The World Bank's influence on the educational policy of the State of Paraná

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc28202242092

Keywords:

World Bank, Educational policies, Education Productivity, Education Evaluation, Quality of Education

Abstract

This article discusses the influence of the World Bank regarding the educational policies implemented in the State of Paraná. Thus, the Projeto Qualidade da Educação Básica (Quality of Basic Education Project) in Paraná, approved in 1994, and the Projeto Multissetorial para o Desenvolvimento do Paraná (Multi-sector Project) for the Development of Paraná, instituted in 2012, stand out. The education project disseminated by this international organization is sustained and negotiated according to the interests of the internal policy of Paraná and incorporates aspects of the business field, resulting in the intensification of evaluative processes, the search for efficiency and effectiveness, and the participation and accountability of the subjects in favor of better results.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mayara Haruka Watanabe Iijima, Western Paraná State University, Cascavel, PR, Brazil

Master’s in Education from the Western Paraná State University (Unioeste) (2021). Member of the Group of Studies and Research in Educational and Social Policy. E-mail: may_iijima@hotmail.com

Isaura Monica Souza Zanardini, Western Paraná State University, Cascavel, PR, Brazil

PhD in Education from the State University of Campinas (UNICAMP) (2006). Teacher at the Western Paraná State University in the Pedagogy Course and in the Graduate Program in Education. Member of the Group of Studies and Research in Educational and Social Policy. E-mail: monicazan@uol.com.br

References

Banco Mundial. (1999). La educación en América Latina y el Caribe (Relatório 20248). https://documents1.worldbank.org/curated/en/991981468300538039/pdf/202480SPANISH0Educational0change.pdf

Banco Mundial. (2003). Um Brasil mais justo, sustentável e competitivo: estratégia de assistência ao país 2004 – 2007. https://documents1.worldbank.org/curated/en/199571467997853678/pdf/361160PORTUGUESE0BOX0327393B.pdf

Banco Mundial. (2012). Documento de Avaliação do Projeto do Empréstimo Proposto no Valor de US$350 Milhões de Dólares para o Estado do Paraná com a Garantia da República Federativa do Brasil. (Relatório 67388/BR). https://documents1.worldbank.org/curated/en/465531468015594208/pdf/NonAsciiFileName0.pdf

Barroso, J. (2005). O Estado, a educação e a regulação das políticas públicas. Educação & Sociedade, 26(92), 725-751. https://doi.org/10.1590/S0101-73302005000300002

Barroso, J. (2006). O Estado e a educação: a regulação transnacional, a regulação nacional e a regulação local. Em J. Barroso (Org.). A regulação das políticas públicas de educação: espaços, dinâmicas e atores (pp. 41-70). Educa.

Camargo, K. P. da S. (2018). Dívida Pública, Banco Mundial e Políticas Sociais: o Financiamento Externo da Política Educacional no Paraná (2011-2017). [Dissertação de mestrado, Universidade Estadual do Oeste do Paraná]. Biblioteca Digital de Teses e Dissertações. http://tede.unioeste.br/handle/tede/3927

De Tommasi, L. (2007). Financiamentos do Banco Mundial no setor educacional brasileiro: os projetos em fase de implementação. Em L. De Tommasi, M. Warde, & S. Haddad (Orgs.). O Banco Mundial e as políticas educacionais (pp. 195-227). Cortez.

Figueiredo, I. M. Z. (2005). A construção da “centralidade da educação básica” na sociedade brasileira e paranaense. Edunioeste.

Gonçalves, M. D. de S., Santos, J. M. T. P., Gouveia, A. B., Gabardo, C. V., Locco, L. de A. de, Rech, P. E., Silva, S. T. da, Tavares, T. M., & Arcoverde, Y. F. de S. (2003). A presença do Banco Mundial e do Banco Interamericano no financiamento do Ensino fundamental e médio na Rede Estadual de Ensino do Paraná. Educar em Revista, 71-99. https://doi.org/10.1590/0104-4060.300

Instituto Paranaense de Desenvolvimento Econômico e Social (Ipardes). (2012a). Modelo lógico do Programa Formação em Ação. http://www.ipardes.gov.br/pdf/multissetorial/9_formacao_acao.pdf

Instituto Paranaense de Desenvolvimento Econômico e Social (Ipardes). (2012b). Modelo lógico do Programa Renova Escola. http://www.ipardes.gov.br/pdf/multissetorial/3_renova_escola.pdf

Instituto Paranaense de Desenvolvimento Econômico e Social (Ipardes). (2012c). Modelo lógico do Programa Sistema de Avaliação da Aprendizagem. http://www.ipardes.gov.br/pdf/multissetorial/4_avaliacao_aprendizagem.pdf

Mello, H. D. A. (2014). O Banco Mundial e a reforma educacional no Brasil: a convergência de agendas e o papel dos intelectuais. Em J. M. M. Pereira, & M. Pronko (Orgs.). A demolição de direitos: um exame das políticas do Banco Mundial para a educação e a saúde (1980-2013) (pp. 153-179). Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio.

Melo, A. A. S. (2005). A mundialização da educação: neoliberalismo e social democracia no Brasil e Venezuela. Trabalho, Educação e Saúde, 3(2), 397-408. https://doi.org/10.1590/S1981-77462005000200008

Nogueira, F. M. G., Figueiredo, I. M. Z., & Borges, L. F. (2003). O Projeto Qualidade no Ensino Público do Paraná – PQE: A estratégia da implementação das reformas liberais no Estado. Em F. M. G. Nogueira, & M. L. F. Rizotto (Orgs.). Estado e Políticas Sociais: Brasil – Paraná (pp. 85-100). Edunioeste.

Paraná. (2011). Lei nº 17.012 14 de dezembro de 2011. Governo do Estado do Paraná. Casa Civil. https://www.legislacao.pr.gov.br/legislacao/pesquisarAto.do?action=exibir&codAto=62636

Paraná. (2014a). Projeto Multissetorial Para Desenvolvimento do Paraná: Manual Operativo do Projeto – MOP v. 1. Secretaria de Estado do Planejamento e Coordenação Geral. https://www.ipardes.pr.gov.br/sites/ipardes/arquivos_restritos/files/documento/2019-09/multissetorial_document.pdf

Paraná. (2014b). Projeto Multissetorial Para Desenvolvimento do Paraná: Manual Operativo do Projeto - MOP v. 4. Secretaria de Estado do Planejamento e Coordenação Geral. Secretaria de Estado e Educação. https://www.ipardes.pr.gov.br/sites/ipardes/arquivos_restritos/files/documento/2019-09/multissetorial_mop_educacao_2014.pdf

Pronko, M. (2014). O Banco Mundial no campo internacional da educação. Em J. M. M. Pereira, & M. Pronko (Orgs.). A demolição de direitos: um exame das políticas do Banco Mundial para a educação e a saúde (1980-2013) (pp. 89-112). Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio.

Shiroma, E. O., Campos, R. F., & Garcia, R. M. C. (2005). Decifrar textos para compreender a política: subsídios teórico-metodológicos para análise de documentos. Perspectiva, 23(02), 427-446. https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/9769/8999

Silva, M. A. da. (2002). Intervenção e Consentimento: a política educacional do Banco Mundial. Fapesp.

Sousa, S. E. de. (2013). A gestão educacional no Paraná 2011 – 2013. [Dissertação de mestrado, Universidade Estadual do Oeste do Paraná]. Biblioteca Digital de Teses e Dissertações. http://tede.unioeste.br/handle/tede/865

Tonet, I. (2020). Educação contra o capital. Terra sem amos.

Vior, S., & Cerruti, M. B. O. (2014). O Banco Mundial e a sua influência na definição de políticas educacionais na América Latina (1980-2012). Em J. M. M. Pereira, & M. Pronko (Orgs.). A demolição de direitos: um exame das políticas do Banco Mundial para a educação e a saúde (1980-2013) (pp. 113-151). Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio.

Published

2022-05-19

How to Cite

Iijima, M. H. W., & Zanardini, I. M. S. (2022). The World Bank’s influence on the educational policy of the State of Paraná. Linhas Críticas, 28, e42092. https://doi.org/10.26512/lc28202242092

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.