As relações de gênero na BNCC de História:

da ausência à  resistência

Authors

  • Anderson Ferrari Universidade Federal de Juiz de Fora

DOI:

https://doi.org/10.26512/rhh.v9i17.33344

Keywords:

Teaching History, BNCC, Gender

Abstract

The motivation for writing this article lies in the challenge of thinking about the introduction of gender relations in History Teaching, a current discussion that intends to contribute to the initial formation of teachers with arguments to take the BNCC of History as a space of possibility and resistance. For this purpose, a cutout was made in the document, which caused the choice to analyze the introductory part of the History component looking for the gaps in the text to work with gender relations from a historical perspective. The theoretical perspective is anchored in the theorists and theorists of gender and History Teaching, with the defense that the work with these two areas of knowledge says of a current problem of constitution of the subjects in their historicities, being part of the diversity of schools.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: História. Brasília, 2017, p. 397-403. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/a-base Acesso em 13 ago. 2020.

BUTLER, Judith. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003.

FONSECA, Thais Nívia de Lima e. História & Ensino de História. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.

FOUCAULT, Michel. História da Sexualidade I: a vontade de saber. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1988.

FOUCAULT, Michel. A arqueologia do saber. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2005.

FOUCAULT, Michel. Ética, Sexualidade, Política. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2006.

FOUCAULT, Michel. O belo perigo. Belo Horizonte: Autêntica, 2016.

JENKINS, Keith. A História repensada. São Paulo: Contexto, 2011.

LOURO, Guacira Lopes. Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós-estruturalista. Petrópolis: Vozes, 1997.

MACEDO, Elizabeth. “Base Nacional Comum para currículos: direitos de aprendizagem e desenvolvimento para quem?” Revista Educ. Soc., Campinas, v. 36, nº. 133, p. 891-908, out.-dez., 2015

PRINCÍPIOS de Yogyakarta. Princípios sobre a aplicação da legislação internacional de direitos humanos em relação à orientação sexual e identidade de gênero. 2007. Disponível em: http://www.dhnet.org.br/direitos/sos/gays/principios_de_yogyakarta.pdf

Acesso em: 09 ago. 2020.

REIS, Toni; EGGERT, Edla. “Ideologia de gênero: uma falácia construída sobre os Planos de Educação brasileiros”. Revista Educ. Soc., Campinas, v. 38, nº. 138, p.9-26, jan.-mar., 2017.

SCOTT, Joan. Gênero: uma categoria útil para análise histórica. In: HOLLANDA, Heloisa Buarque de. Pensamento feminista: conceitos fundamentais. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2019, p. 49-82.

VILELA, Eugénia. Resistência e acontecimento. As palavras sem centro. In: KOHAN, Walter Omar. Foucault 80 anos. Belo Horizonte: Autêntica, 2006, p. 107-128.

ZAMBONI, Ernesta. “Panorama das pesquisas no ensino de História”. Saeculum- Revista de História, João Pessoa, n. 6/ 7, jan.-dez. 2000/ 2001

Published

2021-08-30

How to Cite

Ferrari, A. (2021). As relações de gênero na BNCC de História: : da ausência à  resistência. History, Histories, 9(17). https://doi.org/10.26512/rhh.v9i17.33344

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.