Letter about práxis of teach/learn/transform ”“ to overcome the “i” and the “other” of popular education, popular extension and advocacy

Authors

  • José Humberto de Góes Junior Universidade Federal de Goiás

DOI:

https://doi.org/10.26512/insurgncia.v2i2.19373

Keywords:

Subjects of Popular Extension, Popular Education and Legal Popular Consultant. New production modes of knowledge and of university. Popular Extension, Popular Education and Advocacy

Abstract

This paper is an essay on philosophical letter format. Its preparation starts from the question “Who are the ‘I’ and the ‘other’ of ‘Popular Extension’, ‘Popular Education’ and ‘Advocacy’?” In attempt to answer this question, theoretical formulations of Paulo Freire are invoked. Based on categories produced by his, as well as the experience made in the praxis of its author, we provide analyses and possible insights into the “Popular Extension”, “Popular Education” and “Advocacy”, its role in scientific production and knowledge and, finally, to the relationship between the university and organized groups and/or Social Movements.

Author Biography

José Humberto de Góes Junior, Universidade Federal de Goiás

Professor do Curso de Direito da Universidade Federal de Goiás/Campus Cidade de Goiás; Doutor em Direito pela na Universidade de Brasília; Mestre em Ciências Jurídicas, área de concentração em Direitos Humanos, pela Universidade Federal da Paraíba; Militante de Direitos Humanos com experiência em Extensão Popular, Educação Popular e Assessoria Jurídica Popular.

References

BOURDIEU, Pierre. O poder simbólico. 7. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2004.
______. Para uma sociologia da Ciência. Lisboa: Edições 70, 2002.
COUTO, Mia. Línguas que não sabemos que sabíamos. In: E se Obama fosse africano? ”“ Ensaios. São Paulo: Companhia das Letras, 2011.
DUSSEL, Enrique. 1492 El encubrimiento del outro: Hacia el origen del “mito de la Modernidad”. La Paz: Plural Editores ”“ Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación ”“ UMSA, 1994. (Conferencias de Frankfurt ”“ 1992) (Colección Academia ”“ número uno).
______. Europa, modernidad y eurocentrismo. In: LANDER, Edgardo (org.). La colonialidad del saber: eurocentrismo y ciencias sociales. Perspectivas Latinoamericanas. Buenos Aires: CLACSO, Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales, Julio de 2000.
FLORES. Joaquín Herrera. A (re)invenção dos Direitos Humanos. Tradução de Carlos Rodrigo Diogo Garcia, Antônio Henrique Graciano Suxberger, Jefferson Aparecido Dias. Florianópolis, Fundação Boiteux, 2009.
FREIRE, Paulo. Educação como Prática da Liberdade. 23. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1999.
______. Pedagogia da Autonomia: Saberes necessários à prática educativa. 31. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.
______. Pedagogia do Oprimido. 25. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1998.
Kuhn, Thomas. A estrutura das revoluções científicas. Trad. Beatriz Vianna Boeira e Nelson Boeira. 9. ed. São Paulo: Perspectiva, 2006. (Debates; 115).
LANDER, Edgardo. Ciencias sociales: saberes coloniales y eurocéntrico. In: LANDER, Edgardo (org.). La colonialidad del saber: eurocentrismo y ciencias sociales. Perspectivas Latinoamericanas. Buenos Aires: CLACSO, Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales, Julio de 2000.
MELO NETO, José Francisco. Extensão Universitária: bases ontológicas. João Pessoa: Editora Universitária, 2002.
PESSOA, Fernando. Todas as cartas de amor... (Poesias de Álvaro de Campos) ”“ disponível em: http://www.releituras.com/fpessoa_cartas.asp
SOUSA SANTOS, Boaventura. Para um novo senso comum: a ciência, o direito e a política na transição paradigmática. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2001, v. 1. A crítica da razão indolente: contra o desperdício da experiência.
______. Renovar a teoria crítica e reinventar a emancipação social. São Paulo: Boitempo, 2007.
WARAT, Luis Alberto. Introdução Geral ao Direito ”“ Epistemologia jurídica da Modernidade. Porto Alegre: Sergio Antonio Fabris, 1995/Reimpressão, 2002. (Vol. II).

Published

24.06.2017

How to Cite

GÓES JUNIOR, José Humberto de. Letter about práxis of teach/learn/transform ”“ to overcome the “i” and the “other” of popular education, popular extension and advocacy. InSURgência: revista de direitos e movimentos sociais [InSURgence: rights and social movements journal], Brasília, v. 2, n. 2, p. 291–319, 2017. DOI: 10.26512/insurgncia.v2i2.19373. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/insurgencia/article/view/19373. Acesso em: 17 may. 2024.

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.