Cinema in the military dictatorship

an analysis of the film The nun and torture (1984)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/emtempos.v1i37.32675

Keywords:

Military dictatorship. Brazilian cinema. Censorship.

Abstract

From the perspective of historians, cinema is considered a way of expanding the possibilities for reflection on the past. This presupposes understanding the films beyond the character of mere cultural entertainment, but as a historical source. In this way, this article addresses the Brazilian military dictatorship (1964-1985) through the film A nun and torture (1984), directed by Ozualdo R. Candeias, which narrates the troubled and violent relationship between a police officer and a nun accused of subversion. Low-budget production and with a strong erotic and political character, the aforementioned feature had its exhibition in national territory vetoed by federal censorship. In view of what was stated, we started from the following research problem: what are the possibilities of interpreting the film The nun and torture as a historical source about the military dictatorship? The objective is to contribute to the studies about  the military dictatorship.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Vinícius Viana Juchem, Unisinos

Formado em História pelo Centro Universitário La Salle - Unilasalle (2004-2007), concluiu o curso de Mestrado (2011-2012) e de Doutorado (2015-2019) também em História pela UNISINOS. Ministrou aulas na Escola Estadual Guarani nos turnos diurno e noturno entre os anos de 2009 e 2015. Sua área de interesse engloba a História do Brasil do século XX, meios de comunicação, ditadura militar, literatura de testemunho e as possíveis relações entre a história e o cinema.

References

ABREU, Nuno César Pereira de. Boca do lixo: cinema e classes populares. Tese (Doutorado) ”“ Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Artes, Campinas, SP. Disponível em: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/284244?mode=full Acesso em: 23 jav. 2020.

A Freira e a Tortura [cartaz do filme]. Banco de Conteúdos Culturais, [S. l.], 2017. Disponível em: http://www.bcc.org.br/cartazes/cartaz_fb/025262 Acesso em: 18 fev. 2020.

A FREIRA e a tortura. Direção: Ozualdo R. Candeias. São Paulo: Dacar Produções Cinematográficas, 1983. HDTV Rip (89 min), color. Disponível em: www.youtube.com/watch?v=aQ0qdTfrqMs&has_verified=1 Acesso em: 10 mar. 2020.

AQUINO, Maria Aparecida de. Censura, Imprensa e Estado autoritário (1968- 1978): o exercício cotidiano da dominação e da resistência: O Estado de São Paulo e Movimento. Bauru: EDUSC,1999.

CARVALHO, Francione Oliveira; SILVEIRA, Rafael Gavião da. Embrafilme X Boca do Lixo: as relações entre financiamento e liberdade no cinema brasileiro nos anos 70 e 80. Aurora: revista de arte, mídia e política, São Paulo, v.8, n.24, p. 73-93, out.2015. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/aurora/article/view/24616/19502 Acesso em: 20 jun. 2020.

CUBAS, Caroline Jaques. Do hábito ao ato: vida religiosa feminina ativa no brasil (1960-1985). Tese. (Doutorado) ”“ Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Filosofia e Ciências Humanas, Programa de pós-graduação em Historia, Florianópolis, 2014. Disponível em https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/129601 Acesso em: 5 jun. 2020.

FICO, Carlos. Versões e controvérsias sobre 1964 e a ditadura militar. Revista Brasileira de História, São Paulo, v.24, n 47, p.29-60, 2004. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rbh/v24n47/a03v2447 Acesso em: 10 jun. 2020.

FILHO, Claudio Bertolli. Um confronto esquecido: pornochanchada X moral e civismo. In: AMARAL, Muriel Emídio Pessoa do; FILHO, Claudio Bertolli (org.). Pornochanchanda: em nome da moral, do deboche e do prazer. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2016. p. 15-39. Disponível em: https://www.faac.unesp.br/Home/Utilidades/pornochanchando-online.pdf Acesso em: 14 jun. 2020.

GUEDES, Wallace Andrioli . A freira, a tortura e a censura: um filme de Ozualdo R. Candeias entre a crítica política e a ofensa moral. Estudos Ibero-Americanos, Porto Alegre, v. 45, n. 3, p. 63-75, set.-dez. 2019. Disponível em: http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/iberoamericana/article/view/33379/18968 Acesso em 12 jun. 2020.

NASCIMENTO, Jairo Carvalho do. Erotismo e relações raciais no cinema brasileiro: a pornochanchada em perspectiva histórica. Tese (Doutorado) ”“ Universidade Federal da Bahia. Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas. Salvador, 2015.

OLIVEIRA, Gilvando Alves de. A construção do discurso paródico na pornochanchada: uma cosmovisão carnavalesca. 2016. Tese (Doutorado em Estudos da Linguagem) - Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2016.

QUINALHA, Renan Honorio. Contra a moral e os bons costumes: a política sexual da ditadura militar. Tese (doutorado em relações internacionais) ”“ Instituto de Relações Internacionais, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2017. Disponível em: https://teses.usp.br/teses/disponiveis/101/101131/tde-20062017-182552/publico/Renan_Honorio_Quinalha.pdf Acesso em 21 jun. 2020.

RIDENTI, Marcelo. Censura e ditadura no Brasil, do golpe à transição democrática, 1964-1988. Concinnitas, v.2, n. 33, p. 86-100,

dez.2018. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/concinnitas/article/viewFile/39848/27922 Acesso em: 11

jan.2020.

ROSENSTONE, Robert A. A história nos filmes, os filmes na história. São Paulo: Paz e Terra, 2010.

STERNHEIM, Alfredo. Cinema da boca: dicionário de diretores. São Paulo: Imprensa Oficial do Estado de São Paulo: Cultura ”“ Fundação Padre Anchieta, 2005.

STERNHEIM, Alfredo. David Cardoso: persistência e paixão. São Paulo: Imprensa Oficial do Estado de São Paulo: Cultura - Fundação Padre Anchieta, 2004.

UCHÔA, Fábio Raddi. Perambulação, silêncio e erotismo nos filmes de Ozualdo Candeias (1967-83). Tese de Doutorado. Programa de Pós Graduação em Ciência da Comunicação. Universidade de São Paulo, São Paulo, 2013.

XAVIER, Ismail. O Cinema Brasileiro Moderno. São Paulo: Paz e Terra, 2001.

Published

2020-12-03

How to Cite

JUCHEM, Vinícius Viana. Cinema in the military dictatorship: an analysis of the film The nun and torture (1984). Em Tempo de Histórias, [S. l.], v. 1, n. 37, 2020. DOI: 10.26512/emtempos.v1i37.32675. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/emtempos/article/view/32675. Acesso em: 24 nov. 2024.