Ensino de História, espaços e cultura política bandeirante:
José Scarameli e a escrita de livros escolares de História para crianças
DOI:
https://doi.org/10.26512/hh.v5i9.10986Keywords:
Livros escolares, Escrita da história, Ensino de história, Cultura política bandeiranteAbstract
Este artigo tem como escopo a discussão sobre a escrita da história para crianças no Brasil, a partir da experiência de José Scarameli. Intelectual defensor dos ideais do movimento escolanovista, entre 1926 e 1934, José Scarameli produziu um número significativo de livros escolares de História e de Moral e Cívica. Neste artigo, nos propomos a discutir como tais livros expressaram as estratégias de difusão de uma cultura política bandeirante e a construção de representações acerca dos estados brasileiros com um protagonismo paulista.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who submit papers with this journal agree to the following terms:
a) Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
b) Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c) Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.