TEACHING SEQUENCE FOR THE SIGNIFICANT LEARNING OF THE PHYSICS OF PROJECTILE LAUNCHING THROUGH THE USE OF COMPUTATIONAL SIMULATOR AND EXPERIMENTAL ASSEMBLY
DOI:
https://doi.org/10.26512/rpf.v1i1.45923Keywords:
Meaningful Learning; Computer Simulation; Projectile Movement.Abstract
Virtual experiments are learning objects that use specific software to simulate experimentation, being especially useful in approaching difficult experiences to be carried out in practice in the school environment. Believing in the importance of computer simulators as a teaching strategy, based on David Ausubel's theory of meaningful learning, we propose an educational activity composed of the use of the projectile motion simulator, free software developed by Physics Educational Technology (PhET) of Interactive Simulations from University of Colorado, as well as the making and launching of rockets, carried out by teams formed by high school students, from a school in Recife-PE, with the objective of participating in the Pernambuco Rocket Olympics (OPEFOG). The use of the product pointed to the material's viability in mediating the significant learning of the physics involved, enabling interaction, playfulness and protagonism.
Downloads
References
CONCEIÇÃO JÚNIOR, S. F. Sequência didática para a aprendizagem significativa da física do lançamento de projéteis por meio da utilização de simulador computacional e montagem experimental. 77f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Física) - Universidade Federal Rural de Pernambuco, UFRPE, Recife. 2019.
MOREIRA, M. A. Aprendizagem significativa: a teoria e textos complementares. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2011.
MOREIRA, M. A. Aprendizagem significativa: a Teoria de David Ausubel. São Paulo: Centaro, 2001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Journal of the Physics Teacher
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License o que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).