UMA ANÁLISE CRÍTICA E REFLEXIVA DAS ATIVIDADES DE LEITURA E INTERPRETAÇÃO DE TEXTOS PROPOSTAS PELO LIVRO DIDÁTICO
Keywords:
Conceptions; Textbook, Teaching and Learning.Abstract
This paper presents the three conceptions of language, showing its operation in practice of teaching the language. Thus, this academic production aims to contribute to the work that will be developed by the teacher in the classroom, so you have better use of the textbooks used and, consequently, greater interaction with the class. We use the theoretical perspectives of Bakhtin / Volochínov (2010), which addresses the three conceptions, and Brazilian authors of great esteem. The methodology we used the choice of textbook "Everything is language" Ana Borgatto, Therese Bertin and Vera Marchezi, which is used in the 6th grade of elementary school. Analyzed a reading activity that is in unit 4 of the book, which deals with gender "experience report". Identify which design language prevails in the activity of textual interpretation. From the analysis of the issues, we can observe that the concept that prevails in this reading activity is the third, they are reflective questions that lead the student to put into practice all the knowledge in the world that owns and acquiring other knowledge is related to verbal and social interaction of individuals.
Downloads
References
GERALDI, J. W. (Org.) O texto na sala de aula. São Paulo: Ática, 1997.
PERFEITO, A. M. Concepções de linguagem, teorias subjacentes e ensino de língua portuguesa. In: Concepções de linguagem e ensino de língua portuguesa (Formação de professores EAD 18). V. 1. Ed. Maringá: EDUEM, 2005.
TRAVAGLIA, L. C. Gramática e interação: uma proposta para o ensino de gramática no 1º e 2º graus. São Paulo: Cortez, 1996.
FUZA, A. F.; OHUSCHI, M. C. G; MENEGASSI, R.J. Concepções de linguagem e o ensino da leitura em língua materna. Linguagem & Ensino. Pelotas, v. 14, n. 2, p. 479-501, jul/dez.2011.
KOCH, I. G. V. Desvendando os segredos do texto. São Paulo: Cortez, 2002.
BORGATTO, A. BERTIN, T. MARCHEZI, V. tudo é Linguagem. 1 ed. 7º ano do ensino fundamental 6ª série, São Paulo: Ática, 2006.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License o que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).