Vocal Relationality
space, performance and attention
DOI:
https://doi.org/10.26512/vozcen.v1i01.31547Keywords:
Performance, Space, Attention, Voice, RelationalityAbstract
In this article I investigated, through a reflective elaboration, modes of scenic vocal performance. For this, I introduced concepts such as direction of sound (Lignelli, 2011), vocal spatialization (Maletta, 2014), self-presentation, self-exposure (Arendt, 2018), performance (Butler, 2003), attention (Bosi, 2003) and the courage of truth (Foucault, 2011). Such concepts were developed throughout the text in order to support the arguments who intends to provoke readers for the search by the plural paths of vocal spatialization on the scene.
Downloads
References
ARENDT, Hannah. A vida do espírito: o pensar, o querer, o julgar. Trad. de Cesar Augusto R. de Almeida, Antônio Abranches e Helena Franco Martins. 7ª ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2018.
BOSI, Ecléa. A atenção em Simone Weil. Revista Psicologia USP, São Paulo, Universidade de São Paulo, vol. 14, nº. 01, pp.11-20, Janeiro 2003.
BUTLER, Judith. A vida psíquica do poder: teorias da sujeição. Trad. Rogério Bettoni. 1ª ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2018.
BUTLER, Judith. Corpos em aliança e a política das ruas: notas para uma teoria performativa de assembleia. Trad. Fernanda Siqueira Miguens. 4ª ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2019.
BUTLER, Judith. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. Trad. Renato Aguiar. Rio de janeiro: Civilização Brasileira, 2003.
BUTLER, Judith. Relatar a si mesmo: crítica da violência ética. Trad. Rogério Bettoni. 1ª ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2017.
CAVARERO, Adriana. Vozes plurais: filosofia da expressão vocal. Trad. Flavio Terrigno Barbeitas. Belo Horizonte: UFMG, 2011.
FANON, Frantz. Pele negra, máscaras brancas. Trad. Renato da Silveira. Salvador: EDUFBA, 2008.
FOUCAULT, Michel. A coragem da verdade: o governo de si e dos outros II: curso no Collège de France (1983 - 1984). Trad. Eduardo Brandão. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2011.
FREYRE, Gilberto. Casa grande & senzala: formação da família brasileira sob o regime da economia patriarcal. 51ª ed. São Paulo: Global, 2006.
KILOMBA, Grada. Desobediências poéticas. Curadoria Jochen Volz e Valéria Piccoli. Ensaio Djamila Ribeiro. São Paulo: Pinacoteca de São Paulo, 2019a.
¬KILOMBA, Grada. Memórias da Plantação: Episódios de Racismo Cotidiano. Trad. Jess Oliveira. 1ª ed. Rio de Janeiro: Cobogó, 2019b.
LÉVY, Pierre. O Que é Virtual? Rio de Janeiro: Editora 34, 1996.
LIGNELLI, César. Sons & cenas: apreensão e produção de sentido a partir da dimensão acústica. Local: Programa de Pós-Graduação em Educação/ Universidade de Brasília, 2011. Tese (Doutorado em Educação).
MALETTA, Ernani de Castro. A dimensão espacial e dionisíaca da voz com base nas propostas de Francesca Dela Monica: resgatando liberdade expressiva e identidade vocal. Urdimento, Santa Catarina, Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC), vol. 1, nº. 22, pp. 39-52, Julho 2014.
SARRAZAC, Jean-Pierre; NAUGRETTE, Catherine. Léxico do drama moderno e contemporâneo. Trad. André Telles. São Paulo: Cosac Naify, 2013.
WOLFF, Lorena. Cada Performance es una Historia. In: DIÉGUEZ, Ileana (org.) Des/tejiendo escenas. Desmontajes: procesos de investigación y creación. Teatro mexicano - Siglo XXI. Universidad Iberoamericana Ciudad de México. Departamento de Letras. Centro Nacional de Investigación, Documentación e Información Teatral Rodolfo Usigli (México), 2009. pp. 147-150.
ZUMTHOR, Paul. Performance, Recepção, Leitura. Trad. Jerusa Pires Ferreira e Suely Fenerich. 2ª ed. São Paulo: Cosac Naify, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Voz e Cena (Voice and Scene)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Readers are free to download, print and use the articles published in the journal, as long as there is always explicit mention to the authors and to the Voz e Cena journal and that there is no change in the original work. Any other use of the texts must be approved by the authors and the journal. By submitting a paper to Voz e Cena journal and having it approved, the authors agree to assign, without remuneration, the rights of first publication and the permission for the journal to redistribute that article and its metadata to the indexing and reference services that its publishers deem appropriate.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
We recommend that all authors consult the guidelines of the Committee on Publication Ethics (COPE) before submitting texts for evaluation:
- COPE Ethical Guidelines for Peer Reviewers
http://publicationethics.org/files/Ethical_guidelines_for_peer_reviewers_0.pdf
- Guidelines on Good Publication Practice
http://publicationethics.org/files/u7141/1999pdf13.pdf
- How to handle authorship disputes: a guide for new researchers
http://publicationethics.org/files/2003pdf12_0.pdf
Plagiarism detection
https://www.ithenticate.com/
https://copyspider.com.br/
http://www.plagium.com/
http://www.plagiarismcombat.com/
http://plagiarisma.net/pt/
http://www.duplichecker.com/
http://www.plagiarismchecker.com/help-teachers.php
http://www.plagscan.com/plagiarism-check/
http://plagiarismdetector.net/
For more information, check the Statute of Voz e Cena journal.