Rock powder:

a technology that aid in the agroecological transition processe

Authors

  • Fernanda de Paula Medeiros Universidade Federal de Viçosa
  • Gilvânia Domiciano de Amorim
  • Ricardo ferreira silva Universidade Federal de Viçosa
  • André Mundstock X. de Carvalho
  • Irene Maria Cardoso

DOI:

https://doi.org/10.33240/rba.v17i3.23504

Keywords:

Soil, Agroecological management, Participative methodologies, Contextualized research

Abstract

Often, sustainable alternatives to the use of fertilizers are sought, such as rock powder, which is locally accessible and economically viable, but which use and application techniques are unknown to many. The objective was to identify and analyze the techniques and challenges of the use of rock powder, presented by family farmers who participated in agroecological events in the Zona Mata region of Minas Gerais. The information was obtained during agroecological events that took place in the region and during a participatory experimentation with the use of rock powder (gneiss), associated with sources of organic matter, and applied to crops. The events contributed to the recognition and visibility of farmers' knowledge and the importance of rock powder technologies in improving soil quality. They also identified the challenges and questions related to the use of rock powder, which can be transformed into research issues, to be carried out in partnership with the farmers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, Edinei; SILVA, Fábio P; RALISCH, Ricardo. Revitalização dos solos em processos de transição agroecológica no sul do Brasil. Agriculturas, v. 4, n. 1, p.7-10, 2007.

ANDERSON, Colin; MAUGHAN Chris; PIMBERT Michel P. Transformative agroecology learning in Europe: building consciousness, skills and collective capacity for food sovereignty. Agriculture and Human Values, v. 36, p. 531-547, 2019. https://doi.org/10.1007/s10460-018-9894-0

BARBOSA, Sarah; COSTA, Henrique G. M.; SILVA, Cristiana Teixeira; BARBOSA, Willer A.; PRONSATO, Laura. Quem educa a quem? A Troca de Saberes em Viçosa. Cadernos de Agroecologia - Anais do II Seminário Nacional de Educação e Agroecologia. Seropédica, Rio de Janeiro: RJ. v. 12, n. 1, 2017.

BEERLING, David. J.; LEAKE, Jonathan R.; LONG, Stephen P.; SCHOLES, Julie D.; TON, Jurriaan; NELSON, Paul N.; BIRD, Michael; KANTZAS, Euripides; TAYLOR, Lyla L.; SARKAR, Binoy; KELLAND, Mike; DELUCIA, Evan; KANTOLA, Ilsa; MÜLLER, Christoph; RAU, Greg; HANSEN, James. Farming with crops and rocks to address global climate, food and soil security. Nature Plants v. 4, p. 138–147. 2018. https://doi.org/10.1038/s41477-018-0108-y

BRASIL. 2013. Lei n° 12.890 de 10 de dezembro de 2013. Mudanças da Lei n° 6.894 de 16 de dezembro de 1980, para incluir os remineralizadores como insumo para agricultura. Diário Oficial da União - Seção 1, Página 1. Brasília, Distrito Federal. 11 de dezembro de 2013.

CARDOSO Irene. M.; FERRARI, Eugênio. Construindo o conhecimento agroecológico: trajetória de interação entre ONG, universidade e organizações de agricultores. Revista Agriculturas, v.3 n. 4. p.28, 2006.

CARPENTER, Daniel; HODSON, Mark E.; EGGLETON, Paul; KIRK, Caroline. Earthworm-induced mineral weathering: preliminary results. European Journal of Soil Biology, v. 43, p. 176-183. 2007.

CARVALHO, André. M. X. Rochagem e suas interações no ambiente solo: contribuições para aplicação em agroecossistemas sob manejo agroecológico. 2012. 129 p. Tese (Doutorado em Solos e Nutrição de Plantas), Universidade Federal de Viçosa, Viçosa. Brasil. 2012. Disponível em: https://www.locus.ufv.br/handle/123456789/163 . Acessado em: 2 de setembro de 2022.

CARVALHO, André. M.; CARDOSO, Irene M.; SOUZA, Maria E.; THEODORO, S. H. Rochagem: o que se sabe sobre essa técnica? In: CARDOSO, Irene M.; FÁVERO, Claudenir. (Org.). Solos e Agroecologia. Ed.1. Brasília. Embrapa, 2018. p. 101-128.

CICCERI, Davide; ALLANORE, Antoine. Local fertilizers to achieve food self-sufficiency in Africa. Science of the Total Environment. v. 648, p. 669–680, 2019. https://doi.org/10.1016/j.scitotenv.2018.08.154

COTRIM, Décio. S.; DAL SOGLIO, Fábio. K. Construção do Conhecimento Agroecológico: Problematizando a noção. Revista Brasileira de Agroecologia, v.11, n.3, p.259-271 2016.

CUPERTINO, Maria C.; SOUZA, Maria E.; FRANCO, Emerson H.; CARVALHO, André A. M. X.; CARDOSO, Irene M. Sistematização das experiências com pó de rocha na Zona da Mata mineira. Cadernos de Agroecologia, v. 10, n. 3, 2016.

FAO. The state of food security and nutrition in the World 2017. Building Resilience. for Peace and Food Security. Roma: FAO, 2017. 132p.

FREIRE, Paulo. Educação e mudança. 20. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2014.

GLIESSMAN, Stephen. R. Agroecologia: processos ecológicos em agricultura sustentável. Porto Alegre: UFRGS, 2000.

GLIESSMAN, Stephen. R. Agroecology: The Ecology of Sustainable Food Systems. 3rd Edition. Boca Raton, FL, USA, CRC Press, Taylor & Francis Group, 2015.

HERGOUALC’HA, Kristell; BLANCHART, Eric; SKIBA, Ute; HÉNAULT, Catherine; HARMAND, Jean-Michel. Changes in carbon stock and greenhouse gas balance in a coffee (Coffea arabica) monoculture versus an agroforestry system with Inga densiflora, in Costa Rica. Agriculture, Ecosystems & Environment, v.148, p. 102-110, 2012. https://doi.org/10.1016/j.agee.2011.11.018

JÚNIOR, Paulo P.; PEREIRA; Adalgisa J.; SANTANA, Felipe C.; SANTOS, Lidiane F.; CARMO, Davi L.; PRIORE, Silvia E.; CASALI, Vicente W. Café com Agroecologia: integrando conhecimentos. Revista ELO - Diálogos em Extensão, v. 6, n. 3, 2017. https://doi.org/10.21284/elo.v6i3.292

KEMMIS, Stephen.; McTAGGART, Robin. Cómo planificar la investigación-acción. Barcelona: Laertes, 1988.199p.

KIEHL, Edmar. J. Manual de compostagem: maturação e qualidade do composto. 4ª ed. Piracicaba, 2004. 173 p.

LARANJEIRA, Nina P.; CARCELLE, Sebastien J. A.; MIRANDA, Denise; SÁ, Tatiana D. A.; TRENTO, Luã G.; SOUZA, Thaís S.; CARDOSO, Irene M. Para uma ecologia de saberes: trajetória da construção do conhecimento agroecológico na associação brasileira de agroecologia. Revista Brasileira de Agroe-cologia, v. 14, n. 2, p.65-79, 2019. https://doi.org/n10.33240/rba.v14i2.22959

LEONARDOS, Othon. H.; THEODORO, Suzi H.; ASSAD, Maria L. Remineralization for sustainable agriculture: a tropical perspective from a brasilian viewpoint. Nutrient Cycling in Agroecosystems. v.56, p.3-9, 2000.

LIANG, Yu; LEONARD, Jeremy J.; FEDDES, John J. R.; MCGILL, William B. Influence of carbon and buffer amendment on ammonia volatilization in composting. Bioresource Technology, v. 97, p. 748-761, 2006. https://doi.org/10.1016/j.biortech.2005.03.041.

MAURI, Rafael.; ZANELLI, Fabrício V.; CARDOSO, Irene M.; AMORIM, Gilvânia D.; CARLESSO, Anacleto. Intercâmbios agroecológicos: aprendizados coletivos e assistência técnica compartilhada. A experiência de Divino - Minas Gerais. Cadernos de Agroecologia, v. 12, n. 1, 2017.

MEDEIROS, Fernanda. P.; CARDOSO, Irene M.; VIEIRA, Magno S. Experimentação participativa com pó de rocha. Cadernos de Agroecologia - Edição Especial V Simpósio Mineiro de Ciência do Solo: Agroecologia e a Compreensão do Solo como Fonte e Base para a Vida. v. 15, n 1, 2020.

MION, Rejane. A. Investigação-ação e a formação de professores em física: o papel da intenção na produção do conhecimento crítico. 2002. 238 p. Tese (Programa de Pós-Graduação em Educação) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/84114 . Acesso em: 29 de setembro de 2022.

MOREIRA, Vladmir. D. L.; SILVA, Breno M.; DAYRELL, Luana S.; CARNEIRO, J. J. Intercâmbios para Troca de Saberes – Fortalecendo a Agroecologia na Zona da Mata de Minas Gerais. Revista Brasileira de Agroecologia, v. 4, n. 2, 2009.

MUGGLER, Cristine. C. Educação em solos em movimento: do discurso a prática. Boletim Informativo da Sociedade Brasileira de Ciência do Solo, v. 39, n. 2, p. 16-20, 2014.

NOTARO, Krystal; MEDEIROS, Erika V.; DUDA, Gustavo P.; SILVA, Aline O.; MOURA, Patrícia M. Agroforestry systems, nutrients in litter and microbial activity in soils cultivated with coffee at high altitude. Science Agriculture, v.71, n. 2, p. 87-95, 2014. https://doi.org/10.1590/S0103-90162014000200001

OLIVEIRA, Lucas; PINTO, Diogo; NASCIMENTO, Pablo; VALLE, Eugênia; BEATRIZ, Inácio; SOUZA, Hanna. Os Mutirões Agroecológicos e sua a importância integração e socialização da juventude na construção de conhecimentos. Cadernos de Agroecologia, v. 13, n. 1, 2018.

PEREIRA, Adalgisa J.; SANTANA, Felipe C.; PEREIRA, Franklin J.; TIBIRIÇÁ, Ariecha V. R. Técnicas de compostagem desenvolvidas pela horticultura familiar agroecológica. Revista ELO - Diálogos em Extensão, v. 6, n. 2, 2017. https://doi.org/10.21284/elo.v6i02.254

RIGUEIRO-RODRÍGUEZ, Antonio; FERNÁNDEZ-NÚÑEZ, Eutimio; GONZÁLEZ-HERNÁNDEZ, Providência; MCADAM, John. Agroforestry Systems in Europe: Productive, Ecological and Social Perspectives. Agroforestry Systems in Europe. v. 6, p. 43-65, 2008. https://doi.org/10.1007/978-1-4020-8272-6_3

SANTOS, Christiane. F.; SIQUEIRA, Elisabete S.; ARAÚJO, Viviane T.; MAIA, Zildenice M. G. A agroecologia como perspectiva de sustentabilidade na agricultura familiar. Ambiente e Sociedade. v.17, n.2. p. 33-52, 2014. https://doi.org/10.1590/S1414-753X2014000200004.

SAVIANI, Dermeval. Escola e Democracia: Problemas do nosso tempo. 34. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2001. 50p.

SOSA, Braulio, ADILÈN, Jaime; LOZANO, Dana; ROSSET, Peter. Revolução Agroecológica: O Movimento Camponês a Camponês da ANAP em Cuba. Outras Expressões, 2012.

SOUZA, Helton; CARDOSO, Irene M.; MENDONÇA, Eduardo S.; CARVALHO, Anor; OLIVEIRA, Gustavo B.; GJORUO, David; BONFIM, Verônica F. Learning by doing: a participatory methodology for systematization of experiments with agroforestry systems, with an example of its application. Agroforestry Systems, v. 85, n. 2, p. 247-262, 2012. https://doi.org/10.1007/s10457-012-9498-4

SOUZA, Maria Eunice. P.; CARVALHO, André M. X.; DELUBERALI, Daniely C.; Jucksch, Ivo; BROWN George; MENDONÇA, Eduardo S. CARDOSO, Irene M. Vermicomposting with rock powder increases plant growth. Applied Soil Ecology, v. 69, p. 56-60, 2014. https://doi.org/10.1016/j.apsoil.2013.01.016

SOUZA, Maria Eunice. P.; CARDOSO, Irene M.; CARVALHO, André M. X.; LOPES, Andreia P.; SILVA, Pedro H.; JUCKSCH, Ivo. Vermicompostagem: potencializando as funções das minhocas. Agriculturas, v. 12. n. 1, 2015.

SOUZA, Maria Eunice. CARDOSO, Irene M.; CARVALHO, André M. X.; LOPES, Andrea P.; Jucksch, Ivo, JANSEN, Arne.Rock Powder Can Improve Vermicompost Chemical Properties and Plant Nutrition: an On-farm Experiment. Communications in Soil Science and Plant Analysis. v. 49, n. 1, p. 1-12, 2018.

SUZUKI, Yoshiaki; MATSUBARA, Teruo; HOSHINO, Mitsuo Breakdown of mineral grains by earthworms and beetle larvae. Geoderma, v. 112, p.131-142, 2003. https://doi.org/10.1016/S0016-7061(02)00300-2

THEODORO, Suzi. H. A Fertilização da terra pela Terra: uma alternativa para a sustentabilidade do pequeno produtor rural. 2000. 221 p. Tese (Doutorado em Desenvolvimento Sustentável) – Universidade de Brasília, Brasília, DF. Disponível em: https://repositorio.unb.br/handle/10482/20881 . Acessado em: 29 de setembro de 2022.

THEODORO, Suzi. H.; LEONARDOS, Othon H. The use of rocks to improve Family agriculture in Brazil. Academia Brasileira de Ciências, v. 78, n. 4, p. 721 – 730. 2006. https://doi.org/10.1590/S0001-37652006000400007

THEODORO, Suzi. H.et al. Efeito do uso da técnica de rochagem associada à adubação orgânica em solos tropicais. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE ROCHAGEM, 2., 2013, Poços de Caldas. Anais... Visconde do Rio Branco, 2013. p. 32-42.

THEODORO, Suzi. H.; MEDEIROS, Fernanda P. Uso de pós de rocha na recuperação de áreas degradadas: estudo de caso do reservatório de Três Marias/MG. Anais do III Congresso Brasileiro de Rochagem. Pelotas: Embrapa Clima Temperado; Brasília: Embrapa Cerrados; 2016.

THEODORO, Suzi. H., MEDEIROS, Fernanda P., IANNIRUBERTO, Mauro., JACOBSON, Tamiel K.B. Soil remineralization and recovery of degraded areas: An experience in the tropical region. Jornal of South American Earth Science, v. 107, 2020. https://doi.org/10.1016/j.jsames.2020.103014

THIOLLENT, Michel. Metodologia da Pesquisa-ação. 5ª edição. São Paulo: Cortez Editora. 1992.

TRIPP, David. Pesquisa-ação: uma introdução metodológica. Educação e Pesquisa, v. 31, n. 3, p.443-466, 2005. https://doi.org/10.1590/S1517-97022005000300009.

TUMWEBAZE, Susan; BEVILACQUA, Eddie; BRIGGS, Russell; VOLK, Timothy. Soil organic carbon under a linear simultaneous agroforestry system in Uganda. Agroforestry Systems, v. 80, p. 1-13, 2012.

WEZEL, Alexander; BELLON, Stéphane; DORÉ, Thierry; FRANCIS, Chris; VALLOD, Dominique. Agroecology as a science, a movement and a practice. A review. Agronomy Sustainability Development, v. 29, p. 503–515, 2009. https://doi.org/10.1051/agro/2009004

ZANELLI, Fabrício; SILVA, Lourdes Helena. Intercâmbios Agroecológicos: Aprendizado coletivo. Informe Agropecuário, v. 36, p. 104-113, 2015.

Published

2022-10-04

Issue

Section

Artigos

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >> 

Similar Articles

<< < 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 

You may also start an advanced similarity search for this article.