Trust as a device for the return of tourism in a post-COVID-19 scenario

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/revistacenario.v9i1.35263

Abstract

The present text intends to show the theoretical-conceptual preposition ‘trust’ as
potential device signalizer to the return of tourism in a post-COVID-19 scenario. The
methodologic strategy used was Knowledge Cartography (Baptista, 2014), which is
divided in four different trails: the personal knowledge trail, the theoretical
knowledge trail, the collection and production trail and the intuitive dimension of
research trail. In this text, in addition to the theoretical approach, it was developed
an analysis of consumer trends reports of three companies: Kantar, WGSN and
Opinion Box. The reports were produced during the beginning of the pandemic, with
the aim to identify information related to the different dimensions of trust and to find
perspectives about the future of tourism. The first results showed that subjects, in
this moment, demonstrate demands related to the affective dimension of trust.
Demands related the cognitive dimension of trust also showed in the expectation of
adaptation for basic service providers as well as tourism companies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maria Luiza Cardinale Baptista, Universidade de Caxias do Sul

Pós-doutora em Sociedade e Cultura da Amazônia pela UFAM. Dra em Ciências da Comunicação pela ECA/USP. Profª e Pesquisadora do Programa de Pós-Graduação em Turismo e Hospitalidade e dos cursos de Comunicação Social da UCS. Editora da Revista Conexão - Comunicação e Cultura ”“ UCS. Coordenadora do Amorcomtur! Grupo de Estudos em Comunicação, Turismo, Amorosidade e Autopoiese. Professora Colaboradora da Universidade Federal do Amazonas (UFAM). Diretora da empresa Pazza Comunicazione.

References

Referências

Akerlof, G. A., & Shiller, R. J. (2009). O espírito animal: como a psicologia humana impulsiona a economia ea sua importância para o capitalismo global. Campus.

Amorim, D. (2020). Pandemia deve causar prejuízo de até R$ 161,3 bi ao turismo entre 2020 e 2021. Estadão. Recuperado de https://economia.estadao.com.br/noticias/geral,pandemia-deve-causar-prejuizo-de-ate-r-161-3-bi-ao-turismo-entre-2020-e-2021,70003329857

Azevedo, J. N., & Simões, J. T. (2020). A imposição da limitação e a necessidade de um novo trajeto no Turismo. Turismo Mundial, Crise Sanitária e Futuro, 79. Recuperado de https://www.researchgate.net/profile/Sergio_Nunes6/publication/342338614_Turismo_e_Inovacao_para_uma_simbiose_territorial_no_pos-COVID19/links/5eee4dac92851ce9e7f52a64/Turismo-e-Inovacao-para-uma-simbiose-territorial-no-pos-COVID19.pdf#page=80

Baptista, M. L. C. (2020). “Amar la trama más que el desenlace!”: Reflexões sobre as proposições Trama Ecossistêmica da Ciência, Cartografia dos Saberes e Matrizes Rizomáticas, na pesquisa em Turismo. Revista de Turismo Contemporâneo, 8(1), 41-64. DOI: https://doi.org/10.21680/2357-8211.2020v8n1ID18989

Baptista, M. L. C. (2014). Cartografia de saberes na pesquisa em Turismo: proposições metodológicas para uma Ciência em Mutação. Rosa dos Ventos, 6(3), 342-355. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/4735/473547041003.pdf

Carbone, F. (2020). Tourism Destination Management Post COVID-19 Pandemic: a new humanism for a Human-Centred Tourism (Tourism 5.0). Turismo Mundial, Crise Sanitária e Futuro, 43. Recuperado de https://www.researchgate.net/profile/Sergio_Nunes6/publication/342338614_Turismo_e_Inovacao_para_uma_simbiose_territorial_no_pos-COVID19/links/5eee4dac92851ce9e7f52a64/Turismo-e-Inovacao-para-uma-simbiose-territorial-no-pos-COVID19.pdf#page=80

Deleuze, G.; Guattari, F.. (1995). Mil Platôs. Capitalismo e Esquizofrenia. Rio de janeiro: Ed. 34.

Júnior, D. (11 jun. 2019). Praticamente todos os turistas estrangeiros que visitam o Brasil querem voltar. Ministério do Turismo. Recuperado de http://www.turismo.gov.br/%C3%BAltimas-not%C3%ADcias/12715-praticamente-todos-os-turistas-estrangeiros-que-visitam-o-brasil-querem-voltar.html

Kahneman, D. (2012). Rápido e devagar: duas formas de pensar. Objetiva.

Kantar (2020) COVID 19: Transformações e tendências pós quarentena. Acessado em 17 agosto 2020. Recuperado de https://br.kantar.com/covid-19/

Luhmann, N. (2000). Familiarity, confidence, trust: Problems and alternatives. Trust: Making and breaking cooperative relations, 6(1), 94-107. Recuperado de http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.23.8075&rep=rep1&type=pdf

Luhmann, N. (2017). Trust and power. Polity Press.

McAllister, D. J. (1995). Affect-and cognition-based trust as foundations for interpersonal cooperation in organizations. Academy of management journal, 38(1), 24-59. DOI: https://doi.org/10.5465/256727

Maciel, V. (31 de. 2019). Nordeste é o principal destino no verão para turistas da região Centro-Oeste. Ministério do Turismo. Recuperado de http://www.turismo.gov.br/%C3%BAltimas-not%C3%ADcias/13255-nordeste-%C3%A9-o-principal-destino-no-ver%C3%A3o-para-turistas-da-regi%C3%A3o-centro-oeste.html.

Martins, O.; Coelho, A. (2020). O que se pode aprender com a crise gerada pela COVID-19?. Turismo Mundial, Crise Sanitária e Futuro, 33. Recuperado de https://www.researchgate.net/profile/Sergio_Nunes6/publication/342338614_Turismo_e_Inovacao_para_uma_simbiose_territorial_no_pos-COVID19/links/5eee4dac92851ce9e7f52a64/Turismo-e-Inovacao-para-uma-simbiose-territorial-no-pos-COVID19.pdf#page=80

Ministério da Saúde do Brasil (2020) Brasil, C. Painel Coronavírus. Acessado em 27 agosto 2020. Recuperado de https://covid.saude.gov.br

Ministério da Saúde do Brasil (2020) Resposta nacional e internacional de enfrentamento ao novo coronavírus. Recuperado de https://coronavirus.saude.gov.br/index.php/linha-do-tempo

Moesch, M., & Beni, M. C. (2016). Do discurso sobre a ciência do turismo para a ciência do turismo. Seminário da Anptur, 11. Recuperado de http://www3.eca.usp.br/sites/default/files/form/biblioteca/acervo/producao-academica/002740362.pdf

Mora, C. (2020). Technological Opportunities for the Travel and Tourism Sector Emerging from the 2020 Global Health Crisis. Turismo Mundial, Crise Sanitária e Futuro, 33. Recuperado de https://www.researchgate.net/profile/Sergio_Nunes6/publication/342338614_Turismo_e_Inovacao_para_uma_simbiose_territorial_no_pos-COVID19/links/5eee4dac92851ce9e7f52a64/Turismo-e-Inovacao-para-uma-simbiose-territorial-no-pos-COVID19.pdf#page=80

Moreira, R. L. F., Lopes, D. P. T., & Carneiro, D. M. R. (2020). Enfrentando a crise da pandemia de COVID-19: a inovação seria um caminho possível aos meios de hospedagem?. Recuperado de https://www.researchgate.net/profile/Daniel_Lopes10/publication/341763408_Enfrentando_a_crise_da_pandemia_de_COVID-19_A_inovacao_seria_um_caminho_possivel_aos_meios_de_hospedagem/links/5edbf5a2299bf1c67d4ac424/Enfrentando-a-crise-da-pandemia-de-COVID-19-A-inovacao-seria-um-caminho-possivel-aos-meios-de-hospedagem.pdf

O'Neill, O. (2002). A question of trust: The BBC Reith Lectures 2002. Cambridge University Press.

Opinion Box (2020) Impactos nos hábitos de compra e consumo: como a pandemia mundial está transformando o comportamento do consumidor brasileiro. Recuperado de https://drive.google.com/file/d/1jKd2naJk7_wlkD7ogVzElux-Rc5FC6-4/view

Terres, M. S., & Santos, C. P. (2010). Confianças cognitiva, afetiva e comportamental em trocas business-to-consumer. Revista de Administração FACES Journal, 9(3). DOI: https://doi.org/10.21714/1984-6975FACES2010V9N3ART199

Terres, M. S., & dos Santos, C. P. (2011). Exame da confiança interpessoal baseada no afeto. REGE-Revista de Gestão, 18(3), 427-449. DOI: https://doi.org/10.5700/rege434

Terres, M. S., & Santos, C. P. (2013). Desenvolvimento de uma escala para mensuração das confianças cognitiva, afetiva e comportamental e verificação de seus impactos na lealdade. Revista Brasileira de Marketing, 12(1), 122-148. DOI: https://www.redalyc.org/pdf/4717/471747475006.pdf

Terres, M. S., & Santos, C. P. (2015). O papel moderador das consequências na relação entre confiança e seus antecedentes e consequentes. REGE-Revista de Gestão, 22(2), 257-273. DOI: https://doi.org/10.5700/rege562

Tomé, M., Amorim, E., & Smith, M. L. (2020). A análise do conteúdo informativo nos websites oficiais de turismo sobre a saúde do viajante e os riscos referentes à Covid-19. Recuperado de https://d1wqtxts1xzle7.cloudfront.net/63736904/Analysis_of_information_content_on_official_tourism_websites_on_traveler_health_and_risks_related_to_Covid-1920200625-1550-1o0kc6q.pdf?1593086927=&response-content-disposition=inline%3B+filename%3DA_analise_do_conteudo_informativo_nos_we.pdf&Expires=1605822174&Signature=VKWN~vKifVruDDfLKZX-EjGQ7adyUS~AT8ROSoHKtq3kf-zkDCUvINZGjQtMokl-HRsGZuURdRtShajy91JMDrJfCyYiANDG8BycMFlPsSlC-wjLZbRdwk6w9ntGNStRH6OMhYBV7gmH7GkflRXQQfnMgMGfdbYVF2Q5MBnuSjUEblOfanjloct182-KrVe6yt~aSU4JFMPd7I19KE4IIEC1kzAFYxU9Qyj5QBCasl8zt3ROP82zi4pcxAYjonkHa8wlyulZaRRKHtdVAc6kJveQu~~7Nz7pif8ZgcV71zotSOcQVLgkUZm8ACFhTGtJDvRhxK58czu8gnszg4hvqA__&Key-Pair-Id=APKAJLOHF5GGSLRBV4ZA

WGSN (2020) Consumidor do Futuro 2020. Recuperado de http://createtomorrowwgsn.com/1930840/

World Health Organization (2020) Coronavirus disease (COVID-19) dashboard. Recuperado de https://covid19.who.int//

Published

2021-01-29

How to Cite

Picinini, R., & Cardinale Baptista, M. L. (2021). Trust as a device for the return of tourism in a post-COVID-19 scenario. Cenário: Revista Interdisciplinar Em Turismo E Território, 9(16), 120–134. https://doi.org/10.26512/revistacenario.v9i1.35263

Issue

Section

Artigos