Digital technologies in English teaching by distance and face-to-face graduates

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/rhla.v20i1.32763

Keywords:

Distance learning, Digital technologies, English teaching

Abstract

This article examines the incorporation of digital technologies in the English language classes of distance and face-to-face graduates. Distance teachers are obligatorily graduated with a technologic integration basis, and we are interested in analyzing the uses that the public-school English teacher makes of these technologies, considering whether his undergraduate training, in distance or in-person modality, had an influence on his praxis and contributed to the improvement of foreign language teaching. For this analysis, the scales of two models of technological-pedagogical integration that could be incorporated by English language teachers were used: SAMR, by Ruben Puentedurra (2009); and Will, Skill, Tool, by Voogt and Knezek (2008). Under the theoretical and methodological framework of the studies in CALL, the data collected from four teachers were analyzed in triangulation (interview, questionnaire, and observation of the classes) and it was concluded that, unexpectedly, the teachers of the distance learning mode showed levels close to those of face-to-face modality concerning techno pedagogical incorporation. Although the training was relevant, it cannot be concluded from this study that it has contributed more significantly to teaching practice than other training, personal and professional aspects.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARBOSA, L. L. Análise dos tipos de feedback fornecidos por tutores e das respostas dos alunos. 2011. Dissertação (Mestrado em Linguística) – Departamento de Letras Estrangeiras, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2011.

BARCELOS, A. M. F. A cultura de aprender língua estrangeira (inglês) de alunos de Letras. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada) – Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1995.

BARCELOS, A. M. F. Understanding teachers’ and students’ language learning belief in experience: a Deweyan approach. Tese (Doutorado) – The University of Alabama, Tuscaloosa, 2000.

BARCELOS, A. M. F. Metodologia de pesquisa das crenças sobre aprendizagem de línguas: estado da arte. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, v. 1, n. 1, p. 75-92, 2001.

BRITISH COUNCIL. O ensino de inglês na educação pública brasileira: elaborado com exclusividade para o British Council pelo Instituto de Pesquisas Plano CDE. São Paulo: British Council Brasil, 2015. Disponível em: https://www.britishcouncil.org.br/sites/default/files/estudo_oensinodoinglesnaeducacaopublicabrasileira.pdf. Acesso em: 10 fev. 2018.

CAVALCANTE, E. S. Atividades de produção oral em língua inglesa na EAD: um estudo na licenciatura a distância de Letras Inglês da Universidade Federal do Ceará. Dissertação (Mestrado em Linguística) – Departamento de Letras Estrangeiras, Universidade Federal do Ceará, 2015.

DENZIN, N. K.; LINCOLN, Y. S. Handbook of qualitative research. Thousand Oakes: Sage. 1989.

DEOSTI, A. A prática exploratória: uma abordagem de ensino/pesquisa ético-crítica em linguística aplicada. International Congress of Critical Applied Linguistics. Brasília, Brasil. Outubro, 2015.

FURTADO, R. N. M. Letramento digital na educação a distância: reflexões sobre o Ambiente Virtual de Aprendizagem (AVA) Solar. Horizontes de Linguística Aplicada, ano 14, n. 1, 2015.

GILAKJANI, A. An analysis of factors affecting the use of computer technology in English language teaching and learning. International Journal of Information and Education Technology, v. 2, n. 2, p. 135-142, abr. 2012.

HAYDT, R. C. Curso de didática geral. 8. ed. São Paulo: Ática, 2006.

KALAJA, P.; BARCELOS, A. M. F. Research on students’ beliefs about SLA within a discursive approach. In: Beliefs about SLA: new research approaches. Kluwer Academic Publishers. Netherlands, p. 7-33, 2003.

KIM, H. Beyond motivation: ESL/EFL teachers’ perceptions of the role of computers. CALICO Journal, v.25, n. 2, p. 241-259, 2008.

LEFFA, V. Aprendizagem de línguas mediada por computador. Pesquisa em Linguística Aplicada: temas e métodos. Pelotas: Educat, 2006b.

LIMA, S. C. Ensino de línguas mediado por computador: um estudo das propostas de atividades online para o ensino da compreensão e produção oral em língua inglesa. 139 f. Tese (Doutorado em Linguística) – Departamento de Letras Estrangeiras, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2012.

LIMA, S. S. Crenças de uma professora e alunos de quinta série e suas influências no processo de ensino e aprendizagem de inglês em escola pública. Dissertação (Mestrado em Estudos Linguísticos) – Instituto de Biociências, Letras e Ciências Exatas, Universidade Estadual Júlio de Mesquita Filho, São José do Rio Preto, 2005.

LUDKE, M.; ANDRÉ, M. E. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

MIRANDA, M. M. F. Crenças sobre o ensino-aprendizagem de língua estrangeira (inglês) no discurso de professores e alunos de escolas públicas. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada) - Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, 2005.

MUYLAERT, C. J. ET AL. Entrevistas narrativas: um importante recurso em pesquisa qualitativa. Revista da Escola de Enfermagem, Universidade de São Paulo, v. 48 (Esp. 2), p. 193-199, 2014.

PUENTEDURRA, R. As we may teach: educational technology, from theory into practice. 2009. Ruben Puentedura’s weblog. Disponível em: www.hippasus.com/rrpweblog/archives/211/12/08/BriefIntroTPCKSAMR.pdf. Acesso em: 10 ago. 2016.

ROCHA, S. S. D. Processos formativos e a constituição da docência online: o universo paralelo de Alice. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual do Ceará, 2013.

SALES, J. T. L. Desenvolvimento das habilidades orais e escritas em língua estrangeira por professores de inglês em formação nas modalidades presencial e a distância. 2015. Tese (Doutorado em Linguística) – Departamento de Letras Estrangeiras, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2015.

SELIGER, H. W.; SHOHAMY, E. Second language research methods. Oxford: Oxford University Press, 1990.

SILVA, A. T. da. Affordances e restrições na interação interpessoal escrita online durante a aprendizagem de inglês como língua estrangeira. Tese (Doutorado em Linguística) – Departamento de Letras Estrangeiras, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2015.

VAN PRAAG, B.; SANCHEZ, H. S. Mobile technology in second language classrooms: insights into its uses, pedagogical implications, and teacher beliefs. ReCall, v. 27, n. 3, p. 288-303, 2015.

VÁZQUEZ, A. S. Filosofía da práxis. México: Fundo da Cultura Econômica, 2007.

VOOGT, J.; KNEZEK, G. International handbook of information technology in primary and secondary education. New York. Springer, 2008.

Published

2021-05-25

How to Cite

Lima, F. R. B. de, & Zavam, Áurea S. (2021). Digital technologies in English teaching by distance and face-to-face graduates. Revista Horizontes De Linguistica Aplicada, 20(1), DT2. https://doi.org/10.26512/rhla.v20i1.32763

Issue

Section

Dossier: Language teaching in times of crisis