Uma nova leitura da função social da escola no processo de formação da nação na América Latina

Authors

  • Márcia Lopes Reis Universidade Católica de Brasília

Keywords:

função social, escola, Estado-nação, novas tecnologias.

Abstract

This article deals with lhe relationship between Education and the State from the perspective of the socialfunction of the school as a social institution which plays significant infuence in the process of the building of a nation. lt also brings up to date the analyses about the relationship between Education and the State in Latin América starting from the legitimacy crisis which permeates the process of a constrution of a Nation-State. The Brazilian State is anlyzed in the context of the Latin American States in the sense of abstracting the specificities with respect to the scene which refers to the relationship State-School for the constitution of a Nation-State. Furthermore, it deals with public policies in order to implement the utilization of the new information tecnologies and their implications in the development ofthe social function ofcontemporany school taking into its political dimension.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Márcia Lopes Reis, Universidade Católica de Brasília

Doutora em Sociologia pela Universidade de Brasília, professora da Universidade Católica de Brasília

References

Banco Mundial. (1995) O Brasil e o Banco Mundial: a quinta década de cooperação. Washington. ___ . (1995) Relatório Anual (de 1968 a 1994). Washington O. I..

Bobbio,N. etall. (1994) Dicionário de política. Brasília: EdUnB.

Bobbio.N. (1979)“Gramsci and the conception ofcivil society” in Chantal Mouffe (ed.) Gramsci andmarxist theory. London: Routledge&Kegan Paul.

Bosi, A. (1992) Dialética da colonização. São Paulo: Companhia das Letras.

Benjamin, F. A. S. (1981) Educação e mudança social: uma tentativa de crítica. São Paulo: Cortez.

Cardoso, F.H. (1979) Dependência e desenvolvimento na América Latina: ensaio de interpretação sociológica. Rio de Janeiro: Zahar.

Cepal/Unesco. (1993) Expansión educacionaly estratificación en América Latina, 1960-1970. PNUD.

Cunha, L. A. (1975) Educação e desenvolvimento social no Brasil. Rio de Janeiro: Francisco Alves.

Dombusch, R. (1991) Economia aberta: instrumentos de política economica nos países em vias de desenvolvimento. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian.

Figueiredo, V. (1989) A produção social da tecnologia. São Paulo: EPU.

Furtado, C. (1976) A economia latino-americana: formação histórica e problemas contemporâneos. São Paulo: Nacional.

. (1981) Formação econômica do Brasil. São Paulo: Nacional.

Frigotto, G. (1985) A produtividade da escola improdutiva: um (re) exame das relações entre educação e estrutura econômico-socialcapitalista. São Paulo: Cortez.

Gramsci, A. (1978) Os intelectuais e a organização da cultura. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira.

Habermas, J. (1987) Teoria de la acción comunicativa I: racionalidad de la acción y racionalización social. Madrid: Taurus.

Kuhn, T. (1995) A estrutura das revoluções cientificas. São Paulo: Perspectiva.

Petitat, A. (1994) Produção da escola/produção da sociedade: análise sócio-histórica de alguns momentos decisivos da evolução escolar no ocidente. Porto Alegre: Artes Médicas.

Rivas, A. (1980) “Política de descentralización en la educación básica y media” en América Latina: estado dei arte. Santiago: IJnesco/Reduc.

Schultz, T. W. (1973) O valor econômico da educação. Rio de Janeiro: Zahar.

Weber, M. (1982) Ensaios de Sociologia. Rio de Janeiro: Guanabara.

Published

2022-08-12

How to Cite

Reis, M. L. . (2022). Uma nova leitura da função social da escola no processo de formação da nação na América Latina. Sociedade E Estado, 14(02), 369–389. Retrieved from https://periodicos.unb.br/index.php/sociedade/article/view/44367