The complexity of online collaborative writing
DOI :
https://doi.org/10.26512/rhla.v14i1.1374Mots-clés :
Dynamic system;, Collaboration;, WikiRésumé
Abstract
This paper focuses on collaboration, collective intelligence, and wiki technology in a complex perspective. It presents some results from qualitative research carried out with Brazilian university students using wiki tools to write collaborative essays. The results demonstrate that the use of wiki did not change the behavior of the majority of participants because they resisted collaboration, which is considered an essential element for the dynamicity of a complex learning system.
Keywords: dynamic systems,collaboration, wiki.
Resumo
Este trabalho foca a colaboração, a inteligência coletiva e a tecnologia wiki em uma perspectiva complexa. Apresenta resultados de uma pesquisa qualitativa com alunos universitários brasileiros, usando ferramentas wiki para escrita de textos de forma colaborativa. Os resultados demonstram que o uso de wiki não mudou o comportamento da maioria dos participantes porque eles resistiram à colaboração que é um elemento essencial para um sistema de aprendizagem complexo e dinâmico.
Palavras-chave: sistemas dinâmicos, colaboração, wiki.
Téléchargements
Références
BO, Leuf ;CUNNINGHAM, Ward. The Wiki way: collaboration and sharing on the Internet. London: Addison Wesley, 2001.
CUNNINGHAM, Ward. Wiki design principles. Available at http://c2.com/cgi/wiki?WikiDesignPrinciples. (last edited March 30, 2014). Access 16 April2012.
CUMMINGS, Robert E.; BARTON, Matt. (Eds.)Wiki writing: collaborative writing in the college classroom. Ann Arbor: University of Michigan, 2008.
CUMMINGS, Robert E. What was a Wiki, and why do I care? A short and usable history ofWikis.In: CUMMINGS, Robert E.; BARTON, Matt. (Eds.) Wiki writing: collaborative writing in the college classroom. Ann Arbor: University of Michigan, 2008.p.1-16.
D’ANDRÉA, Carlos Frederico, B,; RIBEIRO, Ana Elisa. Produzindo textos em co-autoriano Google docs. IN: RIBEIRO, Ana Elisa; NOVAIS, Ana Elisa C. (Org.) Letramento digital em 15 cliques. Belo Horizonte: RHJ, 2012. p.58-66.
ELOLA, Idoia; OSKOZ, Ana. collaborative writing: fostering foreign language and writing conventions development.Language Learning & Technology. v.14, n. 3. p.51-71. Oct, 2010. Available at http://llt.msu.edu/issues/october2010/elolaoskoz.pdf. Access 15 May 2012.
JUDD, Terry; KENNEDY, Gregor ,CROPPER, SimonUsing wikis for collaborative learning: assessing collaboration through contribution. Australasian Journal ofEducational Technology. n.26, v. 3, p. 341-354, 2010.
KUTEEVA, Maria. Wikis and academic writing: changing the writer-reader relationship.English for Specific Purposes.v. 30, n.1. p. 44”“57, 2011.
LANTOLF, James P. Introducing sociocultural theory. In:LANTOLF, James P.(Ed.),Sociocultural theory and second language learning.Oxford, UK: Oxford University Press, 2000.p. 1-26.
LEVY, Pierre. Collective intelligence: mankind's emerging world in cyberspace. Trans. Robert Bononno.Cambridge, Massachusetts, Helix Books, 1997.
LUND, Andreas. Wikis: a collective approach to language production. ReCALL, v. 20, n. 1, p. 35-54, 2008.
MALONE, Thomas W. What is collective intelligence and what will we do about it?In: TOVEY, Mark (Ed.). Collective intelligence: creating a prosperous world at peace. Oakton, Virginia: Earth Intelligence Network, 2008.
NANTEL, Richard. One thought on “Do crowds really have wisdom?.”Available at http://www.brandonhall.com/blogs/do-crowds-really-have-wisdom/. Access 13 Nov. 2008.
PAIVA, Francis A. Produção de texto em ambiente wiki com edições colaborativas e criações de links. In: RIBEIRO, Ana Elisa; NOVAIS, AnaElisa C. (Org.) Letramento digital em 15 cliques. Belo Horizonte: RHJ, 2012. p. 104-113.
RIBEIRO, Ana Elisa; NOVAIS, Ana Elisa C. (Org.) Letramento digital em 15 cliques. Belo Horizonte: RHJ, 2012.
Téléchargements
Publié-e
Comment citer
Numéro
Rubrique
Licence
A Revista Horizontes de Linguística Aplicada de http://seer.bce.unb.br/index.php/horizontesla/index é licenciado sob uma Licença Creative Commons Atribuição-Uso não-comercial-Vedada a criação de obras derivadas 3.0 Unported.
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License o que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.