POTENTIALLY SIGNIFICANT TEACHING UNIT FOR THE PHYSICAL AND MUSICAL STUDY OF HOMOGENEOUS BARS VIBRATION THROUGH KALIMBA

Authors

  • Vinicius de Oliveira Moraes Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física (MNPEF) – Polo 58, Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE)
  • Francisco Nairon Monteiro Júnior Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física (MNPEF) – Polo 58, Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE)

DOI:

https://doi.org/10.26512/rpf.v1i1.45942

Keywords:

Potentially Significant Teaching Units. Kalimba. Physics and Music.

Abstract

In the present article we present the development and application of an educational product, based on the Potentially Significant Teaching Units, which used a small musical instrument, the kalimba, from the lamellophone family, aimed at the physical and musical study of the vibration of homogeneous bars, fixed at one of its ends. In this course, students were able to manipulate the instrument, reflect on the function of the blades, resonance box, easels, support and holes, focusing attention on the physical-mathematical model that relates the fundamental frequency of vibration of each blade to its useful length. Next, they reflected on the relationship between frequency and musical notes, based on the understanding of the 12 semitone scale equally tempered. The analysis of the application of the product, as well as the data collected, pointed to the importance of protagonism in meaningful learning, as well as to the construction of an important subsumer for the continuity of studies in acoustics, which is that the vibration frequency of a body is a function of its dimensions, which, in the case of the aforementioned instrument, vary as the inverse of the square of the length of the blade.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARAÚJO FILHO, J. V. Sequência de ensino por investigação significativa no estudo das relações entre física e música em atividades experimentais envolvendo o oscilador de Melde. 2018. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Física) - Universidade Federal Rural de Pernambuco, UFRPE, Recife.

CUNHA, R. C. Investigando a equação de uma onda estacionária no tempo e no espaço por meio de atividades experimentais como organizadores avançados. 2019. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Física) - Universidade Federal Rural de Pernambuco, UFRPE, Recife.

MACIEL NETO, A. S. Sequência didática para a aprendizagem significativa da acústica física e da acústica musical, relativas aos tubos sonoros, utilizando organizadores prévios e atividades experimentais com o tubo de Kundt. 2019. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Física) - Universidade Federal Rural de Pernambuco, UFRPE, Recife.

MEDEIROS, A. C. B. Ciência e percepção: Aprendizagem significativa do conceito de ressonância por meio de atividades experimentais como organizadores avançados. 2019. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Física) - Universidade Federal Rural de Pernambuco, UFRPE, Recife.

MORAES, V. O. Unidade de ensino potencialmente significativa para o estudo físico e musical da vibração de barras homogêneas por meio da análise experimental da kalimba. 2022. 77f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Física) - Universidade Federal Rural de Pernambuco, UFRPE, Recife.

MOREIRA, M. A. Aprendizagem significativa: um conceito subjacente. Aprendizagem Significativa em Revista, v. 1, n. 3, 2011.

OLIVEIRA FILHO, J. P. Sequência didática investigativa baseada nos três momentos pedagógicos de Delizoicov para a determinação experimental da velocidade do som no ar. 2022. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Física) - Universidade Federal Rural de Pernambuco, UFRPE, Recife.

Published

2022-12-07

How to Cite

DE OLIVEIRA MORAES, Vinicius; MONTEIRO JÚNIOR, Francisco Nairon. POTENTIALLY SIGNIFICANT TEACHING UNIT FOR THE PHYSICAL AND MUSICAL STUDY OF HOMOGENEOUS BARS VIBRATION THROUGH KALIMBA. Journal of the Physics Teacher, [S. l.], v. 6, n. Especial, p. 137–143, 2022. DOI: 10.26512/rpf.v1i1.45942. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/rpf/article/view/45942. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Anals of the Integrated Meeting in Physics Teaching