A TEACHING PROPOSAL ON STRENGTH AND MOVEMENT IN FUNDAMENTAL EDUCATION THROUGH SOCCER
Keywords:
Force and movement. Physics in footbal. Three pedagogical moments. Dialogicity.Abstract
This article has as main objective to report the results of the application of a proposal to teach the contents of Force and Movement in the Science discipline in the ninth grade of elementary school. The methodology used was based on the Three Pedagogical Moments and football was used as a contextual theme. The research consisted of a qualitative investigation, supported by observations, audio recordings, questionnaires and interviews applied to students. The proposal was developed inspired by the Freirean ideals of a dialogical education, valuing the speeches and the students' evolution throughout the process, in order to enhance a critical and contextualized pedagogy of physical phenomena. In this sense, it was decided to initiate the proposal within a problematic attitude towards football, its social importance and the proximity between this sport and physics, to later carry out the organization and application of the acquired knowledge. Among the activities used there were presentation of videos about football, a class at a Society football field, as well as computer simulations. The results obtained revealed a significant contribution to the conceptual formation of the student, besides favoring the development of behavioral and attitudinal aspects. A comparison between a pre and post-test found an evolution in students' knowledge.
Downloads
References
AZEVEDO, M. C. P. S. Ensino por investigação: problematizando as atividades em sala de aula. In: CARVALHO, A. M. P. de (Org.). Ensino de ciências: unindo a pesquisa e a prática. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2004.
BACHELARD, Gaston. A formação do espírito científico. Rio de janeiro: Contraponto, v. 1938, 1996.
BONADIMAN, H.; NONENMACHER, S. E. B. O gostar e o aprender no ensino de Física: uma proposta metodológica. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, v. 24, n. 2, p. 194-223, ago. 2007.
CRUZ, A. R. Futebol Brasileiro: um caminho para a inclusão social. São Paulo: Ed. Esfera, 2003.
DELIZOICOV, D.; ANGOTTI, J. A. P. Física. São Paulo: Cortez, 1990a.
DELIZOICOV, D.; ANGOTTI, J. A. P.; PERNAMBUCO, M. M. Ensino de ciências: fundamentos e métodos. São Paulo, SP: Cortez, 2002.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 4. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1996.
FREIRE, P. À sombra desta mangueira. 6. ed. São Paulo: Olho dÁgua, 2001.
MIRANDA NETO, H. S. de. Uma Proposta de Ensino de Força e Movimento no Ensino Fundamental através do Futebol. 2019. Dissertação (Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física) Instituto Federal do Espírito Santo, Campus Cariacica, 2019. Disponível em:
https://ppgefis.cariacica.ifes.edu.br/index.php/dissertacao?start=2. Acesso em: 19 de março. 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Journal of the Physics Teacher

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License o que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).