High school and urban segregation
DOI:
https://doi.org/10.26512/lc.v26.2020.24327Keywords:
High School, Influence of place, Urban segregationAbstract
The purpose of this paper is to discuss the influence of the place on schools, especially in high school, which marks the end of k-12 education and which, according to the official documents, should prepare students for life. Thus, considering the state high schools in the municipality of Suzano, in the metropolitan region of São Paulo, the paper will analyze the results of the School Performance Evaluation System of the State of São Paulo as well as the percentage of students graduating from grade 12 who took the National High School Examination to verify the influence that the place has on such variables. Finally, the reasons for this influence are discussed, pointing out the relation between urban segregation and low student achievement in impoverished neighborhoods.
Downloads
References
Araujo, A. (2015). Entre finalidades, aspirações e a experiência: o ensino médio e os seus sujeitos. Dissertação de mestrado, Universidade Federal de São Paulo. http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/39242
Bauman, Z. (2001). Modernidade líquida. Zahar.
Bourdieu, P. (1997). A miséria do mundo. Vozes.
Bourdieu, P. (2007). Escritos da educação. Editora Vozes.
Caldeira, T. (2000). City of walls: crime, segregation, and citizenship in São Paulo. University of California Press.
Cesar, C., & Soares, J. (2001). Desigualdades acadêmicas induzidas pelo contexto escolar. Revista Brasileira de Estudos Populacionais, 18(1), 97-110. https://rebep.org.br/revista/article/view/346/pdf_323
Cornbleth, C. (2010). What constrains meaningful social studies teaching? In Parker, C. (Ed.), Social studies today: research and practice (pp. 215-224). Routledge.
Dubet, F. (1994). Sociologia da Experiência. Instituto Piaget.
Freitas, L. (2007). Eliminação adiada: o ocaso das classes populares no interior da escola e a ocultação da (má) qualidade do ensino. Educação & Sociedade, 28 (100), 965-987. https://doi.org/10.1590/S0101-73302007000300016
Fundação SEADE. (n.d.). Informações dos Municípios Paulistas – IMP. http://produtos.seade.gov.br/produtos/imp/index.php?page=consulta&action=new&tema=1&tabs=1&aba=tabela1&origem=pesquisa_basica
Gimeno Sancristan, J. (2005). O aluno como invenção. Artmed.
Guimarães, N. (2005). Trabalho: uma categoria chave no imaginário juvenil? In Abramo, H. & Branco, P. (Eds.) Retratos da Juventude Brasileira – Analises de uma pesquisa nacional. pp. 149-174. Editora Fundação Perseu Abramo.
Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira [INEP]. (2018). Indicador de Nível Socioeconômico das Escolas de Educação Básica (Inse) 2015 é publicado pelo Inep. INEP. http://portal.inep.gov.br/artigo/-/asset_publisher/B4AQV9zFY7Bv/content/indicador-de-nivel-socioeconomico-das-escolas-de-educacao-basica-inse-2015-e-publicado-pelo-inep/21206
Koonings, K., & Krujit, D. (Eds.) (2007). Fractured cities: social exclusion, urban violence and contested spaces in Latin America. Zed Books.
Saraví, G. (2004). Urban segregation and public space: young people in enclaves of structural poverty. Cepal Review, 83, 31-46. https://repositorio.cepal.org/handle/11362/11021
Saraví, G. (2008). Segregação urbana, sociabilidade e escola na cidade do México. In Ribeiro, L. & Katzman, R. (Eds.). A Cidade Contra a Escola? Segregação urbana e desigualdades educacionais em grandes cidades da América Latina (pp. 180-222). Editora Letra Capital.
Tavares, P., & Pietrobom, F. (2016). Fatores associados à violência escolar: evidências para o Estado de São Paulo. Estudos Econômicos (São Paulo), 46(2), 471-498. https://doi.org/10.1590/0101-416146277ptf
Torres, H., Bichir, R., Gomes, S., & Carpim, T. (2008). Educação na periferia de São Paulo: ou como pensar as desigualdades educacionais? In Ribeiro, L. & Katzman, R. (Eds.). A Cidade Contra a Escola? Segregação urbana e desigualdades educacionais em grandes cidades da América Latina (pp. 59-90). Editora Letra Capital.
Torres, H., Ferreira, M. & Gomes, S. (2005). Educação e segregação social: explorando as relações de vizinhança. In Marques, E. & Torres, H. (Eds.). São Paulo: segregação, pobreza e desigualdade (pp. 123-141). Editora Senac.
Young, M. (2007). Para que servem as escolas. Educação e Sociedade, 28 (101), 1287-1302. https://doi.org/10.1590/S0101-73302007000400002
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Alexandre Weingrill Araujo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
-Authors maintains the copyright and grants the journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with recognition of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
-Authorers are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and the citation of published work (See The Effect of Free Access).