High school and urban segregation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v26.2020.24327

Keywords:

High School, Influence of place, Urban segregation

Abstract

The purpose of this paper is to discuss the influence of the place on schools, especially in high school, which marks the end of k-12 education and which, according to the official documents, should prepare students for life. Thus, considering the state high schools in the municipality of Suzano, in the metropolitan region of São Paulo, the paper will analyze the results of the School Performance Evaluation System of the State of São Paulo as well as the percentage of students graduating from grade 12 who took the National High School Examination to verify the influence that the place has on such variables. Finally, the reasons for this influence are discussed, pointing out the relation between urban segregation and low student achievement in impoverished neighborhoods.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Alexandre Weingrill Araujo, University of Alberta, Canada

Atuou como professor de educação básica na rede estadual de São Paulo por seis anos. Mestre em educação pela Universidade Federal de São Paulo. O foco de pesquisa é o ensino médio no Brasil . Doutorando em educação pela Universidade de Alberta - Canada na área de educação secundária. E-mail: awaraujo@ualberta.ca

References

Araujo, A. (2015). Entre finalidades, aspirações e a experiência: o ensino médio e os seus sujeitos. Dissertação de mestrado, Universidade Federal de São Paulo. http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/39242

Bauman, Z. (2001). Modernidade líquida. Zahar.

Bourdieu, P. (1997). A miséria do mundo. Vozes.

Bourdieu, P. (2007). Escritos da educação. Editora Vozes.

Caldeira, T. (2000). City of walls: crime, segregation, and citizenship in São Paulo. University of California Press.

Cesar, C., & Soares, J. (2001). Desigualdades acadêmicas induzidas pelo contexto escolar. Revista Brasileira de Estudos Populacionais, 18(1), 97-110. https://rebep.org.br/revista/article/view/346/pdf_323

Cornbleth, C. (2010). What constrains meaningful social studies teaching? In Parker, C. (Ed.), Social studies today: research and practice (pp. 215-224). Routledge.

Dubet, F. (1994). Sociologia da Experiência. Instituto Piaget.

Freitas, L. (2007). Eliminação adiada: o ocaso das classes populares no interior da escola e a ocultação da (má) qualidade do ensino. Educação & Sociedade, 28 (100), 965-987. https://doi.org/10.1590/S0101-73302007000300016

Fundação SEADE. (n.d.). Informações dos Municípios Paulistas – IMP. http://produtos.seade.gov.br/produtos/imp/index.php?page=consulta&action=new&tema=1&tabs=1&aba=tabela1&origem=pesquisa_basica

Gimeno Sancristan, J. (2005). O aluno como invenção. Artmed.

Guimarães, N. (2005). Trabalho: uma categoria chave no imaginário juvenil? In Abramo, H. & Branco, P. (Eds.) Retratos da Juventude Brasileira – Analises de uma pesquisa nacional. pp. 149-174. Editora Fundação Perseu Abramo.

Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira [INEP]. (2018). Indicador de Nível Socioeconômico das Escolas de Educação Básica (Inse) 2015 é publicado pelo Inep. INEP. http://portal.inep.gov.br/artigo/-/asset_publisher/B4AQV9zFY7Bv/content/indicador-de-nivel-socioeconomico-das-escolas-de-educacao-basica-inse-2015-e-publicado-pelo-inep/21206

Koonings, K., & Krujit, D. (Eds.) (2007). Fractured cities: social exclusion, urban violence and contested spaces in Latin America. Zed Books.

Saraví, G. (2004). Urban segregation and public space: young people in enclaves of structural poverty. Cepal Review, 83, 31-46. https://repositorio.cepal.org/handle/11362/11021

Saraví, G. (2008). Segregação urbana, sociabilidade e escola na cidade do México. In Ribeiro, L. & Katzman, R. (Eds.). A Cidade Contra a Escola? Segregação urbana e desigualdades educacionais em grandes cidades da América Latina (pp. 180-222). Editora Letra Capital.

Tavares, P., & Pietrobom, F. (2016). Fatores associados à violência escolar: evidências para o Estado de São Paulo. Estudos Econômicos (São Paulo), 46(2), 471-498. https://doi.org/10.1590/0101-416146277ptf

Torres, H., Bichir, R., Gomes, S., & Carpim, T. (2008). Educação na periferia de São Paulo: ou como pensar as desigualdades educacionais? In Ribeiro, L. & Katzman, R. (Eds.). A Cidade Contra a Escola? Segregação urbana e desigualdades educacionais em grandes cidades da América Latina (pp. 59-90). Editora Letra Capital.

Torres, H., Ferreira, M. & Gomes, S. (2005). Educação e segregação social: explorando as relações de vizinhança. In Marques, E. & Torres, H. (Eds.). São Paulo: segregação, pobreza e desigualdade (pp. 123-141). Editora Senac.

Young, M. (2007). Para que servem as escolas. Educação e Sociedade, 28 (101), 1287-1302. https://doi.org/10.1590/S0101-73302007000400002

Published

2020-08-05

How to Cite

Araujo, A. W. (2020). High school and urban segregation. Linhas Críticas, 26, e24327. https://doi.org/10.26512/lc.v26.2020.24327

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 

You may also start an advanced similarity search for this article.