About getting lost in the city to learn and teach history

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18830/issn.1679-0944.n33.2022.14%20

Keywords:

History teaching, spatiality, life stories

Abstract

Teaching and learning history through life stories and through the spatiality lived and practiced by students of a small public school in the Plano Piloto of Brasília is the proposal presented here. This experience developed in 2021 in the context of the corona virus pandemic developed the knowledge of the subjects involved, resized the school and local history, in addition to producing material published on social networks in video format and the school's Pedagogical Political Project. We resorted to testimonies from former students and teachers, newspaper reports and official government documentation for the dialogue, which allowed an attentive reflection on the method of oral history, in careful contact with the various sources of research in their multiple dimensions. And with these guidelines, we invite everyone to find school’s histories and to get lost along the city's paths.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jorge Artur Caetano Lopes dos Santos, Universidade de Brasília, Instituto de Ciências Sociais, Departamento de História

Doutor em História pela Universidade de Brasília (2018), mestre em História pela Universidade de Brasília (2008), bacharelado e licenciatura pela Universidade de Brasília (2004). Professor da rede pública do Distrito Federal desde 2009, tendo atuado com foco nos anos finais do ensino fundamental. Realizei longo trabalho de ensino e pesquisa sobre a história do Recanto da Emas, região administrativa do DF, a partir da realidade das escolas dessa cidade onde atuei. Lutei contra a militarização do CED 308 do Recanto das Emas.

References

BARROS, José d’Assunção. "Cidade, Espacialidade e forma: considerações sobre a articulação de três noções fundamentais para a História Urbana", Em: Lusíada. História, n.º 4, 2007, p. 121-137.

BEHAR, Patrícia Alejandra. O Ensino Remoto Emergencial e a Educação a Distância. Porto Alegre: UFRGS, 2020. Disponível em: <https://www.ufrgs.br/coronavirus/base/artigo-o-ensino-remoto-emergencial-e-a-educacao-a-distancia/>, acesso em 18 mar. 2022.

BENJAMIN, Walter. Baudelaire e a modernidade. Belo Horizonte: Autêntica, 2015.

BENJAMIN, Walter. Obras Escolhidas II. São Paulo: Brasiliense. 2004

BITTENCOURT, Circe M. F. Ensino de História: fundamentos e métodos. São Paulo: Côrtez, 2004.

BOSI, Ecléa. Memória e sociedade. Rio de Janeiro: Companhia das Letras, 2010.

BRASIL - MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO (MEC). O que muda no Novo Ensino Médio? Disponível em: <https://www.gov.br/mec/pt-br/novo-ensino-medio>, acesso em 18 mar. 2022.

CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano. São Paulo: Vozes, 2014.

EX-REITORES UNB. Universidade de Brasília, 2022. Disponível em: <https://www.unb.br/2-publicacoes/632-ex-reitores>, acesso em 18 mar. 2022.

FUNDAÇÃO EDUCACIONAL DO DISTRITO FEDERAL (FE-DF). Departamento de Pedagogia. Projeto político pedagógico da escola candanga. Brasília: FE-DF, 1997.

FOUCAULT, Michel. "O sujeito e o poder”. Em: DREYFUS, H.; RABINOW, P. (Org.). Michel Foucault, uma trajetória filosófica: para além do estruturalismo e da hermenêutica. Rio de Janeiro: Forense/Universitária, 1995, p. 231-249.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler. Rio de Janeiro: Cortez, 1982.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2002.

GOUVÊA, Luiz Alberto. "A capital do controle e da segregação social", In: PAVIANI, Aldo (org.). A Conquista da cidade: movimentos populares em Brasília. Brasília: EdUnB, 2010.

HALL, Stuart. A Identidade Cultural na Pós Modernidade. Rio de Janeiro: DP&A, 2006.

LANG, Alice. "História oral: uma visão entre outra", In: COGGIOLA, Osvaldo (org.). Caminhos da História: coletânea de trabalhos apresentados no Simpósio Internacional Os Rumos da História. São Paulo: Xamã, 2006, p. 455-463.

LOUSADA, Maria Alexandre. "Espacialidade em debate: práticas sociais e representações em Lisboa nos finais do Antigo Regime", Em: Ler História, n. 48, 2005. Disponível em: https://www.academia.edu/3684018/Espacialidade_em_debate_pr% C3%A1ticas_sociais_e_representa%C3%A7%C3%B5es_em_Lisboa_nos_finais_do_An tigo_Regime>, acesso em: 18 mar. 2022.

PAIVA, Vera Lúcia M. O. “Ensino Remoto ou Ensino à Distância: efeitos da pandemia”. Em: Estudos Universitários: revista de cultura. Recife, v. 37, n. 1/2, p. 58-70, dez. 2020. ISSN Edição Digital: 2675-7354.

PAVIANI, Aldo (org.). A Conquista da cidade: movimentos populares em Brasília. Brasília: EdUnB, 2010.

PESAVENTO, Sandra . "História, memória e centralidade urbana", In: Nuevo Mundo Mundos Nuevos [Online], Debates, posto online no dia 05 Janeiro 2007. Disponível em: http://nuevomundo.revues.org/3212, acesso em 18 mar. 2022.

REIS, Vanessa de Paula; CORDEIRO, Lucilene Dias. Escolas pioneiras de Brasília: A instalação das primeiras instituições educacionais até a inauguração da nova capital. Revista Com Censo: Estudos Educacionais do Distrito Federal, [S.l.], v. 7, n. 1, p. 160-227, abr. 2020. ISSN 2359-2494. Disponível em: <http://www.periodicos.se.df.gov.br/index.php/comcenso/article/view/787>. Acesso em: 18 mar. 2022.

SANTOS, Jorge Artur Caetano Lopes dos. (Re)Canto de Memórias: histórias do Recanto das Emas e suas moradoras (1993-2017). Tese de doutorado em História. Brasília: UnB, 2018. Disponível em: <https://repositorio.unb.br/bitstream/10482/32296/1/2018_JorgeArturCaetanoLopesdosSantos.pdf>, acesso em 18 mar. 2022.

SCHVARSBERG, Benny. "Do Plano Piloto a Brasília: considerações sobre planos diretores e planejamento metropolitano". In: PAVIANI, Aldo (org.). A Conquista da cidade: movimentos populares em Brasília. Brasília: EdUnB 2010, p. 253- 280.

TEIXEIRA, Anísio. Plano de construções escolares de Brasília. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos. Rio de Janeiro, v.35, n.81, jan./mar. 1961.

THOMSON, Alistair. "Histórias (co)movedoras: História Oral e estudos de migração". Em: Revista Brasileira de História, v. 22, nº 44. São Paulo, 2002, p. 341-364.

TRINDADE JR., Saint-Clair. "Espacialidades e temporalidades na dinâmica das formações urbanas", Em: Cidades, v. 1, n. 2. São Paulo: Unesp, 2004, p. 241-258.

Diário Oficial do DF (DODF), 1971, 16/3, p. 2. Disponível em: <http://www.sinj.df.gov.br/sinj/Diario/163547b2af064898aeab1a739ab51295/34ed3ee4-e6eb-328b-b203-5454fa5bdda8/arq/0/DODF_0039_16031971.pdf>, acesso em 18 mar. 2022.

Diário Oficial do DF (DODF), 1994, 21/6, p. 6. Disponível em: <https://www.dodf.df.gov.br/index/visualizar-arquivo/?pasta=1994/06_Junho/DODF%20119%2021-06-1994&arquivo=DODF%20119%2021-06-1994.pdf>, acesso em 18 mar. 2022.

Diário Oficial do DF (DODF), 1994, 7/7, p. 9. Disponível em: <https://www.dodf.df.gov.br/index/visualizar-arquivo/?pasta=1994/07_Julho/DODF%20131%2007-07-1994&arquivo=DODF%20131%2007-07-1994.pdf>, acesso em 18 mar. 2022.

Diário Oficial do DF (DODF), 2000, 18/7, p. 13. Disponível em: <http://www.sinj.df.gov.br/sinj/Diario/8968/454d18cd-9a35-369d-a645-61bfc7be4b38/arq/0/32cbb12a.pdf>, acesso em 18 mar. 2022.

Diário Oficial do DF (DODF), 2020, 11/3, p. 3. Disponível em: < https://agenciabrasilia.df.gov.br/wp-conteudo/uploads/2020/03/DODF-025-11-03-2020-EDICAO-EXTRA.pdf.pdf.pdf.pdf>, acesso em 18 mar. 2022.

Jornal Correio Braziliense (CB), 1961, 18/3: p. 8. Disponível em: <http://memoria.bn.br/DocReader/docreader.aspx?bib=028274_01&pasta=ano%20196&pesq=107&pagfis=3460>, acesso em 18 mar. 2022.

Jornal Correio Braziliense (CB), 2006, 7/6: p. 26. Disponível em: <http://memoria.bn.br/DocReader/DocReader.aspx?bib=028274_05&Pesq=%22centro%20de%20ensino%20fundamental%202%20de%20bras%c3%adlia%22&pagfis=133627>, acesso em 18 mar. 2022.

Jornal Correio Braziliense (CB), 2006, 15/10: p. 35. Disponível em: <http://memoria.bn.br/DocReader/DocReader.aspx?bib=028274_05&Pesq=%22centro%20de%20ensino%20fundamental%202%20de%20bras%c3%adlia%22&pagfis=142414>, acesso em 18 mar. 2022.

Jornal Correio Braziliense (CB), 2008, 18/12: p. 8. Disponível em: <http://memoria.bn.br/DocReader/DocReader.aspx?bib=028274_05&pesq=%22cef%202%20de%20bras%C3%ADlia%22&hf=memoria.bn.br&pagfis=211356>, acesso em 18 mar. 2022.

Jornal do Brasil (JB), 1993, 6/6, p. 28. Disponível em: <http://memoria.bn.br/DocReader/DocReader.aspx?bib=030015_11&Pesq=%22centro%20de%20ensino%20de%20grau%22&pagfis=90918>, acesso em 18 mar. 2022.

Jornal do Brasil (JB), 2008, 31/5, p. r5. Disponível em: http://memoria.bn.br/DocReader/DocReader.aspx?bib=030015_12&Pesq=%22centro%20de%20ensino%20fundamental%202%22&pagfis=236863, acesso em 18 mar. 2022.

Sítio da Agência Brasília (AB), 2013, 25/2. Disponível em: , acesso em 18 mar. 2022.

Sítio do Jornal Metrópoles, 201, 9/9. Disponível em: <https://www.metropoles.com/distrito-federal/pais-protestam-contra-retirada-do-ensino-integral-de-escola-da-asa-sul>. Acesso em 18 de mar. de 2022.

Published

2022-12-17

How to Cite

Santos, J. A. C. L. dos . (2022). About getting lost in the city to learn and teach history. Paranoá, 15(33), 1–18. https://doi.org/10.18830/issn.1679-0944.n33.2022.14

Issue

Section

Edição Temática Cidades em disputas: histórias, memórias, práticas do/no espaço

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.