O frontispício de Salvador e seu impacto na paisagem urbana da cidade no século XIX

Authors

  • Rodrigo Espinha Baeta Universidade Federal da Bahia
  • Luiz Antonio Fernandes Cardoso Universidade Federal da Bahia

DOI:

https://doi.org/10.18830/issn.1679-0944.n13.2014.12046

Keywords:

Salvador, Cidade Baixa, Frontispiece., Landscape, Urban scenography

Abstract

Many were the elements that contributed to set the urban landscape of Salvador and marked the development of its dramatic scenery until the late nineteenth century. The conjunction of several factors that shaped the image of the city promotes a coherent plastic balance that characterizes the panoramas to be enjoyed from Baía de Todos os Santos. Among the most relevant elements in the constitution of the landscape of Brazil’s first capital are the views of the slope (the city’s frontispiece), taken from the sea or from Cidade Baixa. A visitor entering Baía de Todos os Santos and landing in its core through the harbour was able to enjoy the emergence of a densely populated area through the appearance of the impressive frontispiece, with its peak at Forte de São Marcelo ”“ a few miles after the idyllic experience of glimpsing fortifications that marked the entrance to the bay. In the lower part of the city, the various piers ”“ with particular focus on the regular architecture sets of Cais da Farinha and Cais das Amarras, as well as the set of buildings from Cais Dourado, further ahead ”“ contrasted with the green mass of the core’s slope, which in turn was crowned by a busy horizontal line formed by the irregular outlines of constructions built high up on the cliffs. Amidst this scenario, the Catedral da Sé stands out at the top of the frontispiece with its monumental façade facing the sea, the main protagonist of a scenario which reaffirmed the city’s role as a privileged symbol of the power of faith. Other religious buildings would also appear ”“ at least partially ”“ with its towers facing the bay or the opposite direction, but without threatening the hegemonic presence of the old cathedral seated at the midpoint of the most densely built stretch.

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Author Biographies

Rodrigo Espinha Baeta, Universidade Federal da Bahia

Arquiteto, formado em 1994 pela EA-UFMG, especialista pelo Curso de Conservação e Restauração de Monumentos e Sítios Históricos (IX CECRE UFBA) e pelo Curso Ciudades y Viviendas de Iberoamérica, oferecido pelo Centro Nacional de Conservación, Restauración y Museología (CENCREM), La Habana, Cuba. Mestre e doutor pelo Programa de Pós-graduação em Arquitetura e Urbanismo (PPGAU-UFBA),”“ fez Estágio de Doutoramento no exterior junto ao Dipartamento di Storia dell’Architettura, Restauroe Conservazione dei Beni Architettonici da Università degli Studi di Roma, La Sapienza. Professor da Faculdade de Arquitetura e do PPGAU-UFBA. É coordenador do mestrado profissional em Conservaçãoe Restauração de Monumentos e Núcleos Históricos (MP-CECRE-UFBA) e um dos três diretores daAssociação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismo (ANPARQ). No ano de 2010 lançou, pela EDUFBA o livro O Barroco: a arquitetura e a cidade nos séculos XVII e XVIII (368 páginas), publicação que recebeu o Prêmio da ANPARQ 2012: melhor livro autoral. Em 2012 lançou, também pela EDUFBA, mas em parceria com o PPGAU-UFBA, o livro Teoria do Barroco.

Luiz Antonio Fernandes Cardoso, Universidade Federal da Bahia

Arquiteto (1980), Mestre (1991) e Doutor (2009) em Arquitetura e Urbanismo pela Universidade Federal da Bahia, com Estágio Doutoral (PDEE-CAPES) de 12 meses na Universidade de Coimbra, Portugal. Desde 1992 é professor da área de história e teoria da arquitetura e do urbanismo na mesma universidade, onde também, a partir de maio de 2014, assumiu a Coordenação do Programa de Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismo (PPGAU/UFBA). Foi Coordenador do Curso de Especialização em Conservaçãoe Restauração de Monumentos e Sítios Históricos (CECRE) de setembro de 1997 a abril de 2004 e do Mestrado Profissional em Conservação e Restauração e Monumentos e Núcleos Históricos (MP-CECRE)de março de 2012 a fevereiro de 2014. Tem experiência no campo da Conservação e do Restauro, atuando principalmente nas seguintes áreas: história da cidade e do urbanismo, preservação do patrimônio cultural,além de história, teoria e projeto de arquitetura.

How to Cite

Baeta, R. E., & Cardoso, L. A. F. (2014). O frontispício de Salvador e seu impacto na paisagem urbana da cidade no século XIX. Paranoá, 7(13), 45–54. https://doi.org/10.18830/issn.1679-0944.n13.2014.12046

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