DESENVOLVENDO O JOGO “PORCO ESPINHO DA FÍSICA” PARA O ENSINO DE FÍSICA NO ENSINO FUNDAMENTAL

Authors

  • João Francisco Moreira de Carvalho Faculdade de Física, Universidade Federal do Pará (UFPA)
  • Isabela dos Santos Carvalho Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física (MNPEF)
  • Fernando Wagner Ferreira Batista Secretaria de Educação do Estado de Santa Catarina (SED-SC)

DOI:

https://doi.org/10.26512/rpf.v1i1.46001

Keywords:

Physics porcupine. Educational games. Physics teaching.

Abstract

Physics teaching is seen as a great challenge for teachers. This article aims to bring a didactic resource to make classes more dynamic, attractive and interesting. We present the “Physics porcupine”  which is a game of questions and answers where students will show their skills acquired in the classroom in a challenge of strategy and luck. The game was dynamically designed so that it is not a mere questioning, but that it brings the student knowledge about physical concepts and playfulness. This work seeks to contribute to the areas of ludic activities and product development to be used by other professionals in their classes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BATISTA, F. W. F. SEQUÊNCIA DIDÁTICA PARA A IMPLEMENTAÇÃO DE UM MINICURSO DE ASTRONOMIA. Produto Educacional. MNPEF, 2020.

DE MIRANDA, Simão. No Fascínio do jogo, a alegria de aprender. Ciência hoje, v. 28, p. 64-66, 2001.

MOREIRA, M. A. Teorias de Aprendizagem. São Paulo: Editora Pedagógica e Universitária, 1999.

VERA, R. K. S. Contribuição dos jogos educativos na qualificação do trabalho docente. 2006. Tese de Doutorado. Tese de mestrado, Porto Alegre, 2006.

FIALHO, Neusa Nogueira. Jogos no Ensino de Química e Biologia. Curitiba: IBPEX, 2007.

MAGNO, Fátima; SILVA, Maycon. ELETROGAME, O JOGO: UMA MANEIRA DIDÁTICA E DIVERTIDA DE ESTUDAR A ELETRODINÂMICA. Physicae Organum-Revista dos Estudantes de Física da UnB, v. 8, n. 1, p. 394-412, 2022.

REZENDE, F. As novas tecnologias na prática pedagógica sob a perspectiva construtivista. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, v. 2, n. 1, p. 75-98, 2008.

RIZZO PINTO, J. Corpo, movimento e educação – o desafio da criança e adolescente deficientes sociais. Rio de Janeiro: Sprint, 1997.

Published

2022-12-07

How to Cite

MOREIRA DE CARVALHO, João Francisco; DOS SANTOS CARVALHO, Isabela; FERREIRA BATISTA, Fernando Wagner. DESENVOLVENDO O JOGO “PORCO ESPINHO DA FÍSICA” PARA O ENSINO DE FÍSICA NO ENSINO FUNDAMENTAL . Journal of the Physics Teacher, [S. l.], v. 6, n. Especial, p. 402–408, 2022. DOI: 10.26512/rpf.v1i1.46001. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/rpf/article/view/46001. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Anals of the Integrated Meeting in Physics Teaching