de ., & Carreira, A. L. A. N. (2021). Vaga Carne: Voice and Dramaturgy of a “Scenery Body”. Voz E Cena (Voice and Scene), 2(02), 74–93. https://doi.org/10.26512/vozcen.v2i02.39224

Issue

Section

Thematic Dossier - Articles

Categories

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.