The landscape’s perceptions of the different dynamics of Maracanã’s borders
DOI:
https://doi.org/10.18830/issn.1679-0944.n31.2021.01Keywords:
open space, Impact assessment, Commented routeAbstract
To meet FIFA’s recommendations for the 2014 World Cup, it was executed several architectural and urban constructions/transformations in 14 stadiums in Brazil to convert them into “arenas.” In the city of Rio de Janeiro, at the Maracanã Stadium to be more specific had its works taking place not only in the building but also in the free space and immediate surroundings. These works brought changes in the landscapes resulting in the new modes of used patterns, appropriations, and representations of the area. New identities were perceived while old ones were reinterpreted by new dynamics related to the physical, urban, and social inclusion dimensions. The goal of this work is to study each three different borders that surround the Maracanã Stadium detected during each event, defined by their biophysical, urban, and socio-cultural attributes. According to cartographic and iconographic studies, flow surveys, and commented routes, we are looking to comprehend how the people experiences the edges in days that have events, especially the Flamengo soccer games, where each game is a megaevent and how it impacts its surroundings.
Downloads
References
AUGÉ, Marc. Não-lugares: introdução a uma antropologia da supermodernidade. São Paulo: Papirus, 1994.
ARROYO, Julio. Espacio público. Fenomenologías complejas y dificultades epistemológicas. Apresentação aceita no VII Seminário de História da Cidade e do Urbanismo, Universidade Federal de Bahia, 2002.
CULLEN, G. Paisagem urbana. São Paulo: Martins Fontes, 1983.
Flamengo sócio torcedor, 2019. https://www.nrnoficial.com.br. Acesso em dezembro 2019.
Guia de Recomendações de Parâmetros e Dimensionamentos para Segurança e Conforto em Estádios de Futebol, Fundação Getúlio Vargas, Rio de Janeiro, 2010.
FIFA - FEDERAÇÃO INTERNACIONAL DE FUTEBOL. Estádios de Futebol – Recomendações e Requisitos Técnicos. 5a Edição. Suíça: FIFA, 2011.
FIFA. Football Stadiums: Technical recommendations and requirements. 4a edição. Suíça: FIFA, 2007.
Jornal O Globo,1992. Acesso em acervo histórico em janeiro 2020.
KOHLSDORF, M. E. A apreensão da forma da cidade. Brasília: Ed. UnB, 1996.
LYNCH, Kevin. A imagem da cidade. (Trad. M. C. T. Afonso) Lisboa: Edições 70, 1982 [1960].
MACEDO, Sílvio Soares. Os sistemas de espaços livres e a constituição da esfera pública contemporânea no Brasil: uma rede de pesquisas em âmbito nacional. Coleção paisagens culturais. Rio de janeiro, v. 3, p. 286-297, 2008.
___________. Os sistemas de espaços livres na constituição da forma urbana contemporânea no Brasil: produção e apropriação (QUAPA-SEL II). Paisagem e Ambiente. São Paulo, n.30, p.137-172, 2012.
MORIN, Edgard. O Método 2: A vida da vida. Tradução Marina Lobo. Porto Alegre: Sulinas, 2ª ed, 2002.
OLIVEIRA, Juliana Simili de. Rio de Janeiro, 2017. PAISAGEM SONORA ALÉM DA AUDIÇÃO: representações sonoras urbanas das pessoas surdas. Tese (Doutorado em Arquitetura) - Programa de Pós-graduação em Arquitetura - PROARQ, Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2017.
TARDIN. R. Arquitetura Paisagística: Arte, Natureza e Cidade. Rio Books. PROURB. 2017.
TUAN, Yi-Fu. Espaço e Lugar: a perspectiva da experiência. Trad. Lívia de Oliveira. São Paulo: Difel, 1983.
_____. Topofilia: um estudo da percepção, atitudes e valores do meio ambiente. Trad. Lívia de Oliveira. São Paulo: Difel, 2012.
THIBAUD, JP. Je, Tu, Il. La marche auxtrois personnes. Urbanisme. n.359, Mars-Avril, pp. 63-65, 2008. Disponível em: <http://doc.cresson.grenoble.archi.fr/opac/doc_num.php?explnum_id=331 >. Acesso: Abril 2017.
_____. La méthode des parcours commentés. In: GROSJEAN, M.; THIBAUD, J.P. L’espace urbain en méthodes. Marseille: Parenthèses, 2000.
_______. A cidade através dos sentidos. CADERNO PROARQ, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Paranoá: journal of Architecture and Urbanism
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista. http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).