The evolution of agroforestry research and education in Brazil

Authors

  • Izildinha Souza Miranda
  • Breno Pinto Rayol Universidade Federal Rural da Amazônia

DOI:

https://doi.org/10.33240/rba.v18i1.23648

Keywords:

agroforestry systems, agroforestry, knowledge diffusion

Abstract

Monitoring how agroforestry education and research have been developing is fundamental to support decision making and the formulation of public policies for human resource training in Brazil. In this context, the present work aims to evaluate the evolution of agroforestry education and research in Brazil. The data survey was carried out in Digital Platforms, when possible, existing in the Computer Network (or World Wide Web). A significant growth of agroforestry education and research were observed in all Brazilian regions. In education, the role of the Federal Institutes and public universities are highlighted, as well as the increase of subjects and courses with a more systemic focus offered at the undergraduate and graduate levels. In research, the strong internationalization of the articles published is been noteworthy. Regional and intra-regional inequality is well perceived in both Brazilian agroforestry education and research.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALTIERI, Miguel. A.; NICHOLLS, Clara. I. Agroecology: Challenges and opportunities for farming in the Anthropocene. International Journal of Agriculture and Natural Resources, v. 47, n. 3, p. 204-215, 2020.

BAGGIO, Amilton. J. O estado da arte do ensino agroflorestal no Brasil. In: CONGRESSO BRASILEIRO EM SISTEMAS AGROFLORESTAIS, 2., 1998, Belém. Anais eletrônicos... Belém: Embrapa Amazônia Oriental, 1999. Embrapa Amazônia Oriental. Documentos, n. 25, p. 151-159, 1999.

BAIG, Mirza. B.; BURGESS, Paul J.; FIKE, Jonh. H. Agroforestry for healthy ecosystems: constraints, improvement strategies and extension in Pakistan. Agroforestry Systems, v. 95, n. 5, p. 995-1013, 2021. Disponível em: <https://doi.org/10.1007/s10457-019-00467-4>. Acesso em 05 dez. 2021.

BALLA, João. V. Q.; MASSUKADO, Luciana. M.; PIMENTEL, Vania. C. Panorama dos cursos de agroecologia no Brasil. Revista Brasileira de Agroecologia, v. 9, n. 2, p. 3-14, 2014.

BOLFE, Ana P. F.; DE SIQUEIRA, Edmar. R.; BOLFE, Édson. Sistemas agroflorestais: uma proposta educativa. Agrossilvicultura, v. 1, n. 1, p. 61-70, 2004.

GUIMARÃES, André R.; BRITO, Cristiane S.; SANTOS, José. A. B. Expansão e financiamento da pós-graduação e desigualdade regional no Brasil (2002-2018). Práxis Educacional, v. 16, n. 41, p. 47-71, 2020.

HEMMELGARN, Hannah; GOLD, Michael; BALL, Anna; STELZER, Hank. Agroforestry education for high school agriculture science: an evaluation of novel content adoption following educator professional development programs. Agroforestry Systems, v. 93, n. 5, p. 1659-1671, 2019.

HÜBNER-ROSENAU, Dorina; KOCH, Olef; HOFMANN, Paul; GROSSE, Franz; BLOCH, Ralf; CREMER, Tobias. Education on agroforestry in the context of sustainable development. In: EUROPEAN AGROFORESTRY CONFERENCE, 4., 2018, Nijmegen. Anais eletrônicos... Nijmegen: The Netherlands European Agroforestry Federation/University of Santiago de Compostela, 2018.

MENDES, Eduardo, T. B..; FERNANDES, Bruna L. P. A difusão do conhecimento agroecológico no Brasil a partir da identificação da procedência dos participantes de eventos científicos. Revista Brasileira de Agroecologia, v. 17, n. 2, p. 72–89, 2022.

MIRANDA, Izildinha S.; SÁ, Tatiana D. A.; MENEZES, Marlon. Situação atual e perspectivas do ensino, capacitação e pesquisa agroflorestal no Brasil: uma abordagem com ênfase na região amazônica. In: MULLER, Manfred W.; GAMA-RODRIGUES, Antônio. C.; BRANDÃO, Isabel C. S. F. L. L.; SERÔDIO, Maria Helena. C. F. (Ed.). Sistemas agroflorestais, tendência da agricultura ecológica nos trópicos: sustento da vida e sustento de vida. Ilhéus, BA: SBSA: CEPLAC; Campos dos Goytacazes, RJ: UENF. p.243-255. 2004.

NAIR, P. K. R. State-of-the-art of agroforestry research and education. Agroforestry systems, v. 23, n. 2, p. 95-119, 1993.

OLIVEIRA, José. S. R.; KATO, Osvaldo. R.; OLIVEIRA, Terezinha F.; QUEIROZ, Joaquim C. B. Evaluation of sustainability in Eastern Amazon under proambiente program. Agroforestry systems, v. 78, n.3, p.185-191. 2010.

ONU. Organização das Nações Unidas. Transforming Our World: The 2030 Agenda for Sustainable Development. A/RES/70/1. 2015.

PARRÉ, José L.; GUILHOTO, Joaquim J. M. A desconcentração regional do agronegócio brasileiro. Revista Brasileira de Economia, v. 55, n.2, p.223-25, 2001.

RATNADASS, Alain.; BARZMAN, Marco. 2014. Ecological Intensification for Crop Protection. pp. 53-82. In: OZIER-Lafontaine, Harry; LESUEUR-JANNOYER, Magalie (Eds.) Sustainable agriculture reviews 14: Agroecology and global change. Springer, Cham, 2014. p. 53-81.

SÁ, Tatiana D. A.; KANASHIRO, Milton; LEMOS, Walkymário. D. P. Interdisciplinaridade e transdisciplinaridade na pesquisa agrícola amazônica: um desafio para atingir a sustentabilidade. Agroecossistemas, v. 6, n. 1, p. 110-124, 2014.

SÁ, Tatiana D. A.; KATO, Osvaldo. R.; LEMOS, Walkymário D. P.; SILVA, Luis M. S. A experiência das disciplinas integradas Agroecologia e Sistemas Agroflorestais no Mestrado em Agriculturas Familiares e Desenvolvimento Sustentável, UFPA/Embrapa Amazônia Oriental. In: SEMINÁRIO NACIONAL DE EDUCAÇÃO EM AGROECOLOGIA, 2., 2016, Seropédica. Anais eletrônicos... Seropédica: UFRRJ, 2016. Cadernos de Agroecologia, v. 12, n.1, 2017.

SÁ, Tatiana D. A.; KATO, Osvaldo R.; VASCONCELOS, Steel S.; SHIMIZU, Maurício; ARAGÃO, Débora V.; AZEVEDO, Célia M. B.; BORGES, Anna Christina M. R.; SILVA, Alysson R. B. Alternativas à agricultura de corte e queima em processos de transição agroecológica: um desafio para a agricultura amazónica. In CONGRESO LATINOAMERICANO DE AGROECOLOGÍA, 5., 2015, La Plata. Anais eletrônicos... La Plata: Universidad Nacional de La Plata, 2015.

SÁ, Tatiana D. A.; KANASHIRO Milton; LEMOS Walkymário D. P. Desafios da interdisciplinaridade e da transdisciplinaridade na pesquisa agropecuária e florestal. In: PHILIPPI JUNIOR, Arlindo; FERNANDES Valdir; PACHECO, Roberto C. S. (Eds). Ensino, pesquisa e inovação. Desenvolvendo a interdisciplinaridade, Barueri, Manole, 494-516. 2017.

SAAB, Flávio; DIAS, Fagner O.; LOPES, André V.; RAMALHO, Pedro I. S. Políticas públicas e desenvolvimento humano: fatores que impactam o IDH em municípios brasileiros. Revista de Administração, Contabilidade e Economia, v. 20, n. 2, p. 209-230, 2021.

SILVA, Daniel P. SAFs – Sistemas Alternativos de Produção. Revista de Extensão e Estudos Rurais, v. 2, n. 1, p. 153-162, 2013.

SYVITSK, Jaia; WATERS, Colin N.; DAY, John; MILLIMAN, John D. SUMMERHAYES, Colin; STEFFEN, Will; ZALASIEWICZ, Jan; CEARRETA, Alejandro; GAŁUSZKA, Agnieszka; HAJDAS, Irka; HEAD, Martin J.; LEINFELDER, Reinhold; MCNEILL, J. R.; POIRIER, Clément; ROSE, Neil L.; SHOTYK, William; WAGREICH, Michael; WILLIAMS, Mark. Extraordinary human energy consumption and resultant geological impacts beginning around 1950CE initiated the proposed Anthropocene Epoch. Communications Earth and Environment, v.1, n.32, p. 1-13, 2020

TOLENTINO, Lutgarda L.; LANDICHO, Leila D. Promoting sustainable development via agroforestry education: lessons and experiences from the Philippines. Journal of Developments in Sustainable Agriculture, v. 6, n.1, p.8-19. 2011.

VIEIRA FILHO, José E. R. 100 anos de censo agropecuário no Brasil: 1920–2020. Revista de Política Agrícola, v. 29, n. 1, p.133-135, 2020.

ZALASIEWICZ, Jan; WATERS, Colin N.; WILLIAMS, Mark; SUMMERHAYES, Colin (Eds) The anthropocene as a geological time unit: a guide to the scientific evidence and current debate. Cambridge: University Press. 2019. 362 p.

Published

2023-02-15

How to Cite

Miranda, I. S. ., & Rayol, B. P. (2023). The evolution of agroforestry research and education in Brazil. Revista Brasileira De Agroecologia (Brazilian Journal of Agroecology), 18(1), 61–80. https://doi.org/10.33240/rba.v18i1.23648

Similar Articles

<< < 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 

You may also start an advanced similarity search for this article.