Punitive discourse from a critical perspective

reduction of the penal age

Authors

Keywords:

discourse. adolescents. socioeducation. reduction of criminal responsibility.

Abstract

The objective of this article is to discuss the topic of the reduction of the criminal responsibility in the Brazilian context. To do so, we seek to point out reasons that cross borders of the order of legal discourse, as well as linguistic-discursive relations present in discourses of adolescents in situations of imprisonment so that there is a reflection regarding the implementation of the PEC that reduces the penal age. Such an initiative, instead of favoring justice, could accentuate the social question of poverty, above all, in relation to young people who were born on the margins of society and still survive in a situation of exclusion. For the description and interpretation of documentary data, selected in the last two years (2016-2017), we rely on Critical Discourse Analysis (Fairclough, 2003; 2010), associated with Systemic-Functional Linguistics, proposed by Halliday (1994) and extended in Halliday & Matthiessen (2004; 2010). We completed a theoretical triangulation with the proposal of BHASKAR’s Critical Realism (1998).

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Author Biographies

Doutora em Linguística junto ao Instituto de Letras, Departamento de Linguística, Português e Línguas Clássicas da Universidade de Brasília (UnB) e Mestra em Engenharia de Produção, com ênfase em mídias e conhecimento, pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). É professora Titular de Língua Portuguesa no Colégio Militar de Brasília (CMB), onde atua há 18 anos.

outora em Linguística Hispânica pela Universidade Na-cional Autônoma do México (UNAM). É Mestra em Linguística pela Universidade de Brasí-lia (UnB), onde atua como docente desde 1987. Aposentada em 2010, mantém vínculo aca-dêmico-científico com a UnB, junto ao Programa de Pós-Graduação em Linguística (PPGL), como Professora/Pesquisadora Colaboradora Plena. É fundadora do Grupo de Estudos de Linguagem do Centro-Oeste (GELCO) e Presidente Honorária, desde 2017, da Associação Latino-americana de Estudos do Discurso (ALED). Atualmente, é vice-líder do Grupo Bra-sileiro de Estudos de Discurso, Pobreza e Identidades, grupo que registrou no GP/CNPq em 2008, vinculado à Rede Latino-americana de Estudos da Pobreza Extrema (REDLAD), rede criada em 2006, da qual é membro-fundadora.

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Published

2020-10-19

How to Cite

Ana Cláudia Camargo, & Denize Elena Garcia da. (2020). Punitive discourse from a critical perspective: reduction of the penal age. Revista Latinoamericana De Estudios Del Discurso, 18(2), 77–92. Retrieved from https://periodicos.unb.br/index.php/raled/article/view/33165

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