PROPOSAL OF THE "SCIENCE IN THE HANDS" APP WITH MULTIPLE FUNCTIONALITIES AS DIDACTIC RESOURSE IN PHYSICS TEACHING
DOI:
https://doi.org/10.26512/rpf.v9i1.54196Keywords:
Physics Teaching. PSTU. Application (App). Smartphones. Multiple Functionalities. Inclusion.Abstract
Didactic resources based on electronic and mobile learning methodologies are based on Digital Information and Communication Technologies (DICTs) have been widely used and are necessary in the school environment to help the teacher and bring Physics teaching closer to the new challenges of the world giving greater dynamism and interactivity, even knowing that the textbook remains the main tool in the teaching-learning process at all levels of education. Thus, seeking meaningful learning through a potentially significant teaching unit (PSTU), the "Science in the Hands" App, for smartphones and/or tablets devices, was built through the digital platform "Fabrica de Applicativos", with multiple functionalities (around 9) compared to others that are presented and discussed in this work. The App is an educational product in the specialization course in Physics teaching, in 2018, and was applied to 17 students from the Natural Sciences (11) and Physics (06) courses at the Federal University of Pará. Data collection was carried out through an online questionnaire via Google Forms with 3 questions. The App is a technological tool linked to Smartphones and/or Tablets to help and facilitate Physics classes in high school. The results show an App that has multiple functionalities (about 9) compared to others that are presented and discussed in this work. We also emphasize that the use of the App can enable the development of inclusive activities, contributing to make the teaching of Physics more equitable and accessible to all students. In addition to highlighting that the school must keep up with technological developments and invest in new didactic methodologies, strategies and methodologies that use the technology for teaching physics and related areas.
Downloads
References
BEDAQUE, P.; BRETONES, P. S. Nível Sonoro medido com Aplicativos em Aulas de Física. Física na Escola, v. 17, n. 1, p. 39-45, 2019.
BERTTI, C. V. B.; ARASHIRO, E.; AVELANEDA, V. N.; SILVEIRA, A. N. Determinação da aceleração da gravidade em um experimento de lançamento horizontal usando o detector de som de um smartphone. Revista do Professor de Física, v. 6, n. 2, p. 10-24, 2022.
COSTA, F. A. (org.). Repensar as TICs na educação. Santillana, 2012. E-book: <https://lerebooks.wordpress.com/2014/04/03/ebook-gratuito-repensar-as-tic-na-educacao/>.
DAMASCENO, L. E. F.; PEREIRA, L. F.; SILVA JR, C. A. B. A Experimentação e o Livro Virtual Auxiliando nas Aulas de Ciências Físicas. Experiências em Ensino de Ciências, v. 12, n. 7, p. 180-197, 2017.
GARCIA, N. M. D. Significado dos Conteúdos Escolares no Mundo do Trabalho: Que Física Ensinar. In: GARCIA, N. M. D. et al. A Pesquisa em Ensino de Física e a Sala de Aula: Articulações Necessárias. São Paulo: Livraria da Física, 2012. p. 179-195.
HECKLER, V. Uso de simuladores e imagens como ferramentas auxiliares no ensino/aprendizagem de Ótica. Dissertação (Mestrado em Ensino de Física) Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2004.
LIMA, G. M.; MEDEIROS, D. M. Usando o aplicativo TreEinstein como ferramenta educacional no ensino da teoria da relatividade especial. Física na Escola, v. 19, n. 2, p. 118-122, 2021.
MARRANGHELLO, G. F.; FALCÃO, J. V.; AVEIRO, T. L. B.; LUCAS, W. M. O uso do Smartphone para a simulação do método de trânsito em sala de aula. Física na Escola, v. 18, n. 1, p. 9-13, 2020.
MOREIRA, M. A. Unidades de Ensino Potencialmente Significativas - UEPS. Aprendizagem Significativa em Revista, v. 1, n. 2, p. 43-63, 2011.
MENEZES, L. C. Física para a Escola do Século XXI: Cultura, Trabalho, Ambiente e Energia. In: GARCIA, N. M. D. et al. A Pesquisa em Ensino de Física e a Sala de Aula: Articulações Necessárias. São Paulo: Livraria da Física, 2012. p. 197-200.
MORAN, J. M. A educação que desejamos: Novos desafios e como chegar lá. Campinas, SP: Papirus, 2007.
MOREIRA, M. A. Ensino de Física no Brasil: Retrospectiva e Perspectiva. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 22, n. 1, p. 94-99, 2001.
MOREIRA, M. A.; MASINI, E. F. S. A Teoria Cognitiva de Aprendizagem. In: MOREIRA, M. A.; MASINI, E. F. S. Aprendizagem Significativa: A Teoria de David Ausubel. São Paulo: Moraes, 1982. p. 7-25.
PEREIRA, M. L. G.; BERGMANN, E. V.; ARCOLEZI, G. M.; SILVA, V. S.; SANTOS, G. M. Estudo do Efeito Doppler utilizando Smartphone. Física na Escola, v. 20, n. 1, p. 220705, 2022.
PRENSKY, M. R. From Digital Natives to Digital Wisdom: Hopeful Essays for 21st Century Learning. 1. ed. eBook Kindle. Corwin, 2012.
SALDANHA, L. E. Tecnologia Educacional. Porto Alegre: Editora Globo, 1978.
SHULMAN, L. Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, v. 15, n. 2, p. 4-14, 1986.
SILVA, F. P. O. Utilização de celulares como ferramentas no ensino de astronomia: aplicativo Star Chart como planetário. Juazeiro, 2016.
SILVA, L. R. C. O uso de aplicativos para smartphones e tablets no ensino de física: análise da aplicabilidade em uma universidade pública no estado do Rio Grande do Sul. In: XIII Congresso Nacional de Educação. Rio Grande do Sul, 2017.
SILVA JR, C. A. B.; NETO, A. M.; SANTOS, M. J. N. Uso de Ferramentas Midiáticas e Práticas no Ensino de Acústica. Revista do Professor de Física, v. 7, n. 1, p. 90-108, 2023.
STINGHEN, R. S. Tecnologias na Educação: Dificuldades Encontradas para Utilizá-la no Ambiente Escolar. 32 f. Monografia (Especialização) Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2016.
SOARES, F. C.; LIRA, M. A. T.; FREIRAS, M. J. S.; LIMA, M. A. A. S. Um Aplicativo Android como Recurso Didático para Ensino e Aprendizagem de Ondas Eletromagnéticas. Revista do Professor de Física, v. 6, n. 3, p. 54-65, 2023.
STUDART, N. Simulação, games e gamificação no ensino de física. In: XXI Simpósio Nacional de Ensino de Física SNEF 2015, 26 a 30/01/2015, p. 1-8, 2015.
TICKTON, S. B. To Improve Learning: An Evaluation of Instructional Technology. v. 2. New York: R. R. Bowker, 1971.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Journal of the Physics Teacher

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License o que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).