Ensino de História

o livro didático e a questão do outro

Authors

  • Rogério Lustosa Victor Universidade Federal de Góias

DOI:

https://doi.org/10.26512/emtempos.v0i21.19839

Keywords:

Historical consciousness, Textbook, Otherness

Abstract

This article discusses the teaching of history and otherness, focusing the analysis on the function of teaching of history in the formation of historical consciousness. Assuming that the textbook is the main material used in the teaching of history, we reflect on the nature of your speech and what kind of historical consciousness he is able to support the construction. Locating the debate within the search for effective democracy, we conclude with the realization of the need to overcome the prevailing narrative in textbooks Brazilians, as this denies the diversity and equality of ethnic-racial country.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rogério Lustosa Victor, Universidade Federal de Góias

Doutor em História pela Universidade Federal de Góias

References

BITTENCOURT, Circe. Livros didáticos entre textos e imagens. In: BITTENCOURT, Circe (org.). O saber histórico na sala de aula. 7. ed. Contexto, São Paulo: 2002.

----------.. Identidade nacional e ensino de História do Brasil. In: KARNAL, Leandro (org.). História na sala de aula. 6 ed. São Paulo: Contexto, 2010.

CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano. 7 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.

DORIGO, Gianpaolo; VICENTINO, Cláudio. História para o ensino médio ”“ história geral e do Brasil. São Paulo: Scipione, 2003.

FERNANDES, Luiz Estevam; MORAIS, Marcus Vinícius de. Renovação da história da América. In: KARNAL, Leandro (org.). História na sala de aula. 6 ed. São Paulo: Contexto, 2010.

FONSECA, Thaís Nívia de Lima e. História & ensino de história. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia. Saberes necessários à prática educativa. São Paulo. Paz e Terra. 1996.

KOSELLECK, Reinhart. Futuro passado: contribuição à semântica dos tempos históricos. Rio de Janeiro: Contraponto: Ed. PUC ”“ Rio, 2006.

MICELI, Paulo. Por outras histórias do Brasil. In: O ensino de história e a criação do fato. Jaime Pinsky (org.). São Paulo: Contexto, 2000.

ORLANDI, Eni Pulcinelli. Discurso e leitura. São Paulo: Cortez, Campinas: Unicamp, 1999.

RÜSEN, Jörn. Como dar sentido ao passado: questões relevantes de meta-história. História da historiografia, n. 2, março, 2009.

----------. El desarollo de la competência narrativa em el Aprendizaje histórico. Uma hipótesis Ontogenetica relativa à la consciência moral. In. Buenos Aires: FLACSO, Revista Propuesta Educativa Ano 4, n. 7, ox. 1992.

VESENTINI, Carlos Alberto. A teia do fato. São Paulo: Hucitec, 1997.

Published

2013-03-01

How to Cite

VICTOR, Rogério Lustosa. Ensino de História: o livro didático e a questão do outro. Em Tempo de Histórias, [S. l.], n. 21, 2013. DOI: 10.26512/emtempos.v0i21.19839. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/emtempos/article/view/19839. Acesso em: 11 may. 2024.

Issue

Section

Dossiê

Most read articles by the same author(s)