A benjaminian analysis of the narrative interview with teachers

resuming the experience

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v27.2021.36158

Keywords:

Education, Narrative, Experience knowledge, Constitution of the subject teacher

Abstract

This article aims to analyze, from the narrative interview of two teachers in the area of languages of the Federal Institute of São Paulo, how they resume the knowledge of the experience from the narration of their life stories, both in the personal and professional spheres. For this, we based on Walter Benjamin's philosophy about the expropriated experience and used the considerations of the (auto)biographical method for data production. Our analyses highlight that the act of narrating allowed them to perceive themselves and others in the process of teacher constitution, as well as the significance of the knowledge departing from experience.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Andre Plez Silva, Universidade São Francisco, Brazil

Mestre em linguística pela Universidade de Franca (2015). Doutorando em educação pela Universidade São Francisco e pela Universidad de Granada (Cotutela). Professor adjunto do Instituto Federal de São Paulo. Membro dos grupos de pesquisa ALTER-LEGE (USF) e TCTCLAE - Teoria Crítica e Teorias Críticas Latino-Americanas e Educação (CNPq/USF). E-mail: andreplez@gmail.com

Milena Moretto, Universidade São Francisco, Brazil

Doutora em Educação pela Universidade São Francisco (USF) (2014). Professora do Programa de Pós-Graduação Stricto-Sensu em Educação da USF. Participa do grupo de pesquisa Relações de ensino e trabalho docente e é vice-líder do grupo ALTER-LEGE/USF. E-mail: milena.moretto@yahoo.com.br

References

Agamben, G. (2008). Infância e história: destruição da experiência e origem da história (Trad. Henrique Burigo). Editora UFMG.

Aguirre, J., & Porta, L. (2019). Sentidos e potencialidades do registro (auto)etnográfico na pesquisa biográfica-narrativa. Linhas Críticas, 25, 1-18. https://doi.org/10.26512/lc.v24i0.20077

Benjamin, W. (1992). Rua de Sentido Único e Infância em Berlim por volta de 1900. Relógio D’Água Editores.

Benjamin, W. (1993) Magia e técnica, arte e política. Brasiliense.

Benjamin, W. (2002). Reflexões sobre a criança, o brinquedo e a educação. Editora 34.

Brasil. (2020). Plataforma Nilo Peçanha (Ano Base 2019). Ministério da Educação (MEC). Secretaria de Educação Profissional e Tecnológica (SETEC). http://plataformanilopecanha.mec.gov.br/2020.html

Dominicé, P. (2010). O processo de formação e alguns dos seus componentes relacionais. Em A. Nóvoa, & M. Finger (Orgs.). O método (auto) biográfico e a formação (pp. 81-95). Paulus.

Ferrarotti, F. (2010). Sobre a autonomia do método biográfico. Em A. Nóvoa, & M. Finger (Orgs.). O método (auto) biográfico e a formação (pp. 31-57). Paulus.

Forster, R. (2009). Los tejidos de la experiencia. Em C. Skliar, & J. Larrosa. (Orgs.). Experiencia y Alteridad en educación. Homo Sapiens Ediciones.

Josso, M. C. (2007). A transformação de si a partir da narração de histórias de vida. Educação, 3(63), 413-438. https://wp.ufpel.edu.br/gepiem/files/2008/09/a_tranfor2.pdf

Jovchelovitch, S., & Bauer, M. W. (2012). Entrevista narrativa. Em M. W. Bauer, & G. Gaskell (Orgs.). Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático (pp. 90-113). Vozes.

Larrosa, J. (2002). Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, (19), 20-28. https://doi.org/10.1590/S1413-24782002000100003

Larrosa, J. (2011) Experiência e Alteridade em educação. Revista Reflexão e Ação, 19(2), 4-27. https://online.unisc.br/seer/index.php/reflex/article/download/2444/1898

Najmanovich, D. (2001). O sujeito encarnado: questões para pesquisa no/do cotidiano. DP&A.

Prado, G. V. T., Serodio, L. A., Proenca, H. H. D. M., & Rodrigues, N. C. (2015). Metodologia narrativa de pesquisa em Educação: uma perspectiva bakhtiniana. Pedro & João Editores.

Published

2021-04-22

How to Cite

Plez Silva, A., & Moretto, M. (2021). A benjaminian analysis of the narrative interview with teachers: resuming the experience. Linhas Críticas, 27, e36158. https://doi.org/10.26512/lc.v27.2021.36158

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 

You may also start an advanced similarity search for this article.