STUDY OF THERMODYNAMICS FROM A MEANINGFUL LEARNING PERSPECTIVE

Authors

  • Clademir Instituto Federal Catarinense - Campus Concórdia
  • Gilmar Instituto Federal Catarinense - Campus Concórdia
  • Fábio Instituto Federal Catarinense - Campus Concórdia
  • Luciano Instituto Federal Catarinense - Campus Concórdia

Abstract

In this report, considerations are presented regarding observations, workshops and teaching of the pedagogical residency program of the degree in physics at the Federal Institute of Santa Catarina (ifc) - Concordia campus. These activities were carried out in a class of the 2nd year of the Technical Course in Food, in the morning and afternoon. In this last phase of the Project, teaching is being carried out for 16 hours of classes with two more workshops, concepts of thermodynamics were worked on. This work aims to identify the difficulties of students in relation to learning the concepts of Physics, recognizing and working with students' interest, demonstrating their motivation, encouragement and participation during Physics classes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AUSUBEL, D. P. Educational psychology: A cognitive view. Nova York, Holt, Rinehart and winston INc., 1968.

BRASIL.MEC.CNE/CP. Parecer número 28 de 02 de outubro de 2001. Disponível em <http://portal.mec.gov.br/sesu/>. Acesso em 21 de jun de 2019.

BORBA, M.C. Informática trará mudanças na educação brasileira. Zetetiké, Campinas, v.4, n.6, p.123-4, jul. /Dez. 1996.

INSTITUTO. Plano Político Curricular. Curso técnico em alimentos, Instituto Federal Catarinense, 2015. Blumenau, 2014,pg. 1- 140.

INSTITUTO. Projeto Político Pedagógico Institucional: Curso Superior de Física - Licenciatura.Instituto Federal Catarinense, 2. Blumenau, 2014,pg. 1- 140.

INSTITUTO. Residência Pedagógica. Disponível em <http://ifc.edu.br/residencia-pedagogica/> Acesso em 10 de nov de 2019.

MORAN, J. M. Desafios na Comunicação Pessoal. Gerenciamento integrado da comunicação pessoal, social e tecnológica. 3a Ed. São Paulo: Paulinas, 2008.

MOREIRA, M. A. Aprendizagem Significativa: A teoria de David Ausubel, 2009.

PIMENTA, S. G.; LIMA, M. S. L. Estágio e docência. 7 Ed. São Paulo: Cortez, 2012.

REGO, T.C. Vygotsky: uma perspectiva histórico-cultural da educação. 24. Ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013.

Published

2021-10-12

How to Cite

Kaique Crozetta, C., de Oliveira Veloso, G. . ., Lombardo Evangelista, F. ., & Lewandoski Alvarenga , L. . (2021). STUDY OF THERMODYNAMICS FROM A MEANINGFUL LEARNING PERSPECTIVE. Physicae Organum, 7(2), 33–49. Retrieved from https://periodicos.unb.br/index.php/physicae/article/view/39080

Issue

Section

Artigos Convidados