An approach to relative movement through study of the parabolic movement with the use of Tracker
Keywords:
Relative motion. Parabolic movement. Active methodology.Abstract
This work presents the parabolic movement of a table tennis ball as part of the discussion of relative movement between two reference frames, when one is in a rectilinear and uniform movement in relation to the other. In general, the issues related with relative movement and projectiles launching (parabolic movement) are studied separately in a Physics course, and students are often unaware of the relationships between them. This work aims to discuss the relationship between the relative movement and the parabolic movement of an object through the use of Tracker software, showing the importance of using active methodologies and different pedagogical tools to enhance the learning process to its effectiveness. It is also our goal to motivate future and current Physics teachers to engage students in different ways of approaching topics that can be understood in a more useful and practical way.
Downloads
References
BROWN, D., COX, A. J.. Innovative Uses of Video Analysis. The Physics Teacher, 47(3), 145 (2009).
DIESEL, A.; BALDEZ, A.L.S.; MARTINS, S.N.. Os princípios das metodologias ativas de ensino: uma abordagem teórica. Revista Thema. 14(1), 268 (2017).
FARRELL, M.. O aluno com necessidades especiais na escola regular. Pátio. 48, 12 (2009).
MOTA, A. R; DA ROSA, C. T. W.. Ensaio sobre metodologias ativas. Espaço Pedagógico. 25(2), 261 (2018).
NUSSENZVEIG, H. M.. Curso de Física Básica - Vol. 1 ”“ Mecânica. São Paulo: Blucher, 1981.
RESNICK, R.; HALLIDAY, D.; KRANE, K. S.. Física 1. (5ª edição), Rio de Janeiro: LTC, 2013.
TIPLER, P. A.. Física para cientistas e engenheiros: mecânica, oscilações e onda termodinâmica. 6a edição. Rio de Janeiro: LTC, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Journal of the Physics Teacher
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License o que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).