Culture, Identity and Care for Nature

Authors

  • Juliana Capra Maia Companhia Imobiliária de Brasília - Terracap Centro de Desenvolvimento Sustentável da Universidade de Brasília - CDS/UnB Faculdade de Direito do Centro Universitário de Brasília - Uniceub

DOI:

https://doi.org/10.18472/SustDeb.v6n3.2015.15637

Keywords:

Modernidade, Ideologia, Natureza selvagem, Conservacionismo, Preservacionismo

Abstract

This paper has been written focusing two connected questions relating Dumont’s theories to Brazilian reality. Firstly, it investigates whether Brazilian and modern western societies ”“ specially the American society ”“ see nature through the same lenses. Second, it discusses whether, in Brazil, an anthropocentric and utilitarian reasoning is favoured at the expense of the biocentric and ethical arguments in defence of wilderness. Both questions are answered through bibliographical research in the general and Brazilian history fields. This paper corroborates Da Matta’s thesis according to which nature is inserted into the Brazilian social hierarchy and there is no rupture between nature and culture in the country. Due to this position of nature into the social hierarchy, anthropocentric, utilitarian and conservationists arguments tend be more influential than the biocentric, ethical and preservationist ones.

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Author Biography

Juliana Capra Maia, Companhia Imobiliária de Brasília - Terracap Centro de Desenvolvimento Sustentável da Universidade de Brasília - CDS/UnB Faculdade de Direito do Centro Universitário de Brasília - Uniceub

Graduada e mestre em Sociologia pela Universidade de Brasília. Graduada em Direito pelo UniDF. Pós-graduanda em Direito no Uniceub. Doutoranda no Centro de Desenvolvimento Sustentável da Universidade de Brasília. Advogada. Socióloga do quadro permanente da Companhia Imobiliária de Brasília - TERRACAP.

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Published

2015-12-23

How to Cite

Maia, J. C. (2015). Culture, Identity and Care for Nature. Sustainability in Debate, 6(3), 15–31. https://doi.org/10.18472/SustDeb.v6n3.2015.15637

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