Predictive Potential of Motivation to Learn in the use of Learning Strategies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/0102.3772e39nspe02.en

Keywords:

Self-regulation, Achievement goals, Basic education, Cognitive and metacognitive strategies

Abstract

This paper investigates motivation to learn and learning strategies in a sample of 353 Brazilian students in elementary and secondary education. Data were collected through the Motivation to learn scale and two Learning Strategies Assessment Scales, one for elementary school and another for high school. Learning goals and use of metacognitive strategies were predominant in the sample. Significant positive and negative correlations between the subscales were found. Two models emerged explaining 33% and 37% of the variance in the use of learning strategies that can be attributed to motivation to learn factors. The study underscores the importance of motivation to learn for engaging students in strategic behavior.

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Author Biographies

Evely Boruchovitch, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP, Brasil

Evely Boruchovitch. Psicóloga pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Ph.D em Educação pela University of Southern California, Los Angeles. Professora Titular do Departamento de Psicologia Educacional da Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas-Unicamp. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Psicopedagogia (Gepesp) da Unicamp, Campinas, Brasil. Bolsista de Produtividade do CNPq 1B.  E-mail: evely@unicamp.br.

Neide de Brito Cunha, Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza, Unidade de Pós-Graduação, Extensão e Pesquisa, São Paulo, SP, Brasil

Neide de Brito Cunha. Doutora em Psicologia na área educacional. Docente do Mestrado em Gestão e Desenvolvimento da Educação Profissional na Unidade de Pós-Graduação, Extensão e Pesquisa e da Fatec Bragança Paulista, do Centro Paula Souza. E-mail: neidedebritocunha@gmail.com.

Lúcia do Rosário Cerqueira de Miranda, Associação para o Desenvolvimento da Investigação em Psicologia da Educação, Braga, Portugal

Lúcia do Rosário Cerqueira de Miranda, psicóloga e mestre pela Universidade de Coimbra, doutorada e pós-doutorada pela Universidade do Minho na área de especialização Psicologia da Educação. Tem desenvolvido trabalho de investigação nos temas da motivação para aprender, sobredotação/altas capacidades e da criatividade, com publicações nacionais e internacionais, é autora e coautora de vários instrumentos de avaliação psicopedagógica. E-mail: lrcmiranda@gmail.com.

 

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Published

2023-06-23

How to Cite

Monteiro Inacio, A. L., Boruchovitch, E., Cunha, N. de B., & Miranda, L. do R. C. de. (2023). Predictive Potential of Motivation to Learn in the use of Learning Strategies. Psicologia: Teoria E Pesquisa, 39. https://doi.org/10.1590/0102.3772e39nspe02.en

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Número Especial Avaliação Psicológica

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