Analysis of a Social Skills Inventory (IHS) Applied to a Sample of College Students

Authors

  • Zilda Del Prette
  • Almir Del Prette
  • Maria Cecilia Mendes Barreto

Keywords:

Social skill training, Social competence, College students, Psycometrics, Self-report inventories

Abstract

The evaluation of social skills repertoire of college students plants conceptual/methodological and cultural/
educacional questions that are on the basis of these paper's aims. It is reported some psychometric properties of a Social Skills
Inventory, with 38 items, applied to 527 college students, female and male, from humanities, biological and mathematical
undergraduated courses. The major results have showed: (a) positive discrimination coefficients, ranging from 3,0 to 16,7; (b)
positive correlational coefficients, with only two non significative and ten lower than 0,30; (c) acceptable reliabitility measured
by Cronbach's coefficient of 0,75; (d) factorial structure with five principal factors, identified by behavioral situational
terms, with alpha coefficients ranging from 0,74 to 0,96, wich explained 92,75 of total variance; (e) preliminary data of
reliability in a test-retest procedure. It is presented some summary measures of the factorial scores. Based on this data, it is
argued for the inventory usefullness in the research and in the clinical evaluation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ayres, L.S.M. (1994). Uma escala brasileira para a medida da
assertividade. Dissertação de Mestrado, Universidade Gama
Filho, Rio de Janeiro.
Argyle, M. (1967). The psychology of interpersonal behavior. London:
Penguin.
Argyle, M. (1981). Social skill and health. London: Methuen.
Argyle, M. (1984). Some new developments in social skill training.
Bulletin of British Psychological Society, 37, 405-410.
Argyle, M. (1988). Bodily communication (2a. ed.). London:
Methuen.
Bryant, Ð’. & Trower, P. (1974). Social difficulty in a student sample.
British Journal of Educational Psychology, 44, 13-21.
Caballo, V.E. (1993a). Relaciones entre diversas medidas conductuales
у de autoinforme de Ias habilidades sociales. Psicologia
Conductual, 7(1), 73-79.
Caballo V.E. (1993b). La multidimensionalidad conductual de Ias
habilidades sociales: propiedades psicometricas de una medida
de auto-informe, la EMES-M. Psicologia Conductual, 1(2),
221-231.
Caballo, V.E. (1995). Una aportación espanola a los aspectos
moleculares, a Ia evaluación у ai entrenamiento de Ias habilidades
sociales. Revista Mexicana de Psicologia, 12(2), 121-131.
Caballo, V.E., & Buela, G. (1988). Factor analyzing the college
self-expression scale with a Spanish population. Psychological
Reports, 63, 503-507.
Caballo, V.E. & Ortega, A.R. (1989). La escala multidimensional
de expression social: algunas propiedades psicometricas. Revista
de Psicologia: General у aplicada, 42, 215-221.
Chandler, Т., Cook, В. & Dugovic, D. (1978). Sex differences in
self-reported assertiveness. Psychogical Reports, 43, 395-402.
Cronbach, L.J. (1951). Coefficient alpha and the internal structure
of tests. Psycometrika, 16, 297-334.
Del Prette, A. (1978). O treino assertivo na formação do psicólogo.
Arquivos Brasileiros de Psicologia Aplicada, 30, 53-55.
Del Prette, A., Del Prette, Z.A.P. & Castelo Branco, U.V (1992).
Competência social na formação do psicólogo. Paidéia: Cadernos
de Educação, 2(fev.), 40-50.
Del Prette, Z. А. Р., & Del Prette, A. (1983). Análise de repertório
assertivo em estudantes de Psicologia. Revista de Psicologia,
7(1), 15-24.
Del Prette, Z.A.P. & Del Prette, A. (1996). Habilidades sociais:
uma área em desenvolvimento. Psicologia: Reflexão e Crítica,
9, 287-309.
Del Prette, Z.A.P. & Del Prette, A. (1999). Psicologia das habilidades
sociais: terapia e educação. Rio de Janeiro: Vozes.
Del Prette, A., Del Prette, Z.A.P. & Barreto, M.C.M. (1999). Habilidades
sociales en Ia formación dei psicólogo: analisis de un
programa de intervención. Psicologia Conductual, 7(1), 27-
47.
Del Prette, Z.A.P, Del Prette, A. & Castelo Branco, U.V (1992).
Competência social: um levantamento de situações críticas de
interação para estudantes de psicologia [Resumo]. Psicólogo
Escolar: Identidade e Perspectivas, pp. 384-387.
Del Prette, Z.A.P, Del Prette, A. & Correia, M.F.B. (1992). Competência
social: um estudo comparativo entre alunos de Psicologia,
Serviço Social e Engenharia Mecânica [Resumo]. Psicólogo
Escolar: Identidade e Perspectivas, pp. 382-384.
Del Prette, Z.A.P. Del Prette, A., Barham, L.J. & Reis, M.J.D. (1999
março). Desempenho interpessoal do profissional de psicologia:
um estudo exploratório. Trabalho apresentado no Simpósio "Habilidades
sociais e formação profissional", VI Latini Dies, Rio de
Janeiro.
Galassi, J.P., Delo, J.S., Galassi, M.D. & Bastien, S. (1974). The
college self-expression scale: A measure of assertiveness. Behavior
Therapy, 5, 165-171.
Guilford, J.P. & Fruchter, B. (1978). Fundamental statistics in psychology
and education (pp. 407-471). New York: McGraw-Hill.
Hargie, O., Saunders, С & Dickson, D. (Orgs.) (1994). Assertiveness.
Em Social skills in interpessoal communication (3a ed., pp. 268-
290). Londres: Routledge.
Harman, H.H. (1976). Modern factor analysis ( 3a ed.) Chicago:
The University of Chicago Press.
Hersen, M., Bellack, A.S., Turner, S.M., Williams, M.T., Harper, K.
& Watts, J.G. (1979). Psychometric properties of Wolpe-Lazarus
assertive scale. Behavior Research and Therapy, 17, 63-69.
Hidalgo, C.G. & Abarca, N. (1990). Desarollo de habilidades sociales
en estudiantes universitários. Revista Latino americana
de Psicologia, 22, 2165-282.
Hidalgo, C.G. & Abarca, N. (1991). Comunicación interpersonal:
programa de entrenamiento en habilidades sociales. Santiago:
Editorial Universitária.
Magnusson, D. (1976). Teoria de los tests. México: Trillas.
McFall, R.M. (1982). A review and reformulation of the concept
of social skills. Behavioral Assessment, 4, 1-33.
Pasquali, L. (Org.) (1996). Teoria e métodos de medida em ciências
do comportamento. Brasília: Laboratório de Pesquisa em
Avaliação e Medida, Instituto de Psicologia, UnB/INEP.
Pasquali, L. & Gouveia, V.V. (1990). Escala de assertividade de
Rathus - RAS: Adaptação brasileira. Psicologia: Teoria e Pesquisa,
6(3), 233-249.
Peterson, R.A. (1994). A meta-analysis of Cronbach's Coefficient
Alpha. Journal of Consumer Research, 21, 381-391.
Rummel, R.J. (1970). Applied factor analysis. Evanston: Northwestern
University Press.
Selltiz, C, Jahoda, M., Deutsch, M. & Cook, S.W. (1974). Métodos
de pesquisa nas relações sociais. (Dante Moreira Leite,
Trad.). São Paulo: Editora Pedagógica e Universitária/EDUSP.
(Trabalho original publicado em 1960).
Tabachnick, B.G. & Fidell, L.S.(1996). Using multivariate statistics
(За. ed). Nova York: Haper Collins Publishers.
Trower, P. (1995). Adult social skills: State of the art and future
directions. Em W O'Donohue & L. Krasner (Orgs.), Handbook
of psychological skills training: Clinical techniques and
applications (pp. 54-80). Nova York: Allyn and Bacon.
Vianna, H.M. (1973). Testes em educação (2a. ed.). São Paulo:
Ibrasa.

Published

2012-09-05

How to Cite

Del Prette, Z., Del Prette, A., & Mendes Barreto, M. C. (2012). Analysis of a Social Skills Inventory (IHS) Applied to a Sample of College Students. Psicologia: Teoria E Pesquisa, 14(3), 219–228. Retrieved from https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17328

Most read articles by the same author(s)