Archival urgencies: aesthetical devices of implication within three collections in Brazil

Authors

  • Junia Mortimer Programa de Pós-graduação em arquitetura e urbanismo / Programa de Pós-graduação em Artes Visuais, Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, Universidade Federal da Bahia https://orcid.org/0000-0001-7939-5110

DOI:

https://doi.org/10.18830/issn.1679-0944.n32.2022.18

Keywords:

archives, urgencies, research, action, city

Abstract

This article intends to bring together different research practices with archives, between public and private, in order to highlight the importance of a willingness to listen and observe, and not only to question and interrogate, in the face of document sets and their forms of organization. Questions to the archives guide us in the research by which we come to them. But the archive also has its demands, those projected by its managers and those requested by the (over)life of the images (DIDI-HUBERMAN 2013) and documents. As a pulsating body, the archive, existing or invented in the research, which can condition readings by its visibility regimes, also suggests subtle movements, between showing, listening, inventing, creating, constellation. What questions emerged in front of some files, in addition to the interrogations that led us to them? What demands did the managing subjects but also the documentary bodies present? What cities can we envision in these archival emergencies? In order to try to answer these questions, we are going to present 5 archival research situations that show 5 different investigation actions (investigation) with document sets. These 5 files - UFBA/MAP Archive (UFBA70 Meta Archive), Aracy Esteve Gomes Archive, Photodocumentation Laboratory, Arlete Soares Archive and Zumvi Afro Fotográfico Archive - made different requests due to the urgent needs of those archives and their managers, showing that, while we need to make the archive speak, it is also important to pay attention to scrutinizing it with sensitive listening.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Junia Mortimer, Programa de Pós-graduação em arquitetura e urbanismo / Programa de Pós-graduação em Artes Visuais, Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, Universidade Federal da Bahia

Arquiteta e urbanista (UFMG, 2007), fotógrafa e professora da Faculdade de Arquitetura e Urbanismo da UFBA. É doutora em Arquitetura e Urbanismo (NPGAU/UFMG, 2015), com estágio doutoral na Cooper Union (NYC, 2013-2014). Mestre em Estudos Literários pela Universidade Nova de Lisboa e pela Université de Perpignan (Erasmus Mundus, 2010). É hoje professora permanente dos Programas de Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismo (PPGAU) e em Artes Visuais (PPGAV), ambos da UFBA. Realizou pós-doutoramento no NPGAU/UFMG, no Laboratório de Fotodocumentação, em 2019. É a atual coordenadora do grupo de pesquisa LEIA - Laboratório de Estudos de Imagem e Arquitetura (PPGAU/CNPq) e integra o Grupo de Pesquisa Arquivos, fontes, narrativas: entre cidade, arquitetura e design (FAU USP/CNPq) e Cosmópolis (EA UFMG/CNPq). Autora dos livros “Arquiteturas do Olhar” (C/ Arte 2017) e “Entre imagem e escrita: Aracy Esteve Gomes e a cidade de Salvador” (Edufba 2020).

References

BENJAMIN, W. O anjo da história. Tradução de João Barrento. Belo Horizonte: Autêntica, 2012.

BENTO, Cida. O pacto da branquitude. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

COX, R. J. Arquivos pessoais: um novo campo profissional. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2017.

DE LA CADENA, Marisol. Natureza incomum: histórias do antropo-cego. Revista do Instituto de Estudos Brasileiros, Brasil, n. 69, p. 95-117, abr. 2018.

DERRIDA, Jacques. Mal de arquivo. Uma impressão freudiana. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2001.

DIDI-HUBERMAN, G. A imagem sobrevivente. Rio de Janeiro: Contraponto, 2013.

DIDI-HUBERMAN, G. O que vemos, o que nos olha. São Paulo: Editora 34, 2010.

FARGE, A. O sabor do arquivo. São Paulo: EDUSP, 2017.

HARTMAN, Saidiya. Vênus em dois atos. Revista Eco-Pós, 23(3), 12–33. https://doi.org/10.29146/eco-pos.v23i3.27640.

HARTMAN, Saidiya. Wayward Lives, Beautiful Experiments. London: Serpent’s Tail, 2019.

INGOLD, Tim. Trazendo as coisas de volta à vida. In: Horizontes Antropológicos, Porto Alegre, ano 18, n. 37, p. 25-44, jan./jun. 2012

MIRANDA, W. M., SOUZA, E. M. Crítica e coleção. Belo Horizonte: Editora UFMG,

MORTIMER, J.; DRUMMOND, W. Salvador anos 70: Mario Cravo Neto e a cena cultural. Salvador: Edufba, 2022 (no prelo).

MORTIMER, J; DRUMMOND, W. (org.). Entre imagem e escrita: Aracy Esteve Gomes e Salvador. Salvador: Edufba, 2020.

MORTIMER, J. Arquiteturas do olhar. Belo Horizonte: Com Arte, 2017.

NAVAS, A. M. Fotografia e poesia (afinidades eletivas). São Paulo: Ubu, 2018.

OTTE, G. VOLPE, M. Um olhar constelar sobre o pensamento de Walter Benjamin. In. Fragmentos, número 18, p. 35/47 Florianópolis/ jan - jun/ 2000.

RANCIÈRE, J. A estética como política. In: Devires, Belo Horizonte, V. 7, N. 2, P. 14-36, Jul/Dez 2010.

RANCIÈRE, Jacques. A partilha do sensível: estética e política. São Paulo: EXO experimental org.: Ed. 34, 2005.

SANTOS, L. R. Entrevista. in Revista Zum, Rio de Janeiro, 2019.

SCHUCMAN, L. Entre o "encardido", o "branco" e o "branquíssimo": raça, hierarquia e poder na construção da branquitude paulistana. Tese de doutorado. Instituto de Psicologia da USP. 2012.

SILVA, Deise Lima. Arquivos Urbanos de Salvador: entre o Zumvi Arquivo Afro Fotográfico e Pau da Lima. Trabalho Final de Graduação. Faculdade de Arquitetura e Urbanismo da UFBA. 2022.

SOARES, Arlete. Cidade, imagem arquivo. Mesa temática no Congresso UFBA, com Arletes Soares e Aristides Alves. 2021a.

SOARES, Arlete. Entrevista. Transcrição de entrevista desenvolvida para o projeto de pesquisa “Cidade, imagem, arquivo”. 2021b.

TAVARES, F. Experimentos metodológicos insurgentes na prática de Arquitetura e Urbanismo ou modos de fazer-junto nas relações da cidade. Trabalho Final de Graduação. Faculdade de Arquitetura e Urbanismo da UFBA. 2022.

VELLOSO, R. Urbano-constelação. Belo Horizonte: Cosmópolis/UFMG, 2022.

WEIZMAN, E. Forensic Architecture: Violence at the Threshold of Detectability. New York: Zone Books, 2017.

Published

2022-08-26

How to Cite

Mortimer, J. . (2022). Archival urgencies: aesthetical devices of implication within three collections in Brazil : . Paranoá, 15(32), 1–16. https://doi.org/10.18830/issn.1679-0944.n32.2022.18

Issue

Section

Archives and Collections in Architecture and Urbanism

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.