STUDY OF THERMODYNAMICS FROM A MEANINGFUL LEARNING PERSPECTIVE
Abstract
In this report, considerations are presented regarding observations, workshops and teaching of the pedagogical residency program of the degree in physics at the Federal Institute of Santa Catarina (ifc) - Concordia campus. These activities were carried out in a class of the 2nd year of the Technical Course in Food, in the morning and afternoon. In this last phase of the Project, teaching is being carried out for 16 hours of classes with two more workshops, concepts of thermodynamics were worked on. This work aims to identify the difficulties of students in relation to learning the concepts of Physics, recognizing and working with students' interest, demonstrating their motivation, encouragement and participation during Physics classes.
Downloads
References
AUSUBEL, D. P. Educational psychology: A cognitive view. Nova York, Holt, Rinehart and winston INc., 1968.
BRASIL.MEC.CNE/CP. Parecer número 28 de 02 de outubro de 2001. Disponível em <http://portal.mec.gov.br/sesu/>. Acesso em 21 de jun de 2019.
BORBA, M.C. Informática trará mudanças na educação brasileira. Zetetiké, Campinas, v.4, n.6, p.123-4, jul. /Dez. 1996.
INSTITUTO. Plano Político Curricular. Curso técnico em alimentos, Instituto Federal Catarinense, 2015. Blumenau, 2014,pg. 1- 140.
INSTITUTO. Projeto Político Pedagógico Institucional: Curso Superior de Física - Licenciatura.Instituto Federal Catarinense, 2. Blumenau, 2014,pg. 1- 140.
INSTITUTO. Residência Pedagógica. Disponível em <http://ifc.edu.br/residencia-pedagogica/> Acesso em 10 de nov de 2019.
MORAN, J. M. Desafios na Comunicação Pessoal. Gerenciamento integrado da comunicação pessoal, social e tecnológica. 3a Ed. São Paulo: Paulinas, 2008.
MOREIRA, M. A. Aprendizagem Significativa: A teoria de David Ausubel, 2009.
PIMENTA, S. G.; LIMA, M. S. L. Estágio e docência. 7 Ed. São Paulo: Cortez, 2012.
REGO, T.C. Vygotsky: uma perspectiva histórico-cultural da educação. 24. Ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Physicae Organum
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License o que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).