Analysis of the demand for sustainability studies and its impact on the professionals' lives after REABILITA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18830/issn.1679-0944.n30.2021.18

Keywords:

Key-Words: Sustainability; Sustainable Architecture; Sustainability Education; Professional Qualification.

Abstract

Sustainability is a relatively new concept and the teaching of sustainable guidelines in undergraduate academic programmes is still a barrier in the training of architects and urban planners throughout Brazil. The need for technical knowledge about sustainability generates demand for postgraduate courses with an emphasis on this theme. In the face of this problem, REABILITA emerged. In addition to focus on this much needed subject nowadays, it offers the distance learning methodology that democratizes the study of sustainability by making it available for students from all over Brazil and also from abroad. Thus, this work aims to understand the profile of those who took the course and what are the impacts on their professional lives after studying the topic. With this aim in view, a questionnaire was developed and applied to the REABILITA alumni to investigate the reasons for the demand and the impressions about the course, as well as the changes in the professionals' activities and lives. It was observed, from the reports, that the alumni improved their professional practice and got better qualifications. As a result, they have improved the performance and teaching of Sustainable Architecture and Urbanism. It is possible to say that the distance learning methodology is fundamental and a great facilitator of this scenario.

 

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Paula Adjuto Martins Graff, Universidade Paulista, Goiânia

Designer, com ênfase em Produtos, graduada pela Pontifícia Universidade Católica de Goiás (2009), Arquiteta e Urbanista pela Universidade Paulista (2016). Durante o período de graduação em Arquitetura e Urbanismo, estagiou na Sessão de Projetos da Polícia Militar de Goiás, e no Tribunal de Justiça de Goiás. Posteriormente, se tornou Especialista em Reabilitação Ambiental Sustentável Arquitetônica e Urbanística pela Universidade de Brasília - UnB (PPG FAU UnB - 2020). Atua como Arquiteta e Urbanista no desenvolvimento de projetos arquitetônicos Comerciais, Residenciais e de Interiores.

Thiago Montenegro Góes, Universidade de Bras´ília, Pesquisador do Laboratório de Sustentabilidade Aplicada a Arquitetura e ao Urbanismo

Arquiteto e Urbanista pela Universidade Federal de Santa Catarina (2011) e mestrado em Arquitetura e Urbanismo pela Universidade de Brasília (2018). Atualmente é doutorando em Arquitetura e Urbanismo pela Universidade de Brasília. Possui uma especialização em Arquitetura, Construção e Gestão da Edificação Sustentável pela AVM Faculdades Integradas (2016) e em Reabilitação Ambiental Sustentável Arquitetônica e Urbanística pela Universidade de Brasília (2017). Realiza em pesquisas de sustentabilidade da edificação, eficiência energética, conforto ambiental e ferramentas computacionais. Possui experiência docente na graduação nos cursos de Arquitetura e Urbanismo no UniProjeção (2018-2019) e Universidade de Brasília (2019-2020), na pós-graduação no curso de Reabilitação Ambiental Sustentável Arquitetônica e Urbanística pela Universidade de Brasília (2019-2020), assim como cursos de simulação computacional do ambiente construído. Também possui experiência profissional em consultorias e coordenação de projetos, como no projeto LabZero da parceria da UnB e do Procel.

References

BARRETO, M. M.; SALGADO, M. S. (2001). O ensino de arquitetura e a metodologia prática na produção do conhecimento na FAU/ UFRJ. II Encontro Latino Americano sobre ambiente construído, São Pedro, Brasil, Novembro 2001;

BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Gerais Portaria Nº 1.770 - MEC, 21 de Dezembro de 1994. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/sesu/arquivos/pdf/ar_geral.pdf Acesso em 12 de junho de 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. O que é educação a distância? 2016. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/escola-de-gestores-da-educacao-basica/355-perguntas-frequentes-911936531/educacao-a-distancia-1651636927/12823-o-que-e-educacao-a-distancia. Acesso em: 26 de Junho de 2020.

BRUNDTLAND, Gro Harlem. Our common future: The World Commission on Environment and Development. Oxford: Oxford University, 1987;

CORBELLA, O. D.; YANNAS, S. Em busca de uma arquitetura sustentável para os trópicos: conforto ambiental. Rio de Janeiro: Revan, 2003;

CORDEIRO, Caio Nogueira Hosannah. A Reforma Lucio Costa e o Ensino da Arquitetura e do Urbanismo da ENBA À FNA (1931”1946). IX Seminário Nacional de Estudos e Pesquisas “História, Sociedade e Educação no Brasil” Universidade Federal da Paraíba ”“ João Pessoa ”“ 31/07 a 03/08/2012 ”“ Anais Eletrônicos ”“ ISBN 978-85-7745-551-5

DOURADO, Brenda M. Sobre o ensino da sustentabilidade ambiental nos cursos de Arquitetura e Urbanismo: avaliação e subsídios. Dissertação de Mestrado em Arquitetura e Urbanismo, Universidade de Brasília, DF, 233p. Brasília, 2015;

FORMIGA, M. Educação Superior, Educação a Distância e Educação Corporativa In: Seminário Bayma-FGV, Julho 2008, Rio de Janeiro: FGV Rio;

FRANCO, Maria de Assunção Ribeiro. Planejamento ambiental para a cidade sustentável. 2ª edição, São Paulo, Annablume, Fapesp, 2008;

IPEA, INSTITUTO DE PESQUISA ECONÔMICA APLICADA. História - Rio-92. 2009, Ano 7, Edição 56 - 10/12/2009 ”“ Disponível em: https://www.ipea.gov.br/desafios/index.php?option=com_content&view=article&id=2303:catid=28&Itemid=23. Acesso em 22 de maio 2020.

LaSUS. Laboratório de Sustentabilidade Aplicada à Arquitetura e ao Urbanismo. Metodologia do Curso REABILITA. Faculdade de Arquitetura e Urbanismo ”“ Faculdade de Arquitetura e Urbanismo. Universidade de Brasília. Disponível em: https://www.lasusunb.com/metodologia-do-curso.html Acesso em 25/06/2020

LaSUS. Laboratório de Sustentabilidade Aplicada à Arquitetura e ao Urbanismo. Vamos reabilitar nossos lugares? Livreto informativo do REABILITA 10. Faculdade de Arquitetura e Urbanismo. Universidade de Brasília. 2020.

MALHEIROS, Tadeu Fabrício. Pérez, Mario Alejandro. Sampaio, Carlos Alberto Cioce. Zuñiga, Christian Henríquez. Os desafios do tema sustentabilidade no ensino da pós-graduação. RBPG, Brasília, v. 10, n. 21, p. 537 - 552, Outubro de 2013.

OLIVEIRA, F. B. Considerações sobre Educação a Distância no Ensino Superior. A Experiência da Fundação Getúlio Vargas. Rio de Janeiro. 2009.

ONU, ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS. Relatório da Conferência da Organização das Nações Unidas sobre Meio Ambiente Humano. Estocolmo, 5-16 de Junho de 1972.

ROMERO, Marta Adriana Bustos. Arquitetura Bioclimática do Espaço Público. UnB, Brasília, 2001.

ROMÉRO, Marcelo de Andrade. Retrofit e APO ”“ Conforto Ambiental e Conservação de Energia / Eficiência Energética. Material Didático do curso de pós-graduação REABILITA, FAU-UnB, 2007.

SOUSA, Maria de Fátima Guerra de. Aprender a Aprender na Educação a Distância. Material Didático do curso de pós-graduação REABILITA, FAU-UnB, 2006.

VILLELA, Dianna Santiago. A sustentabilidade na formação atual do arquiteto e urbanista / Dianna Santiago Villela. Orientador: Roberto Luís de Melo Monte ”“ Mór. Dissertação (mestrado) - Universidade Federal de Minas Gerais, Escola de Arquitetura, 2007.

Published

2021-05-14

How to Cite

Adjuto Martins Graff, P., & Montenegro Góes, T. . (2021). Analysis of the demand for sustainability studies and its impact on the professionals’ lives after REABILITA. Paranoá, 14(30). https://doi.org/10.18830/issn.1679-0944.n30.2021.18

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.