Affective Behavior and Academic Achievement

Authors

  • Adriana Vilela Jacob
  • Sonia Regina Loureiro
  • Edna Maria Marturano
  • Maria Beatriz M. Linhares
  • Vera Lúcia Sobral Machado

Keywords:

Academic achievement, Learning disabilities, Projective personality measures

Abstract

Using the House-Tree-Person Drawing (HTP) and the Color Pyramid Test (CPT) we aimed at characterizing
the affective behavior of 50 children of average intellectual level, male and female, aged from 8 to 12 years. Two groups of 25
subjects each were formed; one presenting school delay and another with satisfactory school performance and age compatible
with school grade. The used techniques showed that low school performance among the children with school delay seemed to
be related to feelings of failure and a low self-esteem. In the group with no school delay prevailed a better use of affective and
intellectual resources, but associated to high demand. The study of affective variables and their association with school performance
lead to a deeper understanding of the way the children are experiencing their developing stage.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amaral, F.V. (1978). Pirâmides Coloridas de Pfister. Rio de Janeiro:
Centro de Psicologia Aplicada (CEPA).
American Psychiatric Association. (1989). DSM-HI-R, Manual de
Diagnóstico e Estatística dos Distúrbios Mentais (3a ed.).
(L.H.S. Barbosa, Trad.) São Paulo: Manole.
Bandeira, D.R. & Hutz, CS. (1994). A contribuição dos testes DFH,
Bender e Raven na predição do rendimento escolar na primeira
série. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 70(1), 59-72.
Bardos, A.N. (1993). Human figure drawings: Abusing the abused.
School Psychology Quarterly, 8(3), 177-181.
Borges, L.A.C. & Loureiro, S.R. (1990). O desenho da família como
instrumento de avaliação clínica de um grupo de crianças encaminhadas
para atendimento psicológico. Arquivos Brasileiros
de Psicologia, 42(2), 106-14.
Boruchovitch, E. (1994). As variáveis psicológicas e o processo de
aprendizagem: uma contribuição para a psicologia escolar. Psicologia:
Teoria e Pesquisa, 70(1),129-39.
Burgeimester, B.B.; Blum, L.H. & Lorge, I. (1967). Escala de
Maturidade Mental de Columbia. Manual de Aplicação. São
Paulo: Vetor Editora Psicopedagógica.
Brauer, J.F.O. (1988). O teste das Pirâmides Coloridas de Max
Pfister - uma releitura. Tese de Doutorado, Universidade de
São Paulo, São Paulo.
Campos, D.M.S. (1969). O teste do desenho como instrumento de
diagnóstico da personalidade. Petrópolis: Vozes.
Fabry, J.J. & Bertinetti, J.A. (1990). A construct validation study
of the humam figure drawing test. Perceptual and Motor Skills,
70, 465-66.
Fernandez, A. (1990). A inteligência aprisionada. (I. Rodrigues,
Trad.) Porto Alegre: Artes Médicas. (Trabalho original publicado
em 1987).
Fernandes, A. (1992, março). Agressividade. Qual o teu papel na aprendizagem?
(E. Tavares, Trad). Trabalho apresentado na II Jornada
de Estudos Pedagógicos, Porto Alegre, Rio Grande do Sul.
Feshbach, N.D. & Feshbach, S. (1987). Affective processes and
academic achievement. Child Development, 58, 1335-1347.
Focesi, E. (1990). Educação em saúde na escola. O papel do professor.
Revista Brasileira de Saúde Escolar, 1(2), 5-9.
Gresham, F.M. (1993). What's wrong in this picture?: Response to
Motta et al.'s review of human figure drawings. School Psychology
Quarterly, 8(3), 182-186.
Hall, C.W. & Haws, D. (1989). Depressive symptomatology in
learning-disabled and nonlearning-disabled students. Psychology
in the Schools, 26, 359-364.
Hammer, E.F. (1981). Aplicações clínicas dos desenhos projetivos.
Rio de Janeiro: Interamericana. (Trabalho original publicado
em 1971)
Heiss, R. & Haider, P. (1982). O Teste das Pirâmides de Cores. (L.
Growald, Trad.) São Paulo: Vetor. (Trabalho original publicado
em 1978)
Hutz, CS. &Antoniazzi, A.S. (1995). O desenvolvimento do desenho
da figura humana em crianças de 5 a 15 anos de idade:
normas para avaliação. Psicologia: Reflexão e Crítica, 8(1), 3-
18.
Justo, H. & Van Kolck, T. (1985). O Teste das Pirâmides de Cores
(2" ed.). São Paulo: Vetor.
Knoff, H.M. (1993). The utility of human figure drawings in personality
and intellectual assessment: Why ask why? School
Psychology Quarterly, 8(3), 191-196.
Kuhn, A.M., Gavança, M.M., Albernaz, P.L.M., Caorilha, H.H. &
Marques, M.I.B. (1983). Do perfil psicológico nas síndromes
labirínticas com exame vestibular normal alterado. Acta Awho,
2, 11-15.
Lindahl, N.Z. (1988). Personalidade humana e cultura: aplicações
educacionais da Teoria de Erik Erikson. Revista Brasileira de
Estudos Pedagógicos, 69(163), 492-509.
Loureiro, S.R., Marturano, E.M., Linhares, M.B.M., Machado,
V.L.S. & Silva, S.R. (1994). Crianças com queixa de dificuldade
escolar: avaliação psicológica através de técnica gráfica.
Arquivos Brasileiros de Psicologia Aplicada, 46(3/4), 161-182.
Luzuriaga, I. (1972). La inteligência contra si mesma. Buenos Aires:
Psique.
Marturano, E.M., Linhares, M.B. & Parreira, V.L.C. (1993). Problemas
emocionais e comportamentais associados a dificuldades
na aprendizagem escolar. Medicina, 26(2), 161-175.
Marturano, E.M., Magna, J.M. & Murtha, P.C. (1993). Procura de
atendimento psicológico para crianças com dificuldades escolares:
um perfil da clientela. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 9(1),
207-26.
McNeish, T.J. & Naglieri, J.A. (1993). Identification of individuals
with serious emotional disturbance using the draw-a-person:
Screening procedure for emotional disturbance. Journal
of Special Education, 27(\), 115-121.
Motta, R.W.; Little, S.G. & Tobin, M.I. (1993). The use and abuse
of human figure drawings. School Psychology Quarterly, 8(3),
162-169.
Naglieri, J.A. (1993). Human figure drawings in perspective. School
Psychology Quarterly, 8(3), 170-176.
Nunes, A.N.A. (1990). Fracasso escolar e desamparo adquirido.
Psicologia: Teoria e Pesquisa, 6(2), 139-154.
Ocampo, M.L.S. & Arzeno, M.E.G. (1981). O processo psicodiagnóstico
e as técnicas projetivas. (M. Felzenszwalb, Trad.) São
Paulo: Martins Fontes. (Trabalho original publicado em 1979)
Oliveira, M.L.C.L. & Silva, M.T.A. (1990). Educação em saúde:
repensando a formação de professores. Revista Brasileira de
Saúde Escolar, 1(2), 13-19.
Pain, S. (1985). Diagnóstico e tratamento dos problemas de aprendizagem.
Porto Alegre: Artes Médicas.
Pernambuco, M.C.A. (1992). As funções neuropsicológicas e os
distúrbios de aprendizagem. Em B.J.L. Scoz, L.M.C. Barone,
M.C.M. Campos & M.H. Mendes (Orgs.), Psicopedagogia
contextualização, formação e atuação profissional (pp. 68-77).
Porto Alegre: Artes Médicas.
Poppovic, A.M. (1964). Manual da Escala de Inteligência Wechsler
para criança. Rio de Janeiro: CEPA.
Souza, R.M., Duarte, F., Cordeiro, J.A. (1991). Desenvolvimento
afetivo medido pelo teste das pirâmides coloridas de Pfister e
graus de perda auditiva: um estudo exploratório. Estudos de
Psicologia, 8(2), 65-101.
Stavrianos, B.K. (1970). Emotional and organic characteristics in
drawing of deficient readers. Journal of Learning Disabilities,
70,488-501.
Van Kolck, O.L. (1973). O desenho da figura humana no estudo de
problemas específicos. Boletim de Psicologia, 25(65), 151-81.
Van Kolck, O.L. (1984). Testes projetivos gráficos no diagnóstico
psicológico. São Paulo: EPU.
Wagner, R.F. (1980). Human figure drawings of L.D. children.
Academic Therapy, 16, 37-41.
Wechsler, S.M. (1996). O desenho da figura humana: avaliação
do desenvolvimento cognitivo infantil. Campinas: Editorial Psy.
Wisniewski, J.J. & Naglieri, J.A. (1990). Validity of the draw-aperson:
a quantitative scoring system with the WISC-R. Journal
of Psychoeducation Assessment, 7, 346-51.

Published

2012-09-18

How to Cite

Jacob, A. V., Loureiro, S. R., Marturano, E. M., Linhares, M. B. M., & Machado, V. L. S. (2012). Affective Behavior and Academic Achievement. Psicologia: Teoria E Pesquisa, 15(2). Retrieved from https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17391

Most read articles by the same author(s)