Gestão de destinos, tecnologia social e inovação

conexão e construção para o turismo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/rev.cenario.v10i2.43680

Keywords:

Turismo, Tecnologia social, Inovação, Gestão de Destinos turísticos

Abstract

Destination management, social technology and innovation are themes that can relate to present the development of tourism. Thus, this article aims to identify whether the management of tourist destinations is discussed in conjunction with the theme’s innovation and social technology, in addition to analyzing how their approaches can contribute to tourism studies. Were adopted exploratory research and systematic literature review (RSL). It is concluded that, of the articles analyzed, none explains the use of social technologies as a source of innovation in the management of tourist destinations, presenting the idea subjectively. authors who are closer to the characteristics of TS are those who defend science, popular and participatory inclusion in tourism planning and management. In this sense, this research points to advances in identifying gaps that connect the three themes for better academic construction of tourism and assist in the process of managing tourist destinations.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Buhalis, D. (1999). Information technology for small and medium-sized tourism enterprises: adaption and benefits. Journal of Information Technology & Tourism, 2(2), 79-95.

Carlisle, S., Kunc, M., Jones, E. & Tiffin, S. (2013). Supporting innovation for tourism development through multi-stakeholder approaches: Experiences from Africa. Tourism Management, 35, 59-69.

Conti, B. R., Elicher, M. J. & Lavandoski, J. (2021). Revisão sistemática da literatura sobre Turismo Científico. Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo [online], 15 (2), 1-23. https://doi.org/10.7784/rbtur.v15i2.1981.

Dagnino, R., Brandão, F.C. & Novaes, H. T. (2004). Sobre o marco analítico-conceitual da tecnologia social. In: Seidl, D. & Cabral, S. S. Tecnologia social: uma estratégia para o desenvolvimento. Rio de Janeiro: Fundação Banco do Brasil.

Dagnino, R. (Org). (2009). Tecnologia social: Ferramenta para construir outra sociedade http://bit.ly/326Bz9I

Getz, D. & Jamal, T. B. (1994). The environment‐community symbiosis: A case for collaborative tourism planning. Journal of Sustainable Tourism, 2(3), 152-173.

Go, F. M. & Govers, R. (2000) Integrated quality management for tourist destinations: a European perspective on achieving competitiveness. Tourism Management, 21, 79-88.

Hjalager, A. (2002). Repairing innovation defectiveness in tourism. Tourism Management, 23, 465-474.

Haywood, K. M. (1988). Responsible and responsive tourism planning in the community. Tourism Management, 9 (2), 105-118.

Jesus, V. M. B. & Costa, A. B. (2013). Tecnologia social: breve referencial teórico e experiências ilustrativas. IN: Costa, A. B. (Org.) Tecnologia Social e Políticas Públicas. São Paulo: Instituto Pólis; Brasília: Fundação Banco do Brasil.

Martins, L. M. (2019). Tecnologia móvel para governança turística de stakeholders. Aracaju. 2019. Dissertação (Mestrado Profissional em Turismo) - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Sergipe.

Milne, S. & Ateljevic, I. (2001). Tourism, economic development and the global-local nexus: theory embracing complexity. Tourism Geographies, 3(4), 369-393.

Morgan, N. (2012). Time for ‘mindful’ destination management and marketing. Journal of Destination Marketing & Management, 1(1/2), 8-9.

Mota, K. C. N., Vianna, S. L. G. & Anjos, F. A. (2013). Competitividade das destinações turísticas: estudo de casos brasileiros. São Paulo: Atlas.

Nirazawa, A.; Spezamiglio, B.; Balboni, B.; Falsarella, C.; Belíssimo, D.; Clemente, L. e Manoel, M. (2015). Inovação nas Organizações. Revista de Administração de Empresas. 7(1)., p. 5-12.

Novaes, H. T. & Dias, R. Contribuições ao Marco Analítico-Conceitual da Tecnologia Social. In: Dagnino, R. (Org). (2009). Tecnologia social: Ferramenta para construir outra sociedade. http://bit.ly/326Bz9I

OMT (WTO) - World Tourism Organization. (2007). A practical guide to tourism destination management. Madrid: WTO.

Petrocchi, M. (2002). Gestão de pólos turísticos (2nd. ed.) São Paulo: Futura.

Ravindran, V. & Shankar, S. (2015). Systematic reviews and meta-analysis demystified. Indian J. Rheumatol. 10, 89-94.

Rios, D. M. S & Lima, J. R. (2019). O desenvolvimento local endógeno: reflexões a partir das tecnologias com foco na tecnologia social. Ambivalências, 7 (14), p. 125 – 142.

Rodrigues, I & Barbieri, J. C. (2008). A emergência da tecnologia social: revisitando o movimento da tecnologia apropriada como estratégia de desenvolvimento sustentável. Revista de Administração Pública – RAP. Rio de Janeiro, 42, 1069-1094.

Ryan, C. (2002). Equity, management, power sharing and sustainability - issues of the ‘new tourism’. Tourism Management, 23, 17-26.

Santos, C. A. J. (2017). El Turismo como Factor de Desarrollo: El caso de Sergipe-Brasil. 2017. Tese (Doutorado em Geografia, Planificación Territorial y Gestión Ambiental) - Departamento de Geografia Humana, Universitat de Barcelona.

Silva, J. A.; Santos, C. A. J. (2015). Análise da competitividade do turismo no município de Aracaju. Revista de Turismo Contemporâneo, [S. l.], 3(2), p. 188 – 210. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/turismocontemporaneo/article/view/6887.

Souza, A. C. A. A & Pozzebon, M. (2020). Práticas e mecanismos de uma tecnologia social: proposição de um modelo a partir de uma experiência no semiárido. Organizações & Sociedade, 27(93), 231-254. https://doi.org/10.1590/1984-9270934

Stamboulis, Y. & Skayannis, P. (2003). Innovation strategies and technology for experience-based tourism. Tourism Management, 24(1), 35-43.

Tomazzoni, E. L. & Costa, J. S. (2015). Ações estratégicas e visões dos atores do cluster de turismo da cidade de São Paulo. Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo – RBTUR, 9(1), 3-21. https://doi.org/10.7784/rbtur.v9i1.513

Tunes, R. (2016). Geografia da inovação: o debate contemporâneo sobre a relação entre território e inovação. Espaço e Economia [Online], ano 5, 9.

Varra, L., Buzzigoli, C. & Loro, R. (2012). Innovation in destination management: social dialogue, knowledge management processes and servant leadership in the Tourism Destination Observatories. Procedia - Social and BehavioralSciences, 41, 375-385.

Vignati, F. (2012). Gestão de destinos turísticos: como atrair pessoas para polos, cidades e países. Rio de Janeiro: Ed. Senac Rio de Janeiro.

Published

2023-04-04

How to Cite

Meneses Martins, L., & Alcântara de Jesus Santos, C. (2023). Gestão de destinos, tecnologia social e inovação: conexão e construção para o turismo. Cenário: Revista Interdisciplinar Em Turismo E Território, 10(2), 256–269. https://doi.org/10.26512/rev.cenario.v10i2.43680