REFLEXÕES ACERCA DO PAPEL DA GRAMÁTICA EM UM LIVRO DIDÁTICO DE NÍVEL AVANÇADO

Authors

  • Cláudia Jotto Kawachi Universidade Federal de São Paulo
  • Eliane Hércules Augusto-Navarro Universidade Federal de São Carlos
  • Guilherme Jotto Kawachi Universidade Federal de São Carlos

Keywords:

grammar as a skill, course book, EFL teaching activities.

Abstract

The aim of this work is to analyze the role of grammar in an English course book for advanced students. We intend to consider the proposal of the book while we evaluate four activities in which grammar is used, verifying these activities according to theories that state grammar as a skill (Batstone, 1994 e Larsen-Freeman, 2003).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Cláudia Jotto Kawachi, Universidade Federal de São Paulo

Doutoranda em Linguística.

References

ALMEIDA FILHO, J.C.P. ALMEIDA FILHO, J. C. P. Linguística aplicada ”“ ensino de línguas e comunicação. Campinas: Pontes, 2005.
__________ Dimensões comunicativas no ensino de línguas. Campinas: Pontes, 2005.
AUGUSTO-NAVARRO, E. H.; OLIVEIRA, M. E. C.; LUCAS, P. O. How to teach Grammar in the study of English as a foreign language?. Versão Beta. Número 18, 2003.
BATSTONE, R. Grammar. Oxford University Press: 1994.
COSTA, L.P. Uso de um exame internacional de proficiência em língua inglesa para crianças no ensino fundamental brasileiro / Leny Pereira Costa. -- Campinas, SP : [s.n.], 2009.
LARSEN-FREEMAN, D. Teaching Language: From Grammar to Grammaring. 1st Edition. Michigan: Heinle Elt, 2003.
LEFFA, Vilson J. Como produzir materiais para o ensino de línguas. In: LEFFA, Vilson J. (Org.). Produção de materiais de ensino: teoria e prática. Pelotas: EDUCAT, 2003, p. 13-38.
LEITE, Tânia A. A seleção do material didático para o ensino de língua inglesa. Dissertação de Mestrado, Universidade do Vale do Itajaí, 2003.
LIGHTBOWN, P.M. & SPADA, N. Form-focused Instruction: Isolated or Integrated? In: TESOL QUARTERLY. Vol 42, No 2, June, 2008.
MONTEIRO, D. C. Avaliando a produção de pesquisa em lingüística aplicada: foco no ensinoaprendizagem de inglesa como língua estrangeira na UNESP (Araraquara). In: MONTEIRO, D. C. (org) Ensino aprendizagem de língua inglesa em alguns contextos brasileiros. Araraquara: Laboratório Editorial /FCL/UNESP. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2004.
NASSAJI, H.; FOTOS, S. Current developments in research on the teaching of Grammar. In: Annual Review of Applied Linguistics, Cambridge University Press, nº 24, 2004, p. 125-145.
NUNAN, D. Second Language Teaching and Learning. Boston , Massachusetts: Heinle & Heinle Publishers, 1999.

Published

2015-10-03

How to Cite

KAWACHI, Cláudia Jotto; AUGUSTO-NAVARRO, Eliane Hércules; KAWACHI, Guilherme Jotto. REFLEXÕES ACERCA DO PAPEL DA GRAMÁTICA EM UM LIVRO DIDÁTICO DE NÍVEL AVANÇADO. Revista Desempenho, [S. l.], v. 1, n. 15, 2015. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/rd/article/view/9407. Acesso em: 19 may. 2024.

Issue

Section

Artigo

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.