UMA ANÁLISE CRÍTICA E REFLEXIVA DAS ATIVIDADES DE LEITURA E INTERPRETAÇÃO DE TEXTOS PROPOSTAS PELO LIVRO DIDÁTICO

Authors

  • Brenda Emanuella Ferreira Pinho
  • Nyvea Cibelle Teixeira de Souza
  • Rayssa Ariele Ferreira Melo Universidade Federal do Pará

Keywords:

Conceptions; Textbook, Teaching and Learning.

Abstract

This paper presents the three conceptions of language, showing its operation in practice of teaching the language. Thus, this academic production aims to contribute to the work that will be developed by the teacher in the classroom, so you have better use of the textbooks used and, consequently, greater interaction with the class. We use the theoretical perspectives of Bakhtin / Volochínov (2010), which addresses the three conceptions, and Brazilian authors of great esteem. The methodology we used the choice of textbook "Everything is language" Ana Borgatto, Therese Bertin and Vera Marchezi, which is used in the 6th grade of elementary school. Analyzed a reading activity that is in unit 4 of the book, which deals with gender "experience report". Identify which design language prevails in the activity of textual interpretation. From the analysis of the issues, we can observe that the concept that prevails in this reading activity is the third, they are reflective questions that lead the student to put into practice all the knowledge in the world that owns and acquiring other knowledge is related to verbal and social interaction of individuals.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BAKHTIN, M./ VOLOCHÍNOV, Marxismo e Filosofia da linguagem. 14. Ed. São Paulo: Hucitec, 2010.
GERALDI, J. W. (Org.) O texto na sala de aula. São Paulo: Ática, 1997.
PERFEITO, A. M. Concepções de linguagem, teorias subjacentes e ensino de língua portuguesa. In: Concepções de linguagem e ensino de língua portuguesa (Formação de professores EAD 18). V. 1. Ed. Maringá: EDUEM, 2005.
TRAVAGLIA, L. C. Gramática e interação: uma proposta para o ensino de gramática no 1º e 2º graus. São Paulo: Cortez, 1996.
FUZA, A. F.; OHUSCHI, M. C. G; MENEGASSI, R.J. Concepções de linguagem e o ensino da leitura em língua materna. Linguagem & Ensino. Pelotas, v. 14, n. 2, p. 479-501, jul/dez.2011.
KOCH, I. G. V. Desvendando os segredos do texto. São Paulo: Cortez, 2002.
BORGATTO, A. BERTIN, T. MARCHEZI, V. tudo é Linguagem. 1 ed. 7º ano do ensino fundamental 6ª série, São Paulo: Ática, 2006.

Published

2015-10-03

How to Cite

PINHO, Brenda Emanuella Ferreira; SOUZA, Nyvea Cibelle Teixeira de; MELO, Rayssa Ariele Ferreira. UMA ANÁLISE CRÍTICA E REFLEXIVA DAS ATIVIDADES DE LEITURA E INTERPRETAÇÃO DE TEXTOS PROPOSTAS PELO LIVRO DIDÁTICO. Revista Desempenho, [S. l.], v. 1, n. 21, 2015. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/rd/article/view/9606. Acesso em: 27 nov. 2024.

Issue

Section

Artigo