Childhood, generations and temporalities: children’s and teachers’ experiences in dialogue

Authors

  • Raquel Gonçalves Salgado Universidade Federal de Mato Grosso - UFMT

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v20i41.4256

Keywords:

Childhood, Intergenerational relations, Experiences, Contemporaneity

Abstract

The aim of this article is to discuss how children and teachers mutually signify their childhood experiences. The study is included in the field of childhood studies. Discussion groups on diverse childhood experiences, between preschool children and teachers, held in a university toy library, are methodological strategies. Among the teachers, there is a tendency to value current childhood experiences as dissonant from an ideal lost in time. The children, on the other hand, mention technology and consumption as hallmarks of their experiences, matters that must be included in the agenda of contemporary education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Raquel Gonçalves Salgado, Universidade Federal de Mato Grosso - UFMT

Doutora em Psicologia pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-RJ) e professora associada do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Mato Grosso. 

 

References

ABREU, Casimiro de. Primaveras. Porto Alegre: L&PM, 1999.

ARIÈS, Philippe. História social da criança e da família. 2. ed. Rio de Janeiro: Editora Guanabara, 1981.

BENJAMIN, Walter. Reflexões: a criança, o brinquedo e a educação. São Paulo: Summus, 1984. p. 23-25.

BENJAMIN, Walter. Obras Escolhidas: magia e técnica, arte e política. 2. ed. v. 1. São Paulo: Brasiliense, 1985.

BUCKINGHAM, David. After the death of childhood: growing up in the age of electronic media. Cambridge: Polity Press, 2000.

CASTRO, Lucia Rabello de. Conhecer, transformar(-se) e aprender: pesquisando com crianças e jovens. In: CASTRO, Lucia Rabello de; BESSET, Vera Lopes (orgs). Pesquisa-intervenção na infância e juventude. Rio de Janeiro: Faperj, 2008. p. 21-42.

GAGNEBIN, Jeanne Marie. História e narração em Walter Benjamin. São Paulo: Perspectiva: Fapesp; Campinas, SP: Editora da Universidade Estadual de Campinas, 1994.

JOBIM E SOUZA, Solange; SALGADO, Raquel Gonçalves. Mikhail Bakhtin e a ética das imagens nos estudos da infância: uma proposta de pesquisa-intervenção. In: CASTRO, Lucia Rabello de; BESSET, Vera Lopes (Orgs.). Pesquisa-intervenção na infância e juventude. Rio de Janeiro: FAPERJ, 2008. p. 490-513.

LARROSA, Jorge Bondía. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, Anped, n. 19, p. 20-28, jan.-abr., 2002.

MANNHEIM, Karl. (1952). O problema sociológico das gerações. In: FORACCHI, Marialice Mencarini. (Org.). Karl Mannheim: Sociologia. São Paulo: Ática, 1982. p. 67-95.

POSTMAN, Neil. O desaparecimento da infância. Rio de Janeiro: Graphia, 1999.

QVORTRUP, Jens. A infância enquanto categoria estrutural. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 36, n. 2, p. 631-643, mai.-ago., 2010.

SALGADO, Raquel Gonçalves. Entre a ficção e a realidade: as facetas do poder infantil na cultura contemporânea. In: OSWALD, Maria Luiza Bastos; PEREIRA, Rita Marisa Ribes. Infância e juventude: narrativas contemporâneas. Petrópolis, RJ: DP et Alii; Rio de Janeiro: Faperj, 2008. p. 87-105.

SARLO, Beatriz. Cenas da vida pós-moderna: Intelectuais, arte e videocultura na Argentina. Rio de Janeiro: Editora da UFRJ, 1997.

SARMENTO, Manuel Jacinto. Sociologia da infância: correntes e confluências. In: SARMENTO, Manuel Jacinto; GOUVEIA, Maria Cristina Soares de. (Orgs.). Estudos da infância: educação e práticas sociais. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008. p. 17-39.

TOMIZAKI, Kimi. Transmitir e herdar: o estudo dos fenômenos educativos em uma perspectiva intergeracional. Revista Educação e Sociedade, Campinas, Cedes, v. 31, n. 111, p. 327-346, abr.-jun., 2010.

Published

2014-05-09

How to Cite

Salgado, R. G. (2014). Childhood, generations and temporalities: children’s and teachers’ experiences in dialogue. Linhas Críticas, 20(41), 63–80. https://doi.org/10.26512/lc.v20i41.4256

Issue

Section

Dossiê 2014 - Estudos da Infância

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.