A Proposal for Electrodynamics Teaching with the Peer Instruction Method

Authors

  • Carlos Alberto Brito da Silva júnior UFPA
  • Igor Ramon Sinimbú Miranda UFPA

DOI:

https://doi.org/10.26512/rpf.v4i2.28230

Keywords:

Electrodinamics, Peer Instruction, Circuit lab, Edmodo, Experimentation.

Abstract

Historically, physics education exhibits alarming rates based on microdata from the national high school exam (NHSE), which today makes it little attractive and demotivator for students. Thus, in order to reduce such difficulties, it is relevant to present a complementary teaching proposal through a didactic sequence that involves concept map (MC), questionnaire, experiments and the circuit lab software based on the Peer Instruction method in the Electrodynamic classes. The Edmodo platform is used as a tool to assist in the evaluation of the teaching and learning process of students. The pedagogical intervention was carried out through five meetings in August 2018 in a private school in the city of Benevides-PA with a day class of 12 students from the 3rd year of high school. The research carried out has quanti-qualitative nature with diversified activities and found that more than 60% of the students had improved performance, besides the motivation to seek to know and explore more about the investigated topic. An analogy and difference was made with other works. It is concluded that the proposal obtained good results for facilitating students knowledge and learning in the study of electrodynamics.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Igor Ramon Sinimbú Miranda, UFPA

Possui graduação em Ciências Naturais pela Universidade do Estado do Pará (2018). Lecionou as disciplinas física, matemática e inglês na rede básica na instituição colégio palavra da vida de 2013 à 2018. Atualmente é técnico em laboratório de física da Universidade Federal do Pará. Tem experiência na área de Física, com ênfase em ensino de Física.

References

ARAUJO, A. V. R. de; SILVA, E. S.; JESUS, V. L. B. de; OLIVEIRA, A. L. de. Uma associação do método Peer Instruction com circuitos elétricos em contextos de aprendizagem ativa. Rev. Bras. Ens. Fís., v. 39, n. 2, p. e2401 (1-6), 2017.

ARAUJO, I. S.; MAZUR, E. Instrução pelos Colegas e Ensino sob Medida: Uma Proposta para o Engajamento dos Alunos no Processo de Ensino-Aprendizagem de Física. Cad. Bras. Ens. Fís., v. 30, n. 2, p. 362-384, 2013.

BERBEL, N. A. N. As metodologias ativas e a promoção da autonomia de estudantes. Semina: Ciências Sociais e Humanas, v. 32, n. 1, p. 25-40, 2011.

BETANCOURT, J. F.; PERDOMO, A. P. El uso de la plataforma Moodle con recursos infotecnológicos interactivos en la docencia en la Física. Una experiência en el curso de Física Moderna II. Lat. Am. J. Phys. Educ., v. 2, n. 3, p. 284-288, 2008.

PEÑA, A. V.; PESSOA DE CARVALHO, A. M; PRAIA, J; GIL PEREZ, D; CACHAPUZ, A. F. (Orgs.). A Necessária Renovação do Ensino de Ciências. 3a. ed., São Paulo: Cortez, 2011.

CROUCH. C. H.; WATKINS, J.; FAGEN, A. P.; MAZUR, E. Peer Instruction: Engaging Students One-on-One, All At Once. Research-Based Reform of University Physics, v.1, p. 1-55, 2007.

CUMMINGS, K.; ROBERTS, S. G. A Study of Peer Instruction Methods with High School Physics Students. AIP Conference Proceedings, v. 1064, p. 103-106, 2008.

DELIZOICOV, D.; ANGOTTI, J. A.; PERNAMBUCO, M. M. Ensino de Ciências: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2002.

GOMES, L. C.; BELLINI, L. M. Uma revisão sobre aspectos fundamentais da teoria de Piaget: possíveis implicações para o ensino de física. Rev. Bras. Ens. Fís., v. 31, n. 2, p. 23011-230110, 2009.

HAKE, R. R. Interactive-engagement versus traditional methods: A six-thousand-student survey of mechanics test data for introductory physics courses. Am. J. Phys., v. 66, n. 1, p. 64-74, 1998.

HIGA, I.; de OLIVEIRA, O. B. A experimentação nas pesquisas sobre o ensino de Física. Educar em revista. v. 28, n. 44, p. 75-92, 2012.

KIELT, E. D.; da SILVA, S. C. R; MIQUELIN, A. F. Implementação de um aplicativo para smartphones como sistema de votação em aulas de Física com Peer Instruction. Rev. Bras. Ens. Fís., v. 39, n. 4, p. e4405 (1-8), 2017.

LASRY, N.; MAZUR, E.; WATKINS, J. Peer Instruction: From Harvard to the two-year college. Am. J. Phys., v.76, n. 11, p. 1066-1069, 2008.

LARA,A.L.; MANCIA, L. B.; SABCHUK, L.; ALMEIDA PINTO, A. E.; SAKAGUT, P. M. Y. Ensino de física mediado por tecnologias de informação e comunicação: um relato de experiência. In: XX SIMPÓSIO NACIONAL DE ENSINO DE FÃSICA ”“ SNEF. São Paulo, 2013.

MARCOM. G. S. O enem como indicador qualitativo do ensino: uma aplicação à s questões de física. Dissertação (mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) ”“ Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, SP: 2015.

MAZUR, E., Peer Instruction: A User’s Manual, Prentice Hall, Upper Saddle River, NJ, 1997.

MOREIRA, M. A. A teoria da aprendizagem significativa de Ausubel. São Paulo: Editora Pedagógica e Universitária, 1999.

MOREIRA, M. A. A teoria dos campos conceituais de Vergnaud, o ensino de ciências e a investigação nesta área. Investigações em Ensino de Ciências, v. 7, p. 7-29, 2002.

MOREIRA, M. A. Mapas conceituais e aprendizagem significativa. São Paulo: Centauro, 2010.

MOREIRA, M. A. O que é afinal aprendizagem significativa? Instituto de Física - UFRGS. Porto Alegre: p. 1-27, 2012.

OLIVEIRA, V.; ELIANE, A. V.; ARAUJO, I. S. Relato de experiência com os métodos Ensino sob Medida (Just-in-Time Teaching) e Instrução pelos Colegas ( Peer Instruction) para o Ensino de Tópicos de Eletromagnetismo no nível médio. Cad. Bras. Ens. Fís., v. 32, n. 1, p. 180-206, 2015.

PIAGET, J. Reading in Child Behavior and Development, edited by C.S. Lavattelly and F. Stendler (Hartcourt Brace Janovich, New York, 1972). Tradução de Paulo Francisco Slomp, disponível em http://educadi.psico.ufrgs.br/servicos/listas/ppg- cognitiva/doc00000.doc. Acesso em 12/09/2018.

RICARDO, E. C.; FREIRE, J. C. A. A concepção dos alunos sobre a física do ensino médio: um estudo exploratório. Rev. Bras. Ens. Fís., v. 29, n. 2, p. 251-266, 2007.

STUDART, N. Inovando a Ensinagem de Física com Metodologias Ativas. Revista do Professor de Física, v. 3, n. 3, p. 1-24, 2019.

Published

2020-08-26

How to Cite

BRITO DA SILVA JÚNIOR, Carlos Alberto; SINIMBÚ MIRANDA, Igor Ramon. A Proposal for Electrodynamics Teaching with the Peer Instruction Method. Journal of the Physics Teacher, [S. l.], v. 4, n. 2, p. 130–144, 2020. DOI: 10.26512/rpf.v4i2.28230. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/rpf/article/view/28230. Acesso em: 21 nov. 2024.