Nietzsche: is a critical extemporaneous of Expressionism

Authors

  • Priscila Rossinetti Rufinoni Universidade de Brasília - UnB

DOI:

https://doi.org/10.26512/rfmc.v4i1.12532

Keywords:

Expressionism, Romanticism, Dionysus, Modernity

Abstract

Starting from the innovating interpretation of Nietzsche’s philosophy proposed by Jörg Salaquarda and Wolfgang Müller-Lauter, this article examines the relationships between Nietzsche’s thought and the poetical of the German Expressionism. The article to show the importance of the Nietzsche’s perpective for the study of the modern avant-garde.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Priscila Rossinetti Rufinoni, Universidade de Brasília - UnB

Possui graduação em Filosofia pela Universidade de São Paulo (2002) e em Artes pela Unicamp (1991), mestrado em Artes pela Universidade de São Paulo (2000) e doutorado em Filosofia pela Universidade de São Paulo (2007). Atuou como professora convidada na Universidade Cruzeiro do Sul e na Fundação Armando Álvares Penteado. Foi professora substituta da UFG na área de Teoria da Arte. Atualmente é professora da UnB. Tem experiência nas áreas de Filosofia e Artes, atuando principalmente nas seguintes áreas: Filosofia da Arte, Estética, Ética e Modernidade.

References

ADORNO, Theodor. “Revendo o Surrealismo”, In: Notas sobre Literatura I. Traduzido por Jorge de Almeida. São Paulo: 34/Duas Cidades, 2003.BENJAMIN, Walter. Origem do Drama Barroco Alemão. Traduzido por Sergio Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 1987.

CARDINAL, Roger. O Expressionismo. São Paulo: Ática, 1988.

FOUCAULT, Michel. "Nietzsche, Freud, Marx" In: Nietzsche. Cahiers de Rayaumont, Philosophie nº VI. Paris: Minuit, 1967.

KOSSOVITCH, Leon. Signos e Poderes em Nietzsche, São Paulo: Ática, 1979.

LUKÁCS, Georg. “Trata-se do realismo!”. Traduzido por Carlos Eduardo Machado, In: MACHADO, Carlos Eduardo Jordão. Debates sobr e o expressionismo. Ernst Bloch, Hanns Eisler, Georg Lukács e Bertolt Brecht. São Paulo: Unesp,1998.

MÜLER-LAUTER, W. “Décadence artística enquanto décadence fisiológica. A propósito da crítica tardia de Friedrich Nietzsche a Richard Wagner”, In Cadernos Nietzsche, São Paulo, 1999, nº 6

PALMIER, Jean Michel. L' Expressionnisme et les arts, vol 1 Potrait d'une génération, Paris: Éditions Payot, 1979.

SALAQUARDA, Jörg. “A Concepção básica de Zaratustra”. In: Caderno Nietzsche, São Paulo, 1977, nº 2.

WEINSTEIN, Joan. The End of Expressionism - art and the november revolution in Germany, 1918-1919.Chicago/Londres: The University of Chicago press, 1990.

WÖLFFLIN, Heirinch.Conceitos Fundamentais de História da Arte.Traduzido por João Azenha Jr. São Paulo: Martins Fontes.

WORRINGER, Wilhelm. Abstraction et Einfühlung. Traduit par Emmanuel Martineau. Paris: Klincksieck, 1986.

WORRINGER, Wilhelm. Abstraktion und Einfühlung. München: Piper, 1921.

Published

2016-11-24

How to Cite

RUFINONI, Priscila Rossinetti. Nietzsche: is a critical extemporaneous of Expressionism. Journal of Modern and Contemporary Philosophy, [S. l.], v. 4, n. 1, p. 45–55, 2016. DOI: 10.26512/rfmc.v4i1.12532. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/fmc/article/view/12532. Acesso em: 22 jul. 2024.