UTILIZAÇÃO DO DIAGRAMA V EM ATIVIDADES EXPERIMENTAIS DE MAGNETISMO EM SALA DE AULA DE ENSINO MÉDIO

Authors

  • Ramon Teodoro do Prado Instituto Federal do Espírito Santo
  • Laercio Ferracioli Universidade Federal do Espírito Santo

DOI:

https://doi.org/10.26512/rpf.v1i1.7083

Keywords:

Physics’ history;, Electromagnetism;, Electric motor;, Experiment

Abstract

This paper presents the development of an experimental setup that may be used in High School Physics classes to reproduce one of versions of Michael Faraday’s (1791-1867) experiment, created in September 1821. This experiment was able to produce a continuous movement due to the action of an electric current, characterizing the first continuous electric motor ever built. The experimental apparatus and the historical aspects involved in the Faraday’s electric motor were presented to the general community, elementary, high school and undergraduate students who attended the III Física de Portas Abertas, held on 4th and 5th November in Blumenau-SC, Brazil. The presentation aroused
interest from visitors regarding the History of Physics and surprise about the origin of the electric motor

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ramon Teodoro do Prado, Instituto Federal do Espírito Santo

Instituto Federal do Espírito Santo - UFES
Campus de Alegre, Rod Br 482, km 47, s/n ”“ Rive, Alegre ”“ ES, 29520 000

Laercio Ferracioli, Universidade Federal do Espírito Santo

Universidade Federal do Espírito Santo/Modelab/
Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física-Polo 12-UFES

References

RIBEIRO, M. Só 11 % das Escolas Brasileiras têm Laboratórios de Ciências: O Globo Educação. Disponível em:. Acesso em 04/12/2013.

GOWIN, D.B.(1981) Educating. Ithaca, Cornel University Press.

GOWIN, D.B.; ALVAREZ, M.C. The Art Educating with V Diagrams. Cambridge University Press, New York, 2005

BORGES, A. T. Novos rumos para o laboratório escolar de ciências. Caderno Brasileiro de Ensino de Física 19(3), 291”“313. 2002.

FERRACIOLI, L. O V epistemológico como Instrumento Metodológico para o processo de Investigação. 2005, Revista Didática Sistêmica, Fundação Universidade Federal do Rio Grande.

FERRACIOLI, L. O Diagrama V no Ensino Experimental. 2014, Publicação Interna do ModeLab. Departamento de Física, Universidade Federal do Espírito Santo.

BATISTELLA, C.A.R. Atividades de Ótica Exploradas no Ensino Médio através de Reflexões Epistemológicas com o Emprego do V de Gowin. Dissertação (mestrado em Ensino de Física ”“ Programa de Pós-Graduação em Ensino de Física- Instituto de Física- UFRGS), Porto Alegre, 2007.

Novak, J.D. and Gowin, D. B. Learning How To Learn. New York: Cambridge University Press. 1994.

Published

2017-08-07

How to Cite

PRADO, Ramon Teodoro do; FERRACIOLI, Laercio. UTILIZAÇÃO DO DIAGRAMA V EM ATIVIDADES EXPERIMENTAIS DE MAGNETISMO EM SALA DE AULA DE ENSINO MÉDIO. Journal of the Physics Teacher, [S. l.], v. 1, n. 1, p. 1–14, 2017. DOI: 10.26512/rpf.v1i1.7083. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/rpf/article/view/7083. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos