O impacto do Covid-19 nos passeios escolares

um estudo em escolas da rede pública de ensino fundamental em Planaltina-DF

Authors

  • Donária Coelho Duarte Universidade de Brasília
  • Talita de Jesus Lima Universidade de Brasília

DOI:

https://doi.org/10.26512/rev.cenario.v10i2.47141

Keywords:

passeios escolares, Covid-19, aprendizagem, ensino remoto, pandemia

Abstract

This article aims to discuss school trips during the Covid-19 pandemic. It carries out a qualitative study with the coordinators of public elementary schools in the Administrative Region of Planaltina-DF. Due to the restrictive scenario of isolation social, the survey was carried out by telephone contact. The results indicate that school trips before the pandemic were educational tools, characterized as a teaching method that contributes to living, socializing and culture outside the classroom. The pandemic has made social inequality and increased school dropout more evident, which has made it difficult to carry out remote teaching. During this period, alternatives were used, such as the use of illustrations of tourist attractions. However, the students' poor quality internet made this dynamic more difficult.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Donária Coelho Duarte, Universidade de Brasília

Professora Universidade de Brasília

Talita de Jesus Lima, Universidade de Brasília

Discente pelo curso de Licenciatura em Ciências Naturais pela Universidade de Brasília – UnB, Campus Planaltina - FUP. Atua em projetos de pesquisa e de extensão na área da educação que engloba educação integral, ensino de ciências, passeio escolar e acessibilidade.

References

Akbulut, O. (2018). Teachers' perceptions about school trips: The case of Fethiye District. Electronic Turkish Studies, 13 (27) p._ .

Akinci, Z. & Kasalak, M. A. (2016). What Kind of Tourism Education Must Schools Offer? International Journal on Lifelong Education and Leadership, 2 (2), p. 13-21.

Александровна, M. П; Анатольевна. B. P. (2016). ПАТРИОТИЧЕСКОЕВОСПИТАНИЕМЛАДШИХШКОЛЬНИКОВ. ПОСРЕДСТВОМТУРИСТКО-КРАЕВЕДЧЕСКОЙДЕЯТЕЛЬНОСТИ. Center for Scientific Cooperation “Interactive plus”. 3 (3), p. 3-6.

Bardin, L. (1977). Análise de Conteúdo, Lisboa: Edições 70.

Beni, C.M. (2020). Turismo e Covid-19: Algumas Reflexões. Rosa dos Ventos - Turismo e Hospitalidade. 12(3), p. 1-23. DOI http://dx.doi.org/10.18226/21789061.v12i3a02

Canto, O.J. (2020). Pandemia, cambio climático y turismo:acciones para lo imediato y para lo próximo. Turismo pos-Covid-19. 1 (1), p.11.

Cardano, M. (2017). Manual de Pesquisa Qualitativa: A contribuição da teoria da argumentação. Editora Vozes, p. 9.

Cardoso, R.H. (2014). Turismo pedagógico: uma viagem rumo ao conhecimento. X Anped Sul. 3, ( 2), p. 1-20, out.

Carvalho, F.I. & Treviso, C.V. (2021). A desigualdade social e suas implicações no sistema educacional. Cadernos de Educação. 1 (1) p.3.

Coelho, F.M. & Mayer, F.V. Gestão de Serviços Pós-Covid: O que se pode aprender no setor turismo e viagens? Revista Eletrônica Gestão & Sociedade. 19 (3) , p.16

Ernst, C. & Mourelo, L.E. (2020). El Covid-19 y el mundo deltrabajo em Argentina: impacto y respuestas de política. Organizácion Internacional del Trabajo. 7 (1), p.4.

Fernandes, F.C.W.M. & Pereira, C.C.Y. (2017). Turismo e Educação: Turismo nos anos iniciais do ensino fundamental em escolas do municípios de Fortaleza no estado do Ceará. Turismo – Visão e Ação. 19 (3), p.5.

Fonseca, S.R.Y. (2014). Turismo pedagógico em escola pública: uma atividade ao auxílio da educação. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Turismo) – Faculdade de Turismo. Universidade Federal Fluminense, Rio de Janeiro.

Freire. P. (2020). Pedagogia da Autonomia. 65. ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra.

Freire, L.L., Costa. H. & Bouças, D. (2022). Negócios sociais do turismo na pandemia: crise, respostas estratégicas e perspectivas de futuro. Laboratório de Estudos em Turismo e Sustentabilidade. 4 (2) p.30.

Galegos, A. P. & Coaguila, Silvia P. S. R. (2018). Influencia de la visita a atractivos turísticos en la concepción del turismo escolar como herramienta educativa de los estudiantes de 4to grado de la Facultad de Educación de la Universidad Nacional de San Agustín de Arequipa 8, Tesis, Universidad Nacional de San Agustín, Arequipa, Peru, p. 1 - 197

G1. Turismo mundial respira, mas sem retornar o nível de antes da pandemia. Turismo e Viagem. (2022). Recuperado de https://g1.globo.com/turismo-e-viagem/noticia/2022/05/12/turismo-mundial-respira-mas-sem-retomar-o-nivel-de-antes-da-pandemia.ghtml. Acesso em 02/12/2022. Acesso: 12/05/2022

Gong, J., Detchkhajornjaroensri, P. & Knight, D. W. (2019). Responsible tourism in Bangkok, Thailand: Resident perceptions of Chinese tourist behaviour. International Journal of Tourism Research, 21 ( 2), p. 221

Masseron, Q.C. (2020). A educação básica em época de pandemia. Revista Carioca de Ciência, Tecnologia e Educação. 5 (1), p.1.

Moura, S.F. L. (2019). As práticas pedagógicas nas escolas inseridas no contexto de pobreza e de desigualdade social: desafios educacionais a serem alcançados. 2019. Monografia (Graduação em Pedagogia) – Faculdade de Pegagógia. Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa.

Perinolto, C.R.A. (2008). Turismo pedagógico: uma ferramenta para educação ambiental. Caderno Virtual de Turismo. 8 (1), p.3.

Pimentel, M.T. (2017). Passeio Escolar Turístico: Na perspectiva da formação para cidadania. 2017. Pós-Graduação em Turismo (Mestrado em Turismo) – Universidade de Brasília, Brasília.

Pololikashvili, Z. (2020). COVID-19 and Transforming Tourism. United Nations. TurismGeographies.. 18 (4), p.6.

Rátz, T. Michalkó, G.& Keszeg, R. (2020). Educational tourism and nation building: Cross-border school trips in the Carpathian Basin. Hungarian Geographical Bulletin, 69 ( 1), p. 57-71.

Santa, A. & Gomes, A. (2020). Os impactos da Covid-19 nas agências operadoras de turismo no Brasil: Tendências e perspectivas. p.4.

Sessa, B.C. & Leite, F.D. (2020). Das recentes crises econômicas á crise da Covid-19.Revista IFES ciência. 6 (1), p. 2- 6.

Silva, A. L. (2017a). Reflexões sobre a prática turística e pedagógica na construção do processo de aprendizagem por meio do passeio escolar. Pós- Graduação (Dissertação ao Mestrado Profissional em Turismo). Universidade de Brasília. Brasília.

Silva, D.R. (2017b). O Turismo e a Hospitalidade do setor hoteleiro no contexto da pandemia do Covid-19. Revista Turismo&Cidades. v. 2, edição especial, p.2.

Silva, H.A. & Fossá, T. I. M. (2015). Análise de Conteúdo: Exemplo de aplicação da técnica para análise de dados qualitativos. Qualits@sRevistaEletrônica. 17(1), p.5.

Silva, F. P. & Sousa, M. E. (2017). Educação Ambiental e Turismo Educacional na Região da Chapada Diamantina–BA. InterEspaço: Revista de Geografia e Interdisciplinaridade, 3 ( 8), p. 304-316.

Siqueira, B.E., Muller, L. & Silva, L.T. (2022). Tecnologia e Sustentabilidade: Caminhos do turismo pós-pandemia. Revista Augustus. 31 (58), p. 3-11.

Souza, M. C. da C. (2021). O Estado e o turismo no Brasil: análise das políticas públicas no contexto da pandemia da COVID-19. Revista Brasileira De Pesquisa Em Turismo, 15(1), 2137. https://doi.org/10.7784/rbtur.v15i1.2137

United Nations World Tourism Organization (UNWTO, 2021). The Economic Contribution of Tourism and the Impact of COVID-19. Recuperado de https://www.e-unwto.org/doi/10.18111/9789284423200.

Wakeford, S. & Orams, M. B. (2019). Holiday in Cambodia: Perceived effects of a New Zealand high school international field trip on students. New Zealand Geographer, 75 (1) p. 34-41.

World Tourism Organization (2021). The Economic Contribution of Tourism and the Impact of Covid-19, preliminary version, UNWTO, Madrid, DOI: https://doi.org/10.18111/9789284423200.

Published

2023-03-07

How to Cite

Duarte, D. C., & de Jesus Lima, T. (2023). O impacto do Covid-19 nos passeios escolares: um estudo em escolas da rede pública de ensino fundamental em Planaltina-DF. Cenário: Revista Interdisciplinar Em Turismo E Território, 10(2), 240–255. https://doi.org/10.26512/rev.cenario.v10i2.47141