A TEACHING PROPOSAL ON STRENGTH AND MOVEMENT IN FUNDAMENTAL EDUCATION THROUGH SOCCER
Keywords:
Quantum Physics. Modern Physics in High School. Comic books in teaching. Didactic material.Abstract
Our main objective in this article is to analyze the results of the implementation of a proposal on the teaching of the contents of Force and Movement in the Science discipline in the ninth year of elementary school. The methodology used was based on the Three Pedagogical Moments, initial problematization, organization of knowledge and application of knowledge. The guiding theme of the work was the soccer game. Our results were obtained and analyzed qualitatively in a practice supported by observations, audio recordings, questionnaires and interviews applied to students. The proposal was developed and inspired by Freire’s ideals of dialogical education, valuing the discourses and the evolution of students throughout the process, in order to enhance a critical and contextualized pedagogy of physical phenomena. In this sense, the proposal was initiated from a problematizing attitude in relation to the soccer game, its social importance and the proximity between this sport and Physics, to later carry out the organization and application of the acquired knowledge. Several activities were developed with the students, such as video presentations about the soccer game, a class at a society soccer field and computer simulations. The results obtained suggest that the methodology used can significantly contribute to the conceptual formation of the student, in addition to favoring the development of behavioral and attitudinal aspects.
Downloads
References
CARUSO, F.; FREITAS, N. Física moderna no Ensino Médio: o espaço-tempo de Einstein em tirinhas. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 26, n. 2, p. 355-366, ago. 2009.
CHESMAN, C.; ANDRÉ, C.; MACÊDO, A. Física moderna: experimental e aplicada. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2004.
CRUZ, F. F. S.; CRUZ, S. M. S. Pode o ambiente cultural e social definir o conteúdo escolar de física: o caso da mecânica quântica. In: VII ENPEC, Encontro Nacional em Pesquisa em Educação em Ciências, Florianópolis, 2009. Atas [...]. Florianópolis: UFSC, 2009.
CUSTÓDIO PINTO, A.; ZANETIC, J. É possível levar a física quântica para o ensino médio? Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 16, n. 1, p. 7-34, abr. 1999.
DIONÍSIO, P. H. Albert Einstein e a Física Quântica. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 22, n. 2, p. 147-164, ago. 2005.
DIONÍSIO, P. H. Física Quântica: da sua pré-história à discussão sobre o seu conteúdo essencial. Cadernos IHU Ideias, ano 2, n. 22, 2004.
HAWKING, S. O universo numa casca de noz. São Paulo: Arx, 2002.
JORGE, L.; PEDUZZI, L. O. Q. As pinceladas anti-newtonianas de William Blake. Anais eletrônicos do 15º Seminário Nacional de História da Ciência e da Tecnologia, Florianópolis, p. 1-15, nov. 2016.
KNOBEL, M. Ciência e pseudociência. A Física na Escola, v. 9, n. 1, p. 6-9, 2008.
MACHADO, S. S. L.; CRUZ, F. F. S. A Teoria Quântica e a apropriação do conhecimento científico: o uso da história e filosofia da ciência pelos misticismos. Anais eletrônicos do 15º Seminário Nacional de História da Ciência e da Tecnologia, Florianópolis, nov. 2016.
MAIA, N. B. O caminho para a Física Quântica. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2009.
McCLOUD, S. Desenhando quadrinhos. São Paulo: M. Books, 2008.
McCLOUD, S. Desvendando os quadrinhos. São Paulo: M. Books, 2005.
McEVOY, J. P.; ZARATE, O. Entendendo Teoria Quântica: um guia ilustrado. São Paulo: Leya, 2012.
MONTEIRO, M. A.; NARDI, R.; BASTOS FILHO, J. B. A sistemática incompreensão da teoria quântica e as dificuldades dos professores na introdução da física moderna e contemporânea no ensino médio. Ciência & Educação, v. 15, n. 3, p. 557-580, 2009.
MOREIRA, M. A. Aprendizagem significativa crítica. In: III Encontro Internacional sobre Aprendizagem Significativa, Lisboa, p. 33-45, 2000.
NOBEL Prize. All Nobel Prizes in Physics. Disponível em: https://www.nobelprize.org/prizes/lists/all-nobel-prizes-in-physics. Acesso em: 23 ago. 2020.
OSTERMANN, F.; PEREIRA, A. P. Introduzindo conceitos de física quântica no ensino médio a partir de um interferômetro virtual de Mach-Zehnder. In: XVIII Simpósio Nacional de Ensino de Física, Vitória, ES, 2009.
PAULA, H. F.; ALVES, E. G.; MATEUS, A. L. Quântica para iniciantes: investigações e projetos. Belo Horizonte: UFMG, 2011.
PAULO, I. J. C.; MOREIRA, M. A. O problema da linguagem e o ensino da mecânica quântica no nível médio. Ciência & Educação, v. 17, n. 2, p. 421-434, 2011.
PEDUZZI, L. O. Q.; BASSO, A. C. Para o ensino do átomo de Bohr no nível médio. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 27, n. 4, p. 545 - 557, 2005.
PESSOA Jr., O. Introdução histórica à Teoria Quântica, aos seus problemas de fundamento e à s suas interpretações. Caderno de Física da UEFS, v. 04, p. 89-114, 2006.
SAGAN, C. O mundo assombrado pelos demônios. São Paulo: Companhia da Letras, 2009.
SALES, G. L.; VASCONCELOS, F. H. L.; CASTRO FILHO, J. A.; PEQUENO, M. C. Atividades de modelagem exploratória aplicada ao ensino de física moderna com a utilização do objeto de aprendizagem pato quântico. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 30, n. 3, 3501, 2008.
SANTOS NETO, E.; SILVA, M. R. P. Histórias em quadrinhos e práticas educacionais: o trabalho com universos ficcionais e fanzines. São Paulo: Criativo, 2013.
SEGRÈ, E. Dos Raios X aos Quarks: físicos modernos e suas descobertas. Brasília: Universidade de Brasília, 1987.
SILVA, A. C.; ALMEIDA, M. J. P. M. Física quântica no ensino médio: o que dizem as pesquisas. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 28, n. 3: p. 624-652, dez. 2011.
TERRAZZAN, E. A. A inserção da física moderna e contemporânea no ensino de física na escola de 2º grau. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, v. 9, n. 3, p.209-214, dez. 1992.
VALADARES, E. C.; CHAVES, A.; ALVES, E. G. Aplicações da Física Quântica: do transistor à nanotecnologia. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2005.
VERGUEIRO, W.; RAMOS, P. Quadrinhos na educação: da rejeição à prática. São Paulo: Contexto, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Journal of the Physics Teacher
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License o que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).